Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo kom je in contact met je zakelijke idool

We hebben allemaal een paar zakelijke idolen: mensen die je bewondert om hun carriere, de stappen die ze maken of de dingen die ze bereiken. Maar hoe kom je toch professioneel over als je contact wilt maken?

Foto: Edwin Andrade via Unsplash

Mensen met een indrukwekkend cv waar je je het liefst de hele dag bij in de buurt wilt blijven, in de hoop dat hun intelligentie op jou afstraalt: de zakelijke crush kent menigeen. Je hebt het idee dat als diegene jou ook zou kennen, jullie vrienden zouden kunnen worden. Je hebt veel gemeen, maar vaak blijven deze mensen buiten bereik.

Met de komst van sociale media is het steeds makkelijker om dichterbij iemand te komen en hen te volgen op hun carrierepad. Maar hoe raak je ‘bevriend’ met iemand zonder over te komen als een stalker of achteraan te sluiten in de rij van fans? HBR zet drie strategieen uiteen.

#1 Stel je geloofwaardigheid vast

Ook al lijkt het alsof iemand mijlenver van je verwijderd is, je hebt vaak iets gemeen. Dat kan iets voor de hand liggends zijn als het feit dat je in dezelfde branche werkt, maar ook een opinie die jullie delen waar deze persoon recentelijk iets over heeft geschreven. Probeer de persoon die je een uitnodiging/email stuurt duidelijk te maken wat die gemeenschappelijke deler is. Op deze manier zul je eerder dichterbij komen.

#2 Bied waarde

Ook al siert bescheidenheid de mens, in dit geval is het goed om meteen duidelijk te maken wat je waard bent. Als iemand veel verzoeken krijgt, is het een perfecte manier om door je idool zijn sceptische houding te breken. Spreekt iemand op een congres in je stad? Nodig diegene uit om de stad te laten zien. Heeft iemand een vraag over een bepaald onderwerp gesteld op social media? Reageer. Hoe meer waarde je biedt, des te aannemelijker is het dat deze persoon jou ook wil leren kennen.

#3 Laat zien wat jou interessant maakt

Ook al is het niet direct in lijn met het werk van je zakelijke idool, toch kun je op verschillende vlakken laten merken dat jij interessant bent voor iemand. Natuurlijk is het leuk voor mensen om complimenten te krijgen en vragen te beantwoorden om hun kennis tentoon te stellen, maar het kan ook al snel vermoeiend worden wanneer het in grote aantallen aan je gevraagd wordt.

Het hoeft niet eens iets groots te zijn, al vertel je dat je van tuinieren houdt en graag naar Spanje op vakantie gaat. Het kan een beetje gekunsteld overkomen, maar op die manier geef je een opening om het over iets anders te hebben dan werk. Wie alleen maar wil nemen van zijn idool maar niets terug geeft, zal niet snel herinnerd worden.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

#4 Maak duidelijk dat je geen verwachtingen hebt

Hoe graag je ook een kop koffie of een alcoholische versnapering met je zakelijke idool wilt drinken: is deze persoon bekend, dan zal hij of zij druk zijn. Tim Ferris – de man achter het boek de 4 urige werkweek – stuurt elke week een mail waarin hij 5 dingen benoemd die hij die week op internet tegenkwam. Hij krijgt zo’n 1000 mails terug, naar eigen zeggen. Grote kans dat hij je dus niet terug mailt.

Door van tevoren aan te geven dat je geen verwachtingen hebt, zorg je ervoor dat iemand zich daar niet schuldig over hoeft te voelen. Wie in het eerste mailcontact vraagt om gratis advies, recensies van producten of andere zaken waar iemand veel tijd in moet steken, loopt een enorme kans om überhaupt nooit gehoord te worden. Wie ervoor zorgt niet gezien te worden als het zoveelste nummertje, kan in dit tijdperk dichterbij zijn zakelijke idool komen dan ooit.