Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Reageren op negatieve beoordelingen? Lessen van Amerikaanse CEO’s

Wat doe je als je als werkgever een negatieve beoordeling krijgt? Reageer je zelf als CEO, hoe doe je dat dan en wat zijn de valkuilen? Deze lessen zijn alvast te leren van Amerikaanse CEO's op het online platform Glassdoor.

Wat doe je als je als werkgever een negatieve beoordeling krijgt? Reageer je zelf als CEO, hoe doe je dat dan en wat zijn de valkuilen? Deze lessen zijn alvast te leren van Amerikaanse CEO's op het online platform Glassdoor.
Foto: GettyImages

Glassdoor is in de Verenigde Staten een belangrijke halte voor werkzoekenden die willen weten hoe het in bedrijven echt toegaat. Voormalige werknemers later er hun mening achter over de voordelen en nadelen van werken voor het bedrijf in kwestie, en maken ook aanbevelingen voor het management.

Software Advice bevroeg in 2014 meer dan vierduizend Amerikaanse werkzoekenden en vernam toen dat bijna de helft van hen op een bepaald punt van hun zoektocht naar een nieuwe job Glassdoor consulteerden. Aan welke positieve beoordelingen hechtten ze het meeste belang? In dalende orde van belang: verloning, werk-privé balans, carrière-mogelijkheden, bedrijfscultuur en -waarden en tenslotte het senior management.

Niet alle besprekingen op Glassdoor zijn positief en het platform laat bedrijven toe reacties te publiceren. In de Verenigde Staten doet menig CEO van een Amerikaans start-up of scale-up dit zelf. Dat is op zich niet verwonderlijk natuurlijk, want die CEO is vaak een co-founder, dus die kritiek komt heus wel hard aan. Maar alhoewel het best begrijpbaar is dat deze CEO’s op Glassdoor negatieve beoordelingen van antwoord willen dienen, blijft het een dans op het slappe koord.

Soms is de CEO zo vastberaden om negatieve kritiek ‘recht te zetten’ dat zijn of haar antwoord schier eindeloos lang wordt, ja, zelfs langer dan de helft van de originele beoordeling soms. Dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn.

Metacommunicatie (de wijze waarop je communiceert) is in zakelijke communicatie even belangrijk als de woorden waarvan je je bedient. Wat zegt het over de bedrijfscultuur en de stijl van het leiderschap als elke 10 woorden van kritiek een 5 woorden lang antwoord van de CEO krijgen?

Een andere vorm van metacommunicatie heeft betrekking op de identiteit van de persoon die communiceert. Het loutere feit dat de CEO reageert op een recensie op Glassdoor maakt duidelijk dat het bedrijf veel belang hecht aan de negatieve kritiek. Dat is op zich allerminst een kwaad idee natuurlijk, tenzij de CEO reageert op een negatieve beoordeling die kant noch wal raakt. In zulk geval verleent de CEO net extra geloofwaardigheid aan de kritiek die hij of zij meent te kunnen counteren.

Defensieve communicatie

Tenslotte zijn er de valkuilen die vermeden dienen te worden niet door de wijze waarop je communiceert, maar door wat je zegt. Als CEO is het weinig zinvol om je te laten verleiden tot een discussie over die zaken die geen onderwerp kunnen uitmaken van een feitelijk debat omdat het om subjectieve interpretaties van feiten gaat.

Wie klaagt over bepaalde regels en die regels verkeerd uitlegt (waardoor de lezer van de bespreking op het verkeerde spoor gezet wordt) verdient een rechtzetting. ‘Nee, zo doen we dat heus niet in ons bedrijf!’ Maar een debat over een subjectief oordeel over diezelfde regels die het voormalige personeelslid misschien ‘ouderwets’ of ‘inefficiënt’ noemt, daar schiet je dus niks mee op. ‘Taking the high road’, noemen de Amerikanen dat en dat is ook wat Glassdoor als aanpak aanbeveelt.

Uiteraard bieden de antwoorden op besprekingen ook een kans om het employer brand extra in de verf te zetten. Soms moet je als werkgever zeer duidelijk durven stellen wat je noden zijn en wie je zoekt aan te werven. Een start-up kan nooit de stabiele contouren bieden van een gevestigd bedrijf. Er is geen reden waarom dit niet in de reactie van een CEO op Glassdoor – of in gelijk welke rekruteringscommunicatie – scherp gesteld mag worden. Je verkleint er de instroom van geïnteresseerde werkzoekenden mee, maar op het vlak van retentie en personeelstevredenheid levert het zeker winst op.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Glassdoor wint vandaag nog steeds aan populariteit in de Lage Landen. CEO’s die graag zelf aan de slag gaan op het platform kunnen hun profijt doen met de lessen die hun Amerikaanse tegenhangers geleerd hebben.

Over de auteur: Jo Detavernier is een communicatieadviseur die in Austin, Texas werkzaam is. Hij adviseert Amerikaanse en Europese bedrijven over onder meer corporate communicatie, content marketing en issue- en crisismanagement.