Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Philips gelooft heilig in NetTV

Hoe ziet de toekomst van televisie eruit? Dit keer de visie van Robert Timmer, senior director NetTV bij Philips.

Hoe ziet de toekomst van televisie eruit? Daarop geven we in Management Team antwoord in drie delen. Online vindt u uitgebreidere interviews met de betrokkenen. Dit keer met Robert Timmer, senior director NetTV bij Philips.

Eerder dit jaar presenteerde Philips de NetTV. Niet zomaar een televisie, want naast de normale manier van televisiekijken is er ook de mogelijkheid om het internet op te gaan. Dat wordt geregeld via een door Philips ontwikkelde startpagina, waar content te vinden is van uiteenlopende partijen als Hyves, ABN Amro, AD, Buienradar en TomTom. De kijker ziet nadat de internetkabel in de televisie is gestopt niet de letterlijke internetpagina´s, want content moet voor de NetTV aangepast worden om goed over te komen.

De NetTV herkent het land van herkomst van de kijker en past daarop de startpagina aan. Afhankelijk van de rechten kunnen Nederlandse kijkers echter ook toegang krijgen tot een selectie aan buitenlandse content. Ook andere hardwarefabrikanten, zoals Sony en LG, zijn bezig de televisie op het internet aan te sluiten. Zij doen dat echter op een andere manier. In samenwerking met Yahoo en Intel zijn zij van plan zogenaamde widgets over het reguliere televisiescherm te laten zien.

Meneer Timmer, wat was voor Philips de reden om met de NetTV te komen?
Timmer: "We zijn constant op zoek naar innovaties om de verkoop van televisies te stimuleren en dat te blijven doen. We willen met de NetTV de volledige consumentenervaring uitbreiden, door naast lineaire televisie additionele services en content aan te bieden via een internetverbinding. Dat kan on demand video zijn, of nieuws. Het is een laagdrempelig project voor contentpartijen, ze kunnen op deze manier al hun content blijven hergebruiken. De enige verandering voor hen is de grafische weergave en de interactieve bediening."

Wat moeten contentpartijen betalen om op de NetTV te komen?
"We voeren geen entreefee, het kost ze alleen geld om de content geschikt te maken voor onze interface. Dat kan tegen relatief lage kosten, afhankelijk van hoe complex je het wil maken. Ons eigen verdienmodel is – naast televisieverkoop – een advertentiemodel. De dienst komt standaard mee met de televisie, de consument hoeft geen abonnement te betalen waardoor de drempel laag is om het te gebruiken. Op de startpagina kunnen interactieve advertenties geplaatst worden. Het is niet aan ons om te zorgen dat er uiteindelijk voor de diensten betaald gaat worden, we zien dit als een integraal onderdeel van de televisie. De primaire toegang is dus vrij. De contentleverancier kan daarna zelf besluiten om de consument te laten betalen."

Jullie bieden een soort startpagina met internetcontent aan de kijker, in plaats van de consument zelf te laten kiezen.
"Het lijkt alsof we het internet op je televisie willen managen, maar ik heb niet de illusie dat dit ons zou lukken, als we dat al wilden doen. Je kunt ook gewoon het open internet op met behulp van de browser. Ons systeem is open, iedereen die een service via de NetTV wil aanbieden kan dat doen. Wij willen dus geen keuze maken voor de consument. Omdat we het als een portal presenteren, krijgen mensen toch die indruk. Grafisch lijkt het wel zo, maar dat is alleen maar om het de consument makkelijker te maken."

Hoe ziet u de toekomstige rol van Philips op het gebied van internettelevisie?
"We gaan nu vooral leren. In de toekomst zal televisie vaker gecombineerd worden met internet, maar of alles via het internet zal gaan durf ik niet te zeggen. We gaan nu kijken wie de NetTV gebruikt en op welke manier.  Het is onze taak om het voor de consument makkelijker te maken. Bovenop de rol die we al hadden, krijgen we nu ook een gidsfunctie. We moeten zorgen dat kijkers niet verdwaald raken op het overvolle internet. In de breedte services aanbieden en het toch heel simpel houden, dat is de uitdaging voor ons."

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Worden jullie met de NetTV een concurrent van de kabelaars?
"Nee, dat is een misverstand, wij komen niet aan televisie en broadcast. Wij gaan met de NetTV over-the-top, niet over de televisiekabel maar over de internetkabel.  Kabelmaatschappijen bieden ook services aan naast de zenders, maar wij richten ons juist op het brede aanbod en dat is complementair aan het aanbod van de kabelaars. Die internetkabel kan ook van de kabelaars zijn inderdaad, maar eerlijk gezegd is het niet zo relevant van wie de internetaansluiting is waar de NetTV gebruik van maakt. Internet is open, de ISP heeft daar niets over te zeggen."