Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Pak die vervelende collega’s aan

Iedereen wil een goed team. Types als de 'locomotief' en de 'opofferaar' kunt u missen als kiespijn. Zo zijn de 11 types wel inzetbaar.

Er zijn een aantal ingrediënten nodig om een goed functionerend team te creëren. Dat bestaat onder andere uit hardwerkende collega's en werknemers. Maar onderschat ook de goede en collegiale werksfeer niet. Want werknemers die plezier in het werk hebben, presteren beter. Dus wilt u een goed functionerend en gezellig team.  Goedgevoel.be zet de 11 vervelende type collega's voor u op en rij, inclusief de oplossing.

1. De locomotief
Zijn wil is wet. Heeft hij een idee, dan wordt er van u verwacht dat u dit zonder tegenstribbelen uitvoert. Voor een goede samenwerking is het belangrijk dat u assertief bent, en kalm en redelijk blijft. Laat de 'locomotief' weten hoe u zich voelt onder dit gedrag en hoe een andere manier van communiceren een hoop problemen kan voorkomen.

2. De perfectionist
Bij hem kan het altijd groter, beter en sneller. Goed werk wordt over het hoofd gezien en niet gewaardeerd. Een  perfectionist is even streng naar zichzelf toe als voor zijn collega's. Doe niet uw best om zijn standaard te halen, want de lat ligt gewoonweg te hoog. Probeer hem ervan te overtuigen dat een lagere en haalbare verwachting in sommige gevallen beter is voor het moraal van de werknemers.

3. De status-quoliefhebber
Deze werknemer is allergisch voorveranderingen. Kondigt u desondanks toch een verandering aan – hoe vermomt ook -, dan kunt u er vanuit gaan dat hij zal proberen de verandering te ondermijnen of te saboteren. Betrek de status-quoliefhebber vanaf het eerste begin bij de verandering en noem het een 'evolutie' of 'een stap vooruit'. Door ze te laten meedenken bij het verbeteren van het systeem, zal de weerstand afnemen. 

4. De het-is-mijn-taak-niet-collega
Hij weigert kleine klussen uit te voeren, omdat ze niet tot zijn takenpakket behoren. Feitelijk is dit de professionele versie van 'burgerlijke ongehoorzaamheid' of 'stiptheidsacties' en is dit een manier van wraak nemen op collega's of leidinggevenden. Meestal voelt hij zich slecht behandeld en is daardoor het enthousiasme in zijn werk verloren. Vaak is het aanbieden van een cursus of nieuwe uitdaging de oplossing.

5. De roddelaar
Het verspreiden van roddels en andere verhaaltjes, geeft de roddelaar het gevoel belangrijk te zijn. U kunt de roddelaar te slim af zijn door de juiste cijfers en informatie door te spelen aan degenen die hiervan op de hoogte dient te zijn. De roddels hebben dan geen effect meer.

6. De pessimist
De pessimist ziet de wereld in een negatief perspectief. Alles is slecht en hij ziet nooit een licht aan het einde van de tunnel. De oplossing is de negatieve houdingen en gedachtegangen te vervangen door positievere. Dat is inderdaad makkelijker gezegd dan gedaan. Het is in dit geval dan ook een kwestie van de aanhouder wint.

7. De niet-toegewijde
Een werknemer die niet-toegewijd is, vindt het werk niet zo belangrijk en mist regelmatig deadlines. Hierdoor wordt het werk nog zwaarder voor de rest. Als het lang aanhoudt gaan steeds meer collega's denken 'als hij het niet doet, waarom zou ik het dan wel nog doen?'. Stel duidelijke doelstellingen, deadlines en verwachte resultaten. Houdt goed in de gaten of taken ook echt worden uitgevoerd en grijp tijdig in.

8. De criticus
Zijn missie is niet akkoord gaan. Het maakt niet uit welk idee, plan of doelstelling u aandraagt, hij vindt altijd wel een manier om het hele project de grond in te boren en de schuld in uw schooenen te schuiven. Om de vloer met de criticus aan te vegen, benadrukt u dat u zijn zorgen graag serieus neemt, maar niet goed begrijpt waar het vandaan komt. Als u dit weet vol te houden, zal de criticus, bij gebrek aan echt goede redenen, vanzelf afhaken.

9. Het klein kind
Mokken, met de voeten stampen en in een hoekje zitten kniezen als het mis gaat, dit grote kind trekt al het kleutergedrag uit de kast om zijn zin te krijgen. Het probleem is echter dat dit klein kind nooit heeft geleerd de basis van zijn emoties te herkennen. Hij heeft het gevoel er alleen voor te staan. Steun is dus de beste oplossing in dit geval. 

10. De opofferaar
Deze collega heeft het gevoel alles op te offeren voor zijn carrière. Hij is degene die 's ochtends het licht aan doet en 's avonds als laatste de deur achter zich dicht trekt. Het is een harde werker, maar tussen neus en lippen door laat hij wel eens weten dat hij het gevoel heeft een slaaf te zijn en dat niemand waardeert wat hij allemaal doet. Waarschijnlijk kunt u dit type het snelst gelukkig maken, door domweg uw waardering uit te spreken voor het werk dat hij verzet. Hoe meer collega's het horen, hoe beter het is.

11. De zelf-kastijder
De zelf-kastijder ziet alles als zijn fout en zoekt de oorzaak altijd bij zichzelf. Hij probeert continu beter te presteren en geeft zichzelf een onvoldoende voor alles wat hij doet. Hij heeft weinig zelfvertrouwen. Laat de zelf-kastijder aan de hand van harde cijfers zien dat hij wel goed werk levert en dat als er eens iets mis gaat dat niet per definitie gelijk zijn schuld is.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Lees meer over dit onderwerp
"Sfeer is bepalend voor een leuke baan" 
"Managers kijken weg bij een slechte werksfeer"