Management

‘Uit het oog, uit het hart’ geldt ook voor thuiswerker

Teamleden die op afstand werken, voelen zich vaak buitengesloten en zijn bang voor roddels, zo blijkt uit onderzoek. Sommigen denken zelfs dat hun positie ondermijnd wordt.

Thuiswerken is steeds meer ingeburgerd. In 2016 werkt in Nederland 20 procent van de werknemers een dag in de week vanuit huis, zo blijkt uit cijfers van het Sociaal en Cultureel Planbureau. In 2015 was dat nog 15 procent. De voordelen van thuiswerken zijn legio. Ten eerste scheelt het natuurlijk reistijd. En omdat we ook niet in de file hoeven te staan, scheelt het ook een hoop frustratie. Het is ook nog handig om een keer een wasje te draaien of de kinderen van school te kunnen halen.  Thuiswerker achtergesteld Maar de nadelen van thuiswerken zijn er ook. Thuiswerkers voelen zich namelijk achtergesteld bij hun collega's die wel 'op de zaak' zijn.  Dat blijkt een enquête onder ruim 1100 werknemer door HBR. Van de ondervraagde groep werkte iets meer dan helft soms vanuit thuis. Weliswaar gaat het hier om Amerikanen, maar de thuiswerktrend is daar wel enigszinws vergelijkhbaar. Wat is het probleem? Thuiswerkers worden minder vaak betrokken of op de hoogte gehouden als er iets aan een project wordt veranderd. Ze krijgen te weinig informatie. Ook vrezen ze vaker dan hun collega's op kantoor dat er over hen geroddeld wordt en hebben ze het gevoel dat ze collega's weinig oog hebben voor hun belang. Soms hebben ze zelfs het idee dat hun positie wordt ondermijnd. De ondervraagde thuiswerkers gaven zelf aan dat ze minder productief en betrokken zijn en dat problemen minder snel kunnen worden opgelost. Best practices Maar  voor bedrijven het aantal thuiswerkdagen weer flink gaan inperken: het kan wel werken. In de enquête werd ook gevraagd naar best practices. Een van de belangrijkste dingen was dat de teammanagers regelmatig een-op-een contact zochten met de werknemer op afstand. Ook vonden ze het fijn als managers - maar ook de andere teamleaden - beschikbaar waren op het moment dat zij aan het werk waren.  Ook bleken de thuiswerkers een groot belang te hechten aan bepaalde communicatiemiddelen. Liever telefoon, Skype of Slack-achtige programma's dan de bij veel managers zo geliefde e-mail.  En ten slotte bleken de thuiswerkers het ook erg op prijs te stellen als het contact niet beperkt bleef tot zaken, maar dat er ook geïnformeerd werd naar persoonlijke omstandigheden. Het feit dat je elkaar niet meer tegenkomt bij de koffie-automaat, betekent dus niet dat je ook het bijbehorende praatje achterwege kunt laten.