Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Over de donkere kant van management: houd een lijst bij van (foute) verleidingen

Soms begeef je als manager op een glibberig pad. Vooraf een lijstje maken van foute besluiten helpt, aldus managementdenker Mark Chussil.

Management. Het gaat vaak over betrokkenheid, controle en opvolging. Is het gemanaged? Goed. Werkte het? Doe het opnieuw. Werkte het niet? Doe iets anders. Maar onthoud: hou controle en neem maatregelen.

Donkere kant van management

Maar iedere manager komt in zijn loopbaan situaties tegen die hem of haar impopulair maken. Of het nu een botte besparing is, die ten koste gaat van honderden of duizenden banen of het opzoeken van de grenzen op het gebied van de bedrijfsboekhouding. Of het bedrijf besluit om dierenproeven te doen of om naar olie te boren in gebied met bedreigde diersoorten.

Jong en onbezonnen

Chussil hield zijn business studenten voor: iedereen start zijn loopbaan jong, enthousiast en onbezonnen. Wie wil er nu inpopulaire maatregelen nemen? De reailiteit leert echter: die besluiten worden op dit moment gemaakt door leiders en managers die ook ooit jong en onwetend in de universiteitsbanken zaten. Hun droom? Hun talenten inzetten voor een mooie product of dienst, een betere wereld etc.

Boekhoudfraude

De realiteit leert ook: elk schandaal en bedrijfsdrama begint klein. Zo blijkt uit onderzoek van de Harvard Business School: een omvangrijke boekhoudfraude begint met een klein financieel fondstekort dat opgevuld dient te worden. En zodra nieuwe successen uitblijven, wordt de verleiding groter om te bedriegen en meer te gaan frauderen. Die besluiten terugdraaien, lukt dan bijna niet meer.

Cognitieve dissonantie

Dat we soms besluiten nemen of gedrag vertonen, die lijnrecht tegenover onze waarden en overtuigingen staan, werkt controproductief, aldus Chussil. Onderzoekers spreken in dat geval van cognitieve dissonantie. Zo spreken de onderzoekers Maryam Kouchaki (de Kellogg School) en Francesca Gino (HBS) over "onethisch geheugenverlies" na een studie onder 2.100 deelnemers. De prestatiedruk maakt het dat we ons dissonante gedrag moeilijk kunnen (en willen) herinneren. Dat werkt herhaling in de hand.

De managementip

Chussil tovert ten slotte een simpele tip uit de hoge hoed: maak een lijstje van acties of besluiten die je nooit of liever niet in de toekomst zou willen doen. Lees deze lijst van tijd tot tijd eens door.

Zo'n lijstje zal de verleiding niet minder maken en je krijgt ook geen garantie dat je geen dingen doet waar je spijt van krijgt. Het zal – symbolisch – het 'kwaad' niet doen oplossen. Maar het zal je wel helpen om (eerder) te herkennen dat je je op een glibberig pad bevindt. En dat maakt het dat je als manager het verschil kan maken. Door actie te ondernemen.

Of juist door geen (foute) actie te ondernemen. 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Mark Chussil, oprichter en ceo van Advanced Competitive Strategies adviseert vele leiders in het Amerikaanse bedrijfsleven (Fortune 500) op het gebied van managementstrategie o.a. met game-simulatie en zakelijke 'war games'.

Foto: Adobe Stock/CC