Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Onderzoek: zachte kant leidinggeven lijkt CEO’s zwaar te vallen

Terwijl CEO’s zich vaak goed voorbereid voelen op de zakelijke kant van hun baan, kennen zij onzekerheden over de menselijke kant van leidinggeven en het tonen van hun eigen emoties, blijkt uit Amerikaans onderzoek.

Terwijl CEO’s zich vaak goed voorbereid voelen op de zakelijke kant van hun baan, kennen zij onzekerheden over de menselijke kant van leidinggeven en het tonen van hun eigen emoties, blijkt uit Amerikaans onderzoek.
Foto: Getty Images

Executive Search en Adviesbureau Egonzehnder ondervroeg meer dan 400 CEO’s uit verschillende industrieën en landen over hun ervaringen in hun huidige positie. De organisatie stelt dat CEO’s vooral vaak onderzocht worden op hun prestaties, maar niet gevraagd worden naar de menselijke kant van hun vak. Nu blijkt dat CEO’s zich daar onvoldoende op voorbereid voelen. De CEO’s werden bevraagd op drie onderdelen: de mindset voor succes, de weg die voorafging aan de topbaan en de verwachtingen versus de realiteit.

Opvallend is dat vooral de ‘zachte’ kant van het leidinggeven aan een grote organisatie de CEO’s zwaar lijkt te vallen. Gevraagd naar hun zelfontplooiing geeft 79 procent van de ondervraagden aan dat dit voor hen net zo belangrijk is als het transformeren van hun bedrijf. Die zelfontplooiing wordt door 54 procent van de ondervraagden niet alleen voorafgaand aan de baan belangrijk geacht, maar ook tijdens het werk.

Feedback

Het vragen van feedback speelt daarbij een grote rol. Slechts 51 procent van de ondervraagden CEO’s vraagt feedback aan hun senior team. Dat betekent dat bijna de helft dat niet doet. Daartegenover staat dat 24 procent van de ondervraagden aangeeft op hun eigen intuïtie te vertrouwen.

Dan de rol van CEO: voelen de ondervraagden zich daar voorbereid op? 28 procent van de CEO’s die in een internationaal bedrijf opereren zeggen volledig voorbereid te zijn, tegenover 38 procent die een nationaal bedrijf leiden. Aardig veel, gezien het feit dat volledig voorbereid zijn enorm veel tijd kost. Punten die volgens de ondervraagden beter hadden gekund waren onder andere relaties met de board, communicatietrainingen en het inwerkproces. ‘Het besef dat een CEO geen operationele rol is, kwam bij mij heel laat’, aldus een van de ondervraagden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Emoties

Bij het gat tussen verwachtingen en de realiteit van de baan komen vooral zachte skills naar voren die lastiger zijn dan verwacht. De helft van de respondenten zegt dat het vormgeven van een cultuur binnen het bedrijf het moeilijkste is, 48 procent geeft tevens aan dat tijd voor jezelf vinden om te reflecteren bijna niet mogelijk is. Opvallend is de vraag hoe goed de CEO’s zich achten in het uiten van emoties: waar 57 procent zich daartoe in staat acht, geeft 18 procent aan zich daar ongemakkelijk bij te voelen. Dat aantal ligt vele malen hoger dan bijvoorbeeld bij het verdedigen van onpopulaire collega’s (7 procent) en het spreken over de waarden binnen het bedrijf (3 procent).

Zelfs – of eigenlijk vooral – de mensen die vanuit een andere positie binnen het bedrijf doorstromen naar de toppositie hebben nog grote twijfels over de humane kant van het leidinggeven. De onderzoekers van Egonzehnder zagen specifiek bij deze groep een grote twijfel over hun voorbereiding en het kunnen bouwen van een goed team.