Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

MT500 het reputatie-onderzoek van Nederland

De MT500 is het jaarlijkse onderzoek naar de reputatie van Nederlandse bedrijven onder managers, beslissers en leidinggevenden. Het onderzoek wordt dit jaar voor de achttiende keer uitgevoerd.

Foto: Getty

Kenmerkend voor de aanpak van de MT500 is de peer-to-peer-beoordeling: respondenten vellen alleen een oordeel over bedrijven die actief zijn in hun eigen branche. Dit vanuit het idee dat je als beslisser beter kunt oordelen over de reputatie van een bedrijf dat in dezelfde industrie opereert dan over een bedrijf uit een branche die verder van je af staat.

De MT500 special verschijnt in september 2018.

Samenwerking met Erasmus Centre for Business Innovation*

Net als de afgelopen drie jaar werkten we samen met INSCOPE Research, een kennisonderneming van de Erasmus Universiteit Rotterdam. INSCOPE was verantwoordelijk voor de opzet en uitvoering van het onderzoek. Zo konden we onder meer profiteren van de kennis van hoogleraar Strategisch management Henk Volberda.

De samenstelling van de lijst is in 2018 verder verbeterd. Op basis van een combinatie van omzetcijfers en aantallen medewerkers is een lijst met de 800 grootste, in Nederland actieve bedrijven en instellingen samengesteld. Deze lijst is aangevuld met een aantal bedrijven waarvan omzetcijfers en aantallen medewerkers niet direct konden worden achterhaald, maar waarvan algemeen bekend is dat zij tot de categorie ‘grootsten van Nederland’ behoren. Ook de reputaties van niet-commerciële organisaties uit het hoger onderwijs, ziekenhuizen en zelfstandige bestuursorganen (ZBO’s) zijn net als vorig jaar onderzocht.

Ervaringen, niet slechts reputaties

Een panel van zakelijke beslissers werd uitgenodigd om hun ervaringen te delen. Alleen respondenten met een geverifieerd (zakelijk) e-mailadres konden participeren. In totaal beoordeelden 1.601 respondenten bedrijven. Ervaringen, niet slechts reputaties, vormen dus de basis voor de MT500.

Treacy en Wiersema

De reputatie van bedrijven en organisaties werd beoordeeld op drie inhoudelijke aspecten: klantgerichtheid, productleiderschap en de kwaliteit van de uitvoering (conform het model van Treacy en Wiersema 1995). Tot slot werd dit jaar voor het eerst gevraagd de bedrijven ook te beoordelen op goed werkgeverschap. Bij deze beoordelingen konden respondenten 0 tot 5 sterren geven.

* Erasmus Centre for Business Innovation is een kennis- en valorisatiecentrum van Erasmus Universiteit Rotterdam. Het centre wordt geleid door academic director prof.dr. Henk Volberda. Het onderzoek voor de MT500 is uitgevoerd door managing partner dr. Niels van der Weerdt.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Word MT500 partner

Als MT500 partner profileert u uw bedrijf een jaar lang onder 300.000 decision makers in Nederland door middel van:

  • Uw eigen channel op mt.nl met uw business story, persberichten en vacatures
  • Met een custom sidebar voor branding en activatie met uw whitepapers, evenementen en webinars
  • En uw Business Story in de MT500 special met de uitslag van het reputatie onderzoek van Nederland

Neem voor meer informatie contact op met Adformix, via 0 888 777 888, of mail naar [email protected].