Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo bouwt u een stevige online reputatie

Online branding wordt groot dit jaar, blijkt uit een rapport van Deloitte gisteren. Krijgt uw bedrijf op internet de waardering die het verdient? Of bent u een grijze muis die bij elke minder tevreden klant bibberend googlet op negatieve berichten?

U heeft een eigen website, een Facebookpagina en zo nu en dan twittert u wat over nieuwe producten of diensten. En verder hoopt u vooral nooit ter sprake te komen op de fora van bijvoorbeeld Radar of Kassa. Maar wat als dat nou wel gebeurt? Bent u dan klaar voor actie, of wordt het in paniek brandjes blussen? MT verzamelde samen met Sander Tamaëla, manager SEO van online marketing bureau Onetomarket, de 7 beste tips voor een online reputatie die staat als een huis.

1. Zoek uw doelgroep op

Overal aanwezig zijn is vrijwel onmogelijk. Richt uw focus dus op de plek of plekken waar uw doelgroep ook zit. Misschien heeft het voor de hand liggende Facebook voor uw bedrijf weinig toegevoegde waarde, en is uw doelgroep veel actiever op Hyves. Tamaëla: “Vergeet zeker de specialistische sites als Tweakers (discussie over consumentenelektronica) niet. Juist daar wordt inhoudelijk over uw product gepraat.”

2. Blijf continu alert

Ook als u niet op alle platforms actief bent, is het goed op zoveel mogelijk plekken een account aan te maken. Houd dagelijks in de gaten of er over u wordt gesproken. “Als u niet de mankracht heeft om dat handmatig te doen, zijn er tools zoals Trackur of Radian 6 die u waarschuwen als uw bedrijf wordt genoemd.” U kunt ook medewerkers per toerbeurt het web in de gaten laten houden. Zorg er dan voor dat zij doordrongen zijn van de impact van de online reputatie van het bedrijf. Dus niet achteloos of emotioneel reageren op een boze tweet, maar even nadenken over een passend antwoord.  Als er over u wordt gepraat, reageer dan snel, inhoudelijk en altijd op een positieve toon.

3. Reageer (bijna) altijd

Discussies op internet in de gaten houden is niet voldoende, zorg dat u een inhoudelijke reactie geeft. Tamaëla: “Als een klant en slechte ervaring meldt, neem dan contact op en los het probleem op. Beantwoord vragen met adviezen of gerichte productinformatie.  Als klanten met problemen  aan de balie staan, negeert u ze ook niet. Doe dat dus ook niet op internet.”

Wanneer niet reageren?
Berichten die ongegrond negatief zijn (‘bij bedrijf X werken sukkels’) kunt u beter onbeantwoord laten. Reageren zorgt alleen maar voor extra aandacht. Ook als een concurrent rare verhalen de wereld in probeert te brengen, kunt u beter uitgaan van uw eigen kracht en de berichten negeren. Vaak stopt het vanzelf. Reageer ook niet op productreviews of blogs die uw product beoordelen. “Respecteer de mening van de blogger. Smaken verschillen tenslotte. U kunt de informatie uiteraard wel gebruiken om uw product zo nodig te verbeteren.”

4. Wees niet commercieel

U haalt veel meer uit social media als u zich niet te commercieel opstelt. Commercie wordt onder gebruikers van social media over het algemeen niet gewaardeerd. Tamaëla: “Mensen beschouwen sites als Facebook of Twitter als een privéplek die bedrijven niet commerciëel moeten uitbuiten. In een discussie over een bepaald onderwerp reageren door uw product of dienst aan te bieden, valt over het algemeen heel slecht. Mensen zoeken ervaringen, geen reclame. Gebruikers gaan u op den duur negeren. Als iemand u specifiek om een scherpe prijs vraagt, mag u daar natuurlijk wel op reageren, maar in andere gevallen werken commerciële boodschappen meestal averechts. Ook commerciëel reageren op tweets, of een reclameboodschap sturen naar een nieuwe Twittervolger wordt niet op prijs gesteld.”

5. Bied expertise

Beter is het om op platforms als bijvoorbeeld LinkedIn uw deskundigheid te tonen. Geef advies op het gebied waar u expert bent. Bedenk wat gebruikers willen weten over uw vakgebied en met welke informatie u ze verder kunt helpen. “Beantwoord vragen dus zonder uw product aan te prijzen (hoe verleidelijk dat ook is). Word een autoriteit in plaats van een irritante spammer.”

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

6. Antwoord altijd online

Als gebruikers met een lastige klacht of ingewikkeld probleem komen, is het niet altijd makkelijk om online bevredigend antwoord te geven. Misschien denkt u aan een op maat gesneden oplossing, of een andere speciale regeling die u liever niet breed communiceert. Reageer in dat geval door online voor te stellen telefonisch contact op te nemen. Tamaëla “Meteen bellen (als u het telefoonnummer heeft) is vaak niet zo handig. Klanten kunnen zich geïntimideerd voelen en daarnaast blijft uw reactie voor de buitenwereld onzichtbaar.”

7. Los problemen in de offline wereld eerst op

U kunt nog zoveel energie steken in online reputatiemanagement, maar als uw product of dienst niet deugt, is het dweilen met de kraan open. Als bij het googelen op uw bedrijf eerst een reeks negatieve verhalen verschijnt en pas daarna uw bedrijfswebsite, is daar met zoekmachine optimalisatie van alles aan te doen. “Maar wel nadát het probleem waarover wordt geschreven is opgelost, anders blijven de vervelende berichten komen. Als u offline uw zaken op orde heeft, kunnen SEO-specialisten zorgen dat uw bedrijfswebsite, blog en Twitteraccount de aandacht krijgen die ze verdienen.”

Lees ook: