Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo verbeter je jezelf zónder discutabel gedrag

In samenwerking met House of Performance - De grens tussen excellente dienstverlening en grensoverschrijdend gedrag is soms flinterdun. Wat kun je doen om je performance te verbeteren zónder te vervallen in twijfelachtig gedrag?

Foto: Getty

Bedrijven die snel groeien, lopen vaak tegen tal van groeistuipen aan. Ze worstelen met het aantrekken van voldoende goede mensen. Ze krijgen na een enthousiaste aanloopperiode te maken met een omzetdip. Of ze ervaren leveringsproblemen met leveranciers. Maar ook grote, gevestigde bedrijven krijgen te maken met druk van buitenaf: van aandeelhouders en van consumenten.

In zo’n situatie, waarin je als bedrijf onder druk staat om de groei- en winstverwachtingen te verzilveren, kán het aanlokkelijk zijn om dingen te doen die het daglicht niet helemaal verdragen. Van een restauranthouder die familie en vrienden vraagt om juichende recensies achter te laten op social media. Tot een autofabrikant die zijn auto’s uitrust met sjoemelsoftware om de milieuprestaties op te poetsen.

Ethisch laakbaar, en bovendien in potentie leidend tot boetes, grote reputatie- en imagoschade en/of onveilige situaties. Wat kun je doen om groeiverwachtingen te verzilveren en de performance continu te verbeteren, zonder dat je bedrijf vervalt in grensoverschrijdend gedrag? 8 tips voor een optimale balans.

1. Zorg voor een schaalbaar verdienmodel

Gestandaardiseerde producten en diensten. Automatisering en digitalisering. Herhaalbare en voorspelbare bedrijfsprocessen, die zoveel mogelijk zijn vastgelegd in duidelijke workflows. Het zijn allemaal zaken die bijdragen aan de schaalbaarheid van je verdienmodel en die ervoor zorgen dat je de capaciteit van je bedrijf snel kunt opvoeren.

Een schaalbaar verdienmodel legt een stevig fundament voor een gezonde groei en zorgt ervoor dat je eventuele groeistuipen goed kunt opvangen. Op die manier kom je minder snel in de verleiding om de grenzen op te zoeken.

2. Neem de juiste mensen aan

Onethisch gedrag kan systematisch voorkomen binnen een bedrijf of een bepaalde divisie of tak. Maar veel vaker is dit het werk van een of enkele individuen. Een goed ethisch besef begint dan ook bij het aannemen van de juiste mensen.

Leg sollicitanten bijvoorbeeld allemaal dezelfde ethische casus voor. En probeer zo vooraf te beoordelen hoe iemand onder druk stand houdt. Hoe objectiever en doordachter je te werk gaat bij de werving en selectie, hoe minder de kans op inschattingsfouten.

3. Maak een gedragscode

Welke normen en waarden vind je als bedrijf belangrijk? En hoe dienen medewerkers zich te gedragen? Een gedragscode kan, als afgeleide van het organisatiebeleid, leiden tot versterking van een bepaalde bedrijfscultuur en bepaald gedrag.

Geef de gedragscode een plek binnen je aannamebeleid. En laat ethisch gedrag bijvoorbeeld ook regelmatig terugkeren op de agenda van de verschillende werk- en afdelingsoverleggen.

4. Faciliteer een goede balans tussen werk en privé

Een kat in het nauw maakt rare sprongen. Een medewerker die onder druk staat om te presteren, neemt misschien nét wat vaker discutabele beslissingen. Een goede balans tussen werk en privé vergroot de kans dat medewerkers het hoofd koel houden.

En ja, daar speel je als werkgever ook een rol in. Werknemers die structureel veel overuren maken, hebben weinig tijd om op te laden. Daardoor stijgt het risico dat diegene onethische beslissingen neemt. Ga dus tijdig in gesprek als je merkt dat een werknemer veel overuren maakt en/of weinig vakantiedagen opneemt.

5. Houd grip op je financiën

Jonge, snelgroeiende bedrijven zijn meestal vooral geïnteresseerd in het zo snel mogelijk naar de markt brengen van hun product of dienst. In hun groeispurt vergeten ze goed te letten op de cashflow – wat de kans vergroot dat ze hun toevlucht nemen tot minder verstandige maatregelen. Voor een beheerste groei is realtime inzicht in de financiële status van de organisatie een must.

Ook het aantrekken van kapitaal van buiten is een potentieel risico. Om groei mogelijk te maken is doorgaans geld nodig. Véél geld. Voorkom de verleiding om té veel te leunen op externe financiers. En geef geen geld uit dat je (nog) niet hebt. Zo voorkom je torenhoge schulden én – in een poging de boel alsnog te redden – discutabele beslissingen.

6. Zorg voor back-up

Denk goed na over uitwijkscenario’s, mocht de productie van een bepaald product onverhoopt voor langere tijd stil komen te liggen. Bijvoorbeeld doordat een machine het begeeft of een leverancier wegvalt.

Wat kun je doen om de bedrijfscontinuïteit toch te garanderen en je klanten te blijven bedienen? Kun je je productie tijdelijk ergens anders beleggen? Of kun je afspraken maken met andere leveranciers? Goed doordachte back-up-scenario’s zorgen voor rust en voorkomen dat je – als de nood echt aan de man is – twijfelachtige concessies doet aan de kwaliteit.

7. Ken je zwaktes

Ten slotte: ken niet alleen je sterke kanten, maar ook je zwakheden. Te veel zelfvertrouwen kan ertoe leiden dat je minder kritisch wordt en minder goede beslissingen neemt. Een SWOT-analyse werpt licht op zowel je sterke als zwakke punten en biedt zo een prima basis voor een beheerste groei.

Dit artikel is onderdeel van het dossier ‘Performance Verbeteren’ op mt.nl. Dit dossier wordt mede mogelijk gemaakt door House of Performance. House of Performance is specialist in het verbeteren van prestaties op de werkvloer door ethisch werken te implementeren.

Lees ook:

 

Lean vs Agile

Lean een overgewaaide hype en Agile the next thing? Echt niet! Lean en Agile zijn twee state-of-the-art managementfilosofieën die je helpen om in een veranderende omgeving je doelen te behalen. In deze whitepaper zetten we Lean en Agile naast elkaar.

Download gratis

De 6 ingrediënten van een effectieve game

Gamification is een schaalbare veranderaanpak, waarmee je blijvende gedragsverandering realiseert en prestaties op de werkvloer verbetert. Maar wat maakt een game nu effectief? Hoe zorg je dat het écht bijdraagt aan de gestelde doelen?

Download gratis
/