Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Met deze 7 lifehacks word je (nog) productiever

Meer doen in minder tijd, wie wil dat nou niet? Met een paar simpele aanpassingen in de dagelijkse routine, word je productiever op je werk. 7 handige lifehacks op een rij.

productiever werken
Foto: Getty

#1. Geen interrupties graag

Ben je net gefocust aan het werk, staat er weer een collega aan je bureau om over iets onbenulligs te praten. Zelfs als je aangeeft hier nu geen tijd voor te hebben, ben je toch uit je concentratie geraakt. Eer je weer even gefocust als voor de interruptie bezig bent,  is het een half uur later.

En niet alleen collega’s belemmeren je productiviteit. Ook de telefoon en e-mailnotificaties leiden af van je werkzaamheden. Onderzoek van onder meer aandachtonderzoeker Cary Stothart van Florida State University wijst uit dat zelfs het notificatiepiepje van een smartphone je aandacht bij het vervullen van een moeilijke taak ernstig ondermijnt, en daarmee ook je prestatie. Zelfs als je niet kijkt welk berichtje is binnengekomen, ben je al afgeleid. Alleen al het geluid laat je gedachten afdwalen en zorgt dat het weer een hele tijd duurt eer je weer volledig gefocust aan het werk bent.

Uiteraard is het voor de meeste werknemers onmogelijk om de hele dag onbereikbaar te zijn. Maar wees je wel bewust van wat dergelijke interrupties veroorzaken. Wil je een uurtje gefocust werken? Hang dan een bordje ‘niet storen’ aan de deur of bij je bureau en zet je telefoon en e-mail uit.

#2. Organiseer je omgeving

Sommige theorieën stellen dat een rommelig bureau de creativiteit stimuleert. Dat klinkt als een leuk voordeel, maar de nadelen zijn groter. Niet alleen omdat een opgeruimd bureau netter oogt voor klanten en omdat je zo voorkomt dat gevoelige informatie rondslingert. Een nog belangrijker argument is dat een onoverzichtelijke omgeving je minder efficiënt maakt. Zo verlies je alleen al onnodig veel tijd met zoeken naar aantekeningen, rapporten, enzovoorts.

Begin dus met je bureau opruimen. En als je dan toch bezig bent, maak dan ook je agenda weer overzichtelijk. Het goed organiseren van je werkomgeving zorgt namelijk niet alleen voor ruimte om je heen, maar geeft ook ruimte in je hoofd. En dat is weer goed voor de  productiviteit.

#3. Ontdek je energiepieken en -dalen

Wanneer ben je het meest productief? Dat onderzocht het Human Performance Institute bij drie bedrijven. Wat blijkt? Werknemers beginnen de dag in principe altijd in een staat van relatief hoge energie. Het begin van de werkdag is dan ook het perfecte moment om de moeilijke klussen te klaren die de meeste geestelijk inspanning vergen.

Gedurende de dag neemt die energie geleidelijk met pieken en dalen af. Als je een piek hebt, kun je dus heel productief zijn. Maar die piek kan ook leiden tot frustratie en ongeduld. Lage energie kan je daarentegen een ontspannen gevoel geven of juist vermoeid en moedeloos maken. Probeer te ontdekken op welke momenten van de dag jij een energiepiek of -dal hebt. Daarmee kun je de werkdag zodanig indelen dat je zo productief mogelijk werkt.

Als leidinggevende kun je met deze kennis niet alleen je eigen productiviteit verhogen, maar ook dat van je team, stelt Jack Groppel, hoogleraar, performance expert en medeoprichter van het Human Performance Institute. ‘Leiders kunnen de energieritmes van hun werknemers leren begrijpen en zelfs positief beïnvloeden waardoor hun prestaties verbeterd kunnen worden, de energie zelfs toeneemt en mensen zich meer engaged voelen.’

#4. Let op wat je consumeert

Voedsel is brandstof. En junkfood leidt tot junk-prestaties. Begin de dag daarom met een goed, energierijk ontbijt. En eet eerder een goedgevulde salade met walnoten tijdens de lunch dan een vette hap. Door te bepalen wat je gaat eten voor je trek krijgt, voorkom je dat je toch weer naar de slechte keuzes grijpt.

Probeer verder pieken en dalen in je bloedsuikerspiegel te vermijden. Door bijvoorbeeld kleinere gezonde hapjes te nemen in plaats van een enorm middagmaal, houd je het energieniveau gedurende de dag hoog en voorkom je de typische dip na de lunch.
En heb je dorst? Drink een glas water. En ook koffie, uiteraard zonder suiker en melk, kan je helpen om je beter te concentreren. Bovendien blijkt uit diverse studies dat koffie goed zou zijn voor de werking van je geheugen. Te veel koffie maakt je echter onrustig en geeft een opgejaagd gevoel. Zes koppen per dag is het absolute maximum.

#5. Plan je dag vooruit

Neem standaard aan het eind van de werkdag 10 minuten om je werkzaamheden voor de volgende dag te plannen. Daardoor kun je de volgende dag direct uit de startblokken aan je werkdag beginnen. Bovendien geeft het je meer (nacht)rust doordat je minder hoeft te piekeren over wat je allemaal de volgende dag te wachten staat.

Let wel op: een veel te lange to-do-lijst waar geen doorkomen aan is, leidt tot frustratie en stress. En dat werkt dan weer contraproductief. Een realistische planning is dus belangrijk.

#6. Sporten voor je werk

Sta vroeg op en ga eerst sporten. Bijvoorbeeld een rondje hardlopen voordat je naar je werk gaat. Neurowetenschappers aan de Universiteit van Cambridge ontdekten enkele jaren geleden dat hardlopen de aanmaak van de grijze massa stimuleert en zorgt voor meer mentale scherpte en een betere werking van het geheugen.

Timothy Bussey, hoogleraar Behavioural Neuroscience legt uit: ‘We wisten natuurlijk al dat beweging goed is voor een gezonde werking van de hersenen, maar ons onderzoek heeft het mechanisme voor dit effect nog duidelijker gemaakt.’

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

#7. Geluk maakt productiever

Gelukkige mensen zijn om precies te zijn 12 procent productiever. Dat concluderen wetenschappers van de Universiteit van Warwick in ieder geval. De reden waarom gelukkige werknemers productiever zouden zijn, is omdat ze hun tijd effectiever en meer gefocust benutten. Voor een bedrijf als geheel in ieder geval al een reden om er alles aan te doen werknemers zo gelukkig mogelijk te maken en te houden.

Dit artikel is onderdeel van het dossier Werk slimmer niet harder op mt.nl. Dit dossier wordt mede mogelijk gemaakt door Microsoft.