Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Effectief samenwerken bij hybride werken? Zo lukt het ook jouw team

Hoewel zoveel mogelijk thuiswerken nog steeds het devies van de overheid is, keren steeds meer medewerkers langzaam af en toe terug naar de (aangepaste) kantooromgeving. Maar ook thuiswerken lijkt een blijvertje. Gamification kan helpen om het ‘hybride werken’ optimaal vorm te geven.

gamification hybride werken

Sinds het uitbreken van de coronapandemie, begin dit jaar, hebben mensen wereldwijd het thuiswerken omarmd. In rap tempo werd de technische infrastructuur voor werken op afstand ingericht en geperfectioneerd. Langzaam maar zeker raakten we gewend aan het vergaderen en ontmoeten op afstand in het ‘nieuwe normaal’.

Wat de toekomst ons gaat brengen? Dat is op dit moment nog allerminst duidelijk. Wél zien we in steeds meer bedrijven en organisaties medewerkers langzaam terugkeren naar de werkvloer, in elk geval voor een deel. Tegelijkertijd geven medewerkers aan ook op de lange termijn graag structureel te willen blijven thuiswerken.

Succesvol hybride werken

Bedrijven hebben hun kantooromgeving aangepast aan de eisen van de ‘anderhalvemetersamenleving’. Nu zoeken ze nu naar een goede balans tussen het werken thuis en op kantoor. Oftewel: het hybride werken, waarbij de fysieke en virtuele wereld op een effectieve manier bij elkaar komen. En waarbij medewerkers in staat worden gesteld om overal prettig te kunnen (samen)werken, onafhankelijk van de plek waar ze zich bevinden.

Afgezien van goedwerkende technologie, staat of valt het succes van hybride werken vooral met een effectieve, prettige samenwerking tussen kantoorwerkers en thuiswerkers. Gamification, waarbij spelelementen worden ingezet om het gedrag van medewerkers te sturen en blijvend te veranderen, kan een goed middel zijn om die samenwerking te stroomlijnen. En om te zorgen voor een fijne groepsdynamiek tussen collega’s, ongeacht de plek waar ze die dag aan het werk zijn.

Effectief online samenwerken en koffie drinken

Gamification kan de vorm aannemen van een maatwerkgame, waarbij collega’s spelenderwijs – via uiteenlopende missies en opdrachten – effectief leren samenwerken in deze nieuwe situatie. Een voorbeeld: veel mensen die thuiswerken missen de sociale verbinding met collega’s. Waar het werken op kantoor vaak wordt onderbroken door de nodige ‘spontane’ pauzes, ontbreken die natuurlijke rustmomenten bij mensen die thuiswerken. Juist deze laagdrempelige bijpraatmomenten worden enorm gemist.

Je zou er daarom bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om een ‘missie’ te lanceren, die specifiek tot doel heeft om de sociale verbinding tussen collega’s te herstellen. Deelnemers kunnen dan punten verdienen door deel te nemen aan een wekelijks of dagelijks virtueel koffiemoment. Waar je die dag aan het werk bent maakt daarbij niet uit, aan zo’n missie kunnen zowel de kantoor- als de thuiswerkers meedoen.

Ideale thuiswerkdag

Een andere missie kan zich bijvoorbeeld richten op de balans tussen werk en privé. Hoe kun je er tijdens het thuiswerken voor zorgen dat die twee werelden niet te veel door elkaar gaan lopen? En hoe kun je dat goed organiseren? Collega’s opperen samen ideeën voor ‘de ideale thuiswerkdag’ en verdienen zo punten. Op die manier stimuleer je mensen om elkaar te helpen en kom je samen tot goede ideeën.

Uitstoot terugdringen

Sommige bedrijven en organisaties kiezen ervoor om het hybride werken te koppelen aan hun duurzaamheidsambities. Door zoveel mogelijk thuis te werken en reisbewegingen te beperken, kunnen medewerkers hun CO2-uitstoot beperken.

Medewerkers krijgen in dat geval bij gamification punten voor een foto of screenshot bij een vergadering met tenminste één persoon die met een videogesprek inbelt. Een andere opdracht kan bijvoorbeeld zijn om collega’s die naar kantoor willen komen terwijl dat niet per se hoeft, ervan te overtuigen dat ze beter thuis kunnen werken.

Typen spelers

Hoe je je missies precies inricht? Dat hangt uiteraard af van je doelstelling, maar ook van de spelerstypen binnen je organisatie. Meer strijdlustig ingestelde medewerkers vinden het leuk om punten te verdienen, in directe competitie met anderen. Andere medewerkers zoeken dan weer vooral verbinding, ze vinden het vooral leuk om de ideeën van anderen te beoordelen en samen te komen tot een werkende oplossing.

Online platform

Welke vorm je ook kiest, het lanceren van missies en opdrachten kan een goed middel zijn om bewustwording te kweken bij medewerkers en hen aan te zetten tot ander gedrag. Een andere vorm van gamification is de inzet van een gamification-platform, dat effectieve online samenwerking tussen collega’s mogelijk maakt.

Zo ontwikkelde House of Performance een online samenwerkingsplatform dat medewerkers – onafhankelijk van hun locatie – bij elkaar brengt. Alle werksessies om samen tot werkende oplossingen of verbeteringen te komen, lopen via dit platform. Missies zijn hierbij ingericht volgens de Design Thinking-methode.

Silly Six

Zo kan een opdracht zijn om te komen tot zes oplossingen voor een probleem die absoluut níet zullen werken, waarbij medewerkers punten kunnen verdienen voor het ‘allerslechtste idee’. Zo’n ‘Silly Six’-opdracht prikkelt de creativiteit en stimuleert collega’s om out-of-the-box te denken. Doel van zo’n opdracht is uiteraard om waardevolle inzichten op te doen en zo uiteindelijk te komen tot oplossingen die wél werken.

Aan de hand van dit soort opdrachten doorlopen collega’s spelenderwijs de vijf fasen van een project: van teambuilding, probleemanalyse en brainstorm, tot het ontwikkelen en testen van een prototype en het voortdurend verbeteren daarvan.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Hybride werkvloer

Voordeel van het gebruik van een online platform is verder dat het niet langer uitmaakt waar medewerkers zich fysiek bevinden. Alle communicatie verloopt via het platform en wordt op die manier gestroomlijnd. Ook heb je geen aparte procesmanager meer nodig én kan iedereen op elk moment deelnemen, waar en wanneer iemand maar wil. Daarmee leent zo’n platform zich bij uitstek voor de hybride werkvloer.

Dit artikel is onderdeel van het dossier ‘Continu Verbeteren’ op mt.nl. Dit dossier wordt mede mogelijk gemaakt door House of Performance. House of Performance is specialist in het radicaal verbeteren van prestaties op de werkvloer, onder andere met behulp van gamification.