Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Reageer niet op schreeuwende verzoeken

John Vassalllo (59) is als hoogste baas van General Electric Benelux verantwoordelijk voor een jaarlijkse omzet van 3 miljard euro. Maar dat is aan deze geboren Maltees wel toevertrouwd. Vassallo is namelijk een echte ervaren oude rot. Op meerdere terreinen. Zijn tips moet u dus maar goed in de oren knopen.

Ik begin meestal met een korte schets van iemand carrière, maar dat in uw geval vrij lastig, toch?
“Dat valt wel mee, hoor. Ik ben van huis uit jurist, maar ben in 1975, na een postdoctorale studie aan de universiteit van Stockholm, bij een Zweedse multinational in cement terecht gekomen. Na 15 succesvolle jaren ben ik in 1991 namens de Europese cementindustrie lobbyist geworden in Brussel, twee jaar later gevolgd door het EU- en NAVO-ambassadeurschap voor mijn vaderland Malta. In 1997 ben ik bij GE weer teruggekeerd in het bedrijfsleven.”

U bent altijd internationaal georiënteerd geweest?
“Inderdaad. Ik heb in vier landen gestudeerd en in vijf landen gewerkt. Het is ook iets wat ik jonge mensen probeer voor te houden: wees avontuurlijk, durf te verhuizen. Ook binnen een organisatie. Je moet niet defensief denken, dat heb ik ook nooit gedaan. Ik kom uit een klein land, waar iedereen zeer honkvast is. Bovendien ben ik opgegroeid in een advocatenfamilie, waar de praktijk overging van generatie op generatie. Ik heb bewust gebroken met die traditie en dat heeft mij, en mijn gezin, een rijk leven gebracht.”

Klinkt goed. Wat raadt u nog meer aan?
“Wees geduldig. Al klinkt dat vreemd uit mijn mond, ik heb het zelf namelijk ook “the hard way” geleerd. Maar toch, een promotie overkomt je eerder als je geduld hebt dan wanneer je erop jaagt. Je moet natuurlijk wel zorgen dat je er klaar voor bent als het zover is, maar dat is gewoon een kwestie van jezelf blijven bekwamen.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Klinkt ook goed. Gaat u door.
“Probeer goed te luisteren en tel eerst tot tien voordat je antwoord geeft. Als ik dat vaker had gedaan, was ik een betere manager geweest.”

Terwijl u toch niet slecht terecht bent gekomen?
“Nee, maar dat komt omdat ik een georganiseerd persoon ben die hoofd- en bijzaken kan onderscheiden . Dat brengt me ook meteen bij mijn laatste tip: reageer vooral niet op schreeuwende verzoeken. Dan zul je merken dat je vanzelf aandacht krijgt voor de echt serieuze zaken.”