Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Effectief multitasken: het kan dus toch!

E-mail checken, even twitteren en een telefoongesprek voeren. Liefst allemaal tegelijk. Leer hoe ook u effectief kunt multitasken.

Vooropgesteld, over multitasken zijn de meningen verdeeld. Waar de een met speels gemak switcht van de ene naar de andere taak, zal een ander roepen dat dit alleen maar afleidt. Amerikaans onderzoek wijst uit dat multitaskers inderdaad stukken minder productief zijn dan mensen die er een gewoonte van hebben gemaakt om zich op één taak te concentreren. Er zijn zelfs wetenschappers die roepen dat ons IQ omlaag schiet wanneer we tijdens het echte werk regelmatig worden afgeleid door e-mail, twitter en telefoon.

Effectief multitasken

Feit is dat de basisformule voor succesvol multitasken inderdaad ligt in de bescheidenheid van activiteiten. Oftewel, hoe ambitieus u ook bent, probeer toch niet teveel tegelijk te doen. Onderzoekers van de universiteit van Californie ontdekten een paar jaar geleden dat het continu switchen tussen e-mail, telefoon en bijvoorbeeld een bedrijfsrapport leidt tot een soort van minikortsluiting in de hersenen. Gevolg? Ons brein kan al dat gezap niet rap genoeg verwerken en is er dus minder goed bij de les.

Dat betekent onder meer:

  • Weg met al die afleidingen. Op kantoor is er vast wel ergens een plekje te vinden waar u in alle rust een opdracht kunt afmaken.
  • En over afmaken gesproken, begin pas aan een nieuwe taak wanneer de vorige is afgesloten. Dat vergt wat discipline, maar loont zeker.
  • Cluster uw taken. Zet uw emailprogramma uit zodat u niet om de haverklap op inbox klikt als er rechtsonder weer een popupje verschijnt.
  • Begin ’s morgens met de minder leuke taken. Op dit tijdstip van de dag bent u nog fris en is het risico op afleidingen niet zo groot.

Een master multitasker

Betekent dit dan dat u helemaal nooit meer twee dingen tegelijk kunt doen? Natuurlijk niet, dat hoort u ons ook niet zeggen. Er zijn wel degelijk manieren om het leven – zoals dat heet – dubbel uit te buiten. Deze vier stappen helpen u om een master multitasker te worden.

1. De dode momenten
Maak een lijstje van de zogeheten dode momenten van de dag. Dit zijn de momenten waarop u met iets bezig bent dat niet tot nauwelijks uitdagend is, weinig herseninspanningen vergt en dus voelt als een beetje zonde van de tijd. Hoe productief u ook denkt te zijn, deze momenten kennen we allemaal. ’s Ochtends als u de tanden poetst, in de auto onderweg naar kantoor of ’s avonds met de stofzuiger in de hand. En wat te denken van al die keren dat u ergens op wacht? Maak om te beginnen eens een lijstje met al die dode momenten.

2. Wat u vaker zou willen doen
Effectief time-management draait vooral om dingen waar u momenteel niet aan toe komt, maar waar u wel graag vaker mee aan de slag zou willen gaan. Stelt u zich daarom eens voor: als tijd geen issue zou zijn, wat zou u dan meer gaan doen? Meer artikelen lezen uit uw vakgebied wellicht, vaker sporten of een blog bijhouden.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

3. Hoofd versus lijf
De dode momenten enerzijds, the things to do daarnaast. Geef nu per activiteit aan of ze energie vergen van hoofd of lichaam. Moet u er met andere woorden fysiek iets voor doen (stofzuigen, tanden poetsen, autorijden, koken) of vereisen ze vooral denkwerk? (lezen, stukken doornemen of luisteren naar een bepaald radioprogramma).

4. Vind de connecties
De vierde en tevens laatste stap is nu: zoek de combinatie. Welke hoofdactiviteit past bij een lichaamsactiviteit? Zo kunt u bijvoorbeeld een bedrijfsrapport doornemen terwijl de aardappelen op het vuur staan te pruttelen, een hoorcollege op audio-cd volgen terwijl u naar kantoor rijdt en een interessant artikel doornemen terwijl u wat kleine fitnessoefeningen doet.

En verder: