Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Ook in de vertrekstand? Je ‘baas’ wist het al langer

Bedrijven doen steeds vaker aan voorspellende 'HR analytics'. Ze weten steeds beter wanneer je wilt gaan.

Je kent het wel: een mailtje van LinkedIn: ‘Deze bedrijven zijn op zoek naar kandidaten zoals jij!’ Je bent niet echt op zoek, maar uit nieuwsgierigheid klik je op de link. Twee minuten later verschijnt je baas aan je bureau. 'Je lijkt meer tijd op LinkedIn te zitten dan met je werk bezig te zijn. Laten we graag praten over je carrière en of je bij ons wel gelukkig bent’. Toekomstmuziek? Niet helemaal. Vooral bedrijven in hevig concurrerende sectoren willen zoveel mogelijk weten over hun eigen personeel: want verloop kost geld. Grotere bedrijven kunnen miljoenen kwijt zijn aan het werven en opleiden van nieuw personeel.

Privé-omstandigheden

Er zijn diverse redenen voor mensen om hun werkgever vaarwel te zeggen. Voor de hand liggende redenen zijn: geen kans op promotie of persoonlijke zelfontwikkeling. Of een leukere baan of hoger salaris elders. Uit nieuw onderzoek van adviesbureau CEB blijkt dat privé-omstandigheden zwaarder kunnen wegen dan professionele redenen. Redenen om te vertrekken zijn:

  • Werkjubilea, toetreding tot de vennootschap of een andere rol (in het buitenland) (in 6 tot 9% van de gevallen)
  • Leeftijd: zodra iemand 40 of 50 jaar is dat een natuurlijk moment om je carrière te evalueren (12% van de gevallen)
  • Sociale bijeenkomsten zoals een reunië: je ontmoet dan 'peers' van je eigen leeftijd en dat is een moment waarop je geconfronteerd met de staat van je carrière (16% van de gevallen)

Bottom line: persoonlijke gebeurtenissen hebben meer impact op iemands mobiliteit dan wordt aangenomen.

Talent 'tracking'

Bedrijven hebben steeds meer technologie in handen om je te 'volgen'. Waar je met je werklaptop of – telefoon inlogt, welke sociale media je bezoekt, je werkemails, wanneer je uit het pand vertrekt met je ID-badge. De Amerikaanse specialist Joberate doet in opdracht van bedrijven analyses van het personeelsbestand. Een veel voorkomend verzoek is: welke werknemers willen bij ons weg?

De resultaten dienen diverse doelen:

  • Het gesprek aangaan om nieuwe mogelijkheden intern te bespreken
  • Nieuwe programma's ontwikkelen om de teambuilding en betrokkenheid te verhogen
  • Of juist de data gebruiken om talent bij je concurrent weg te plukken via een headhunter.
  • En als investeerder is het ook waardevolle informatie om te weten of de sleutelposities in een bedrijf voorlopig goed bemand blijven

'Koude' recruiting

Weten wat er speelt onder je personeel is goud waard. En kan je miljoenen euro's besparen. Zo wist bank/verzekeraar Credit Suisse precies wie er op de vertrekstand stond. Interne recruiters belden hen ‘koud’ op om hen actief te wijzen op interne vacatures. Kost verloop werd met 1 procent verminderd en 300 medewerkers schoven intern door. Volgens de bank/verzekeraar heeft het 75 tot 100 miljoen dollar bespaard aan wervings – en opleidingskosten.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Voorkomen is beter dan…

Conclusie: voorkomen is beter dan genezen. Heeft iemand als een aanbod van een concurrent op zak, dan ben je eigenlijk al te laat. 
Want wordt je tegenaanbod geaccepteerd, dan is die werknemer toch binnen 12 maanden gevlogen, komt uit hetzelfde onderzoek van CEB naar voren. Alsof een uitgeblust stelletje heeft besloten een einde te maken aan hun relatie, maar het nog één jaar probeert. Het vonnis is eigenlijk al getekend.

Foto boven: via Flickr.com
Via HBR