Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Overleef de crisis met Chinese roulette

Juist in tijden van recessie moet u innovatief en creatief zijn om te overleven. Het devies: wees anders dan de rest. Dat kan met een van de vijftig creatieve brainstormvormen, zoals Chinese Roulette en Mix & Match.

‘50 Werkvormen voor creatieve sessies' is de veelbelovende titel van het boek van Rozemarijn Dols en Josine Gouwens. De auteurs beschrijven vijftig verschillende werkvormen om tot briljante ideeën te komen. Iedere vorm begint met een korte uitleg, gevolgd door een ‘schat' waarin staat wat u met deze werkvorm bereikt. Daarna volgt een stapsgewijze beschrijving hoe deze werkvorm moet worden voorbereid en uitgevoerd. Tot slot staan in ieder hoofdstuk tips en voorbeelden om de sessie zo goed mogelijk te voltooien.

Algemene Voorwaarden
Het boek begint met een aantal algemene tips waar u op moet letten voor u aan een brainstorm begint. Zo is het niet verstandig om klakkeloos met een creatieve sessie te beginnen. Bedenk allereerst of het vraagstuk dat u wilt oplossen zich wel leent voor een creatieve sessie. Kies vervolgens de groep uit waar u de sessie mee wilt houden. Ga bij voorkeur voor een groep van acht tot twaalf gemotiveerde personen met een verschillende blik op de wereld. Stem uw werkwijze en de werkvorm hierop af. Kies tot slot een locatie uit die niet met de werkplek verwant is; een plek die de deelnemers inspireert.

Werkvorm 1: Droombeeld
Een van de beschreven werkvormen is ‘Droombeeld'. Deelnemers maken een tekening of collage van hun droombeeld om zo hun ideaal of doel dichterbij te halen. Deze werkvorm verhoogt de realisatiekracht en brengt mensen weer in contact met hun zakelijke verlangens en ambities. Laat deelnemers hun streefdoel zo ideaal mogelijk uitbeelden, dus zonder nadelen of kantekeningen te plaatsen. De deelnemer moet zichzelf ook een plek geven in het geheel, dat maakt het makkelijker om er daadwerkelijk in te geloven. Bespreek de collages groepsgewijs en geef tips. Na afloop hangt iedereen het droombeeld ergens op waar ze het regelmatig zien. Plaats vlaggetjes of omcirkel de stappen die al zijn gerealiseerd, zodat de voortgang goed te zien is.

Werkvorm 2: Chinese roulette
Deze werkvorm is ideaal als u weet waar uw organisatie voor staat. Het levert een belangrijke bijdrage aan de gevoelswaarden en kern van een brand. Hoe werkt het? Schrijf op een flip-over een aantal associatieve vragen. Bijvoorbeeld: stel dat jullie allemaal een theaterstuk, film of serie zijn; een maaltijd zijn; een weertype zijn? Kies met de deelnemers de drie vragen die het meest aanspreken. Bedenk per vraag een tiental verdiepende vragen. Iedere deelnemer beantwoordt deze vragen voor zichzelf. Bespreek de antwoorden daarna plenair en haal de gemeenschappelijke delers eruit. Deze punten vormen de kern van het handelsmerk. Verbind de kernelementen met het gewenste handelsmerk.

Werkvorm 3: Obstakels, weg ermee!
Hardnekkige, belemmerende overtuigingen worden in deze werkvorm uitgedaagd en omgebogen. Deze obstakels vormen namelijk een bedreiging voor de creativiteit binnen een groep. Bespreek de belemmeringen aan de hand van drie vragen, neem voor elke vraag ongeveer twintig minuten de tijd. Vraag allereerst ‘wat houdt jou nou echt tegen?' Als iemand antwoordt uit tijdgebrek, stelt u de wedervraag ‘stel dat ik wel voldoende tijd had, dan zou ik… doen in relatie tot het vraagstuk'. Vraag vervolgens welke heilige huisjes niet ter discussie mogen worden gesteld. Ga hierover in discussie. Welke nieuwe ideeën komen boven als deze huisjes worden heroverwogen, bijgesteld of zelfs omvergeworpen. Tot slot onderzoekt u gezamenlijk welke regels en voorschriften er zijn omtrent het vraagstuk. Vraag de groep deze regels uit te dagen, om te buigen of zelfs af te schaffen, om zo tot vernieuwende ideeën te komen.

Werkvorm 4: Mix en match
Bij deze werkvorm gaat het om het combineren van oude ideeën tot één nieuw idee. De ideeën zijn niet geheel nieuw, maar wel baanbrekend. Daag deelnemers uit om vergezochte combinaties te maken van bestaande concepten. Stel u wilt een nieuwe moderne werkplek ontwikkelen. Gebruik dan alle eigenschappen van een cockpit. Een cockpit biedt goed overzicht, heeft u ook overzicht in uw werk? Een cockpit heeft een copiloot en een automatische piloot. Wie of wat is uw copiloot die bijvoorbeeld de boodschappen aanneemt als u er niet bent? In een cockpit kan zowel binnen als buiten het vliegtuig worden gecommuniceerd. Welke communicatiemiddelen heeft u tot uw beschikking? In een cockpit zie je wanneer de landing moet worden ingezet. Ziet u vanuit uw kamer wanneer het tijd is om bijvoorbeeld te pauzeren? Loop alle ideeën na op haalbaarheid en nuttigheid en pas deze toe op het ontwerp.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Meer werkvormen vindt u in het boek ‘50 Werkvormen voor creatieve sessies' van Rozemarijn Dols en Josine Gouwens.