Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Pochen met je ex-werkgevers op LinkedIn, zou jij het doen?

Niet je huidige, maar je voormalige werkgever in je LinkedIn-bio zetten om je kwaliteiten te etaleren. Is dat slimme personal branding of Amerikaanse opschepperij?

LinkedIn-bio
Foto: Hunters Race/Unsplash

Niet zijn huidige werkgever, maar zijn ex-werkgever Uber staat in de kopregel van Mattia Santins LinkedIn vermeld. De CMO werkte er jaren als Head of Media and Head of Media and Performance Marketing. ‘Als mensen mij kennen van Uber, zullen ze me sneller herkennen en met me willen connecten.’

Dat zou ook kunnen wanneer mensen zijn naam intikken via LinkedIn, gevolgd door het woord Uber. ‘Dan moeten ze wel weten dat ze me daarvan kennen. Dit is een reminder.’

Overgewaaid uit Amerika, waar meer mensen aan de Westcoast hun ex-werkgevers prominent in hun LinkedIn-kopregel vermelden, noemen ook steeds meer Nederlanders de vorige bedrijven waar ze gewerkt hebben. Vaak gaat het om grote namen als Twitter, Booking.com, Facebook, Uber of Tesla.

Beeldvorming

Een sterk staaltje beeldvorming, noemt personal-brandingexpert Cees Harmsen het. ‘Uiteindelijk is dat waar LinkedIn vooral om draait. Mensen scannen vaak namen en profielen, zeker als ze bijvoorbeeld aan het zoeken zijn. Waarvan moeten mensen je onthouden?’ Hij zou het daarom niet aanraden om alle ex-werkgevers in je LinkedIn-bio te zetten. ‘Denk goed over na wat je wil uitstralen.’

Waarom koos Santin bijvoorbeeld Uber, en niet Adidas, waar hij ook werkte? ‘Ik heb lang in de retail gewerkt, maar dat is niet een branche waar ik naar terug wil. Ik identificeer mijn carrière en het vervolg daarvan meer met bedrijven als Uber: disruptief, snel en in de vervoersbranche.’

Alexander Bauduin, senior recruiter bij Parkbee, heeft zelfs vier namen van ex-werkgevers in zijn LinkedIn-regel staan: hij werkte bij Tesla, Uber, Lime en Groupon. ‘Bij al die bedrijven stapte ik in op het moment dat er veel mensen gerekruteerd werden in de hypergrowth stage. Alle vier de bedrijven groeiden heel snel toen ik er werkte, dat is iets waar ook andere bedrijven naar op zoek zijn.’

Zijn huidige werkgever zou hij niet zo snel in z’n LinkedIn-bio zetten. ‘Zodra het internationaal gaat groeien, dan zou ik het doen. Maar nu past het niet bij mijn personal branding.’

Betrouwbaarheid

Naast zijn ex-werkgever, heeft Santin ook in zijn kopregel vermeld staan dat hij investeerder is. ‘Dat ik bij Uber heb gewerkt, geeft me een bepaalde geloofwaardigheid. Het heeft me in het verleden geholpen, mensen contacteerden mij om in hun bedrijf te investeren.’

Ook Bauduin merkt dat het afstraalt naar mensen die hij als senior recruiter aanspreekt via LinkedIn. ‘Kandidaten zien waar ik allemaal heb gewerkt, dat geeft ze vertrouwen in wat ik doe.’

Mogelijke vacatures

Wie een scan doet langs profielen met ex-werkgevers, ziet vooral grote namen als Twitter, Booking.com, Facebook, Tesla en Apple langskomen. Santin denkt dat dat komt doordat het een branche is waar snel en veel van baan gewisseld wordt. ‘Het is toch een soort visitekaartje. Dit is wat ik heb gedaan: bel me als je een soortgelijke opdracht hebt.’

Bauduin merkte recentelijk dat zijn tactiek daadwerkelijk werkt. Vlak voordat hij acht maanden op sabbatical ging, verstuurde hij naar twintig mogelijke bedrijven zijn LinkedIn-pagina. Hij werd voor 18 gesprekken uitgenodigd. ‘Het maakt mensen toch nieuwsgierig naar wat je bereikt hebt.’

Borstklopperij

Sartin ziet het veel in zijn eigen netwerk gebeuren onder mensen uit de startup-scene. ‘In een markt waar iedereen de nieuwe Uber of Airbnb wil zijn, heb je zeker een streepje voor als je daar daadwerkelijk gewerkt hebt.’ Bovendien helpt het internationale karakter van de branche voor de verspreiding van de Amerikaanse trend. ‘Mensen zijn eerder beïnvloed door Amerika, omdat dat het epicentrum van de branche is.’

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Harmsen ziet een andere reden waarom andere branches misschien niet zo snel overstag zullen gaan. ‘Nederlanders staan vaak heel erg met beide benen op de grond. Het is toch een soort borstklopperij die meer voorkomt in Amerika dan in Nederland, waar we allemaal maar zo normaal mogelijk moeten doen.’

Nederlanders zouden best wel trotser mogen zijn. ‘Al is het wel goed om op je profiel aan te geven wat je precies bij het bedrijf hebt gedaan. Als jij twee maanden bij een prestigieus bedrijf hebt gewerkt, zou ik dat niet in je kopregel zetten.’ Hij heeft als tip successen te benoemen. ‘Op die manier zien mensen ook dat je daadwerkelijk iets bereikt hebt en blijft zo’n titel niet hangen in name dropping.’