.nl | .be

Management

Opinie: Weg met de plofauto

De plofauto heeft z'n langste tijd wel gehad, het is tijd om over te schakelen naar een duurzamere vorm van rijden: elektrisch of hybride. En dan niet over vijf jaar, maar nu. Dat stelt CEO van softwarebedrijf Decos Paul Veger in dit opiniestuk.

Wie bij ons kantoor in Noordwijk de parkeerplaats op rijdt in een plofauto (je kent ze misschien nog als benzine- of dieselauto’s) zal genoegen moeten nemen met een tweederangs parkeerplek. Elektrische auto’s mogen voor de ingang parkeren, de herrie makende, stinkende plofauto een lullig eindje verderop. Flauw? Ik zeg liever: welkom in de toekomst. Plofauto Wie hierover verbaasd is, was de afgelopen jaren niet helemaal bij de les. Volvo introduceert per 2019 alleen nog maar elektrische auto’s. Volkswagen schrapt oude modellen ten behoeve van nieuwe elektrische uitvoeringen. En dan nog verbaasd zijn dat de plofauto langzaam aan tot ongewenste vreemdeling wordt verklaard? Bij Decos is geen ruimte meer voor auto’s die rijden op fossiele brandstoffen. Wij hanteren een all-electric leasebeleid. Van onze 41 auto’s zijn er 38 elektrisch of hybride, de resterende drie diesel- en benzineauto’s worden snel uitgefaseerd. Volgend jaar telt ons wagenpark twaalf volledig elektrische auto’s, waaronder Nissan Leafs, BMW i3’s, Hyundai Ioniqs en Tesla’s (X en S). De stekkerhybrides worden na afloop van hun contracten ook vervangen door elektrische modellen. Dankzij deze stappen is ons volledige wagenpark over drie jaar 100 procent elektrisch. Dat is niet alleen duurzaam, maar ook leuk. Met elektrische auto’s gaat het precies als met de uitvinding zoals de telefoon en televisie: eerst wordt er een beetje lacherig over gedaan (‘daar ga ik nooit in rijden’), niet veel later zijn ze niet meer weg te denken uit ons leven. De tijd van ronkende motors mag dan voorbij zijn, maar dat is geen verlies. Wie eenmaal elektrisch rijdt, wil nooit meer terug. Beren op de weg Regelmatig voer ik met collega-ondernemers amuserende gesprekken over dit onderwerp. Sommigen zien vooral beren op de weg: elektrische auto’s zijn duur in de aanschaf, het subsidiebeleid houdt niet over of de auto’s hebben een te gering bereik. Wij hebben dat opgelost door te wat dingen te meten. Onze auto’s zijn voorzien van Cartrackers om de alle ritten te registreren. Uit de gegevens konden we opmaken dat wij met 41 auto's 51.000 ritten per jaar maken, waarvan er slechts 714 langer zijn dan 150 kilometer. Wat de zakelijke ritten betreft, is dat zelfs minder dan de helft: 345, wat neerkomt op 0,7 procent van het aantal ritten. Op een totaal van 41 auto’s betekent dit dus gemiddeld acht keer per jaar een tussenstop op een snellaadstation: eens in de zes weken. En dan te bedenken dat het minimale bereik bij veel modellen al veel hoger ligt dan 150 kilometer.  65 in NL. Oude wereld Als bedrijf dat op natuurstroom draait en 100 procent papierloos werkt, stond alleen de CO2-uitstoot van ons wagenpark nog in de weg van volledig duurzaam werken. Wij hebben die stap gemaakt. En als wij dat kunnen, kan het ook bij andere bedrijven. Belangrijker: als wij dit vandaag al kunnen, kan het prima binnen tien jaar wereldwijd – extra (tijdelijke) stimulans vanuit overheden is overigens wel welkom voor het gewenste vliegwieleffect. Volgens de kranten kunnen we in 2040 allemaal elektrisch rijden. Ik ben optimistischer: binnen tien jaar is de plofauto er geweest. Sommige mensen vinden dat jammer, maar die leven nog in de oude wereld. Zij kennen nog niet het genot van snel accelereren, een geruisloze motor en – bij aankomst op kantoor – lekker voor de deur kunnen parkeren. Dat achterste parkeervlak bij ons wordt met de dag treuriger. Dit artikel is geschreven door Paul Veger, CEO van Decos Technology Group.