Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Omzet boosten? Complimenteer dan je medewerkers

Ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is… een schouderklopje! Sommige zaken zijn zo voor de hand liggend, dat je ze waarschijnlijk over het hoofd ziet, aldus MT-expert Alex Klein. Hij legt uit hoe je je winstgevendheid verhoogt met complimenten geven.

Wanneer heb je voor het laatst uw medewerkers een oprechte blijk van waardering gegeven? En heb je enig idee welke invloed dat heeft op de winstgevendheid van het bedrijf? Het Amerikaanse onderzoeksbureau Gallup geeft aan dat iets meer dan de helft van alle werknemers (51%) op zoek is naar een andere baan. Onder de noemer ‘het gras kan altijd groener’ staat klaarblijkelijk ook een groot deel van jouw medewerkers open voor een nieuwe uitdaging. Er zit echter wel een groot verschil in de mate van openstaan voor een nieuwe uitdaging indien gekoppeld aan de mate van betrokkenheid van de medewerkers: hoe meer gemotiveerd en betrokken, hoe lager het percentage potentiële vertrekkers. Eén van de gemakkelijkste manieren om je medewerkers te betrekken bij de organisatie is het geven van oprecht persoonlijke aandacht (OPA). Uit mijn NOVOR-onderzoek komt naar voren dat het laten blijken van waardering over de behaalde resultaten een sterk positieve invloed heeft op de mate van betrokkenheid en motivatie van uw medewerkers. Maar het gaat nog veel verder: direct en indirect kun je de winstgevendheid van je organisatie verbeteren door OPA! figuur 1: Conceptueel model NOVOR-onderzoek De waarde van waardering Middels een landelijke enquête hebben honderden leidinggevenden en managers inzicht verschaft in de mate waarin leiderschap invloed heeft op personeel & cultuur, de uitvoering van processen en de verbetering van zowel de operationele als de financiële bedrijfsresultaten. Uit dit onderzoek komt naar voren dat er een directe positieve relatie is tussen het tonen van waardering door directie en leidinggevenden en de mate van personeelstevredenheid binnen de organisatie, alsmede de mate waarin de medewerkers bereid zijn zich extra in te zetten. Simpel gezegd: hoe meer uiting van waardering, hoe hoger de personeelsbetrokkenheid (+65%) en hoe hoger de inzetbereidheid (+43%). Daarnaast blijkt dat bij de procesuitvoering binnen de organisatie minder fouten worden gemaakt als er meer uiting van waardering is vanuit de directie (-35%), dat qua operationele resultaten de klanttevredenheid hoger ligt (+44%) en qua financiële resultaten de winstgevendheid beter is (+34%). Dit zijn directe regressieverbanden tussen de verschillende onderdelen. Daarnaast heeft een stijging van de personeelstevredenheid en de mate van inzetbereidheid binnen personeel & cultuur ook een direct effect op het aantal fouten dat wordt gemaakt (procesuitvoering; +40%), op de mate van klanttevredenheid (operationele resultaten; +35%) en de winstgevendheid (financiële resultaten; +28%). Als de processen beter worden uitgevoerd doordat er minder fouten worden gemaakt, heeft dit eveneens een direct effect op de hogere klanttevredenheid (operationele resultaten; +39%) en de winstgevendheid (financiële resultaten; +28%). En als laatste heeft een hogere klanttevredenheid als operationeel resultaat ook weer een direct positief effect op de winstgevendheid (financiële resultaten; +30%). Hoe vaak doe jij het? Ken Blanchard vertelt het verhaal van de manager die maar drie keer één minuut nodig heeft om zijn personeel naar betere resultaten te leiden. Eén van die drie minuten gaat over de blijk van waardering: als je je personeel betrapt op het feit dat ze iets goed doen, overlaad ze dan één minuut lang met complimenten en waardering! Je zal merken dat dit een bijna onmogelijke opgave is. Probeer het thuis maar eens met je eigen partner, één minuut lang louter complimenten en waardering te geven. Je zal heel vreemd aangekeken worden… Maar je kunt het niet vaak genoeg doen. Mits je waardering oprechte persoonlijke aandacht is richting je medewerkers, zal de sfeer binnen je organisatie verbeteren, de werkzaamheden beter uitgevoerd worden en zowel de operationele als ook de financiële resultaten zullen stijgen. Het vinden van goed personeel is een dure aangelegenheid; een headhunter vraagt tussen de 20 en 30 procent van het jaarsalaris van de nieuw aangetrokken medewerker als fee voor zijn werk. Dus het vertrek van een productieleider of verkoopmanager met een jaarsalaris van € 60.000 kost al snel € 15.000 om te vervangen. Het schouderklopje gaat echt niet al het groene gras wegmaaien bij de buurman, maar zorgt er zeker wel voor dat je personeel zich meer wil richten op jouw bedrijf. Allemaal redenen voor het vaker blijk te geven van waardering voor je personeel.
Business people hugging in office Foto: Getty

Wanneer heb je voor het laatst uw medewerkers een oprechte blijk van waardering gegeven? En heb je enig idee welke invloed dat heeft op de winstgevendheid van het bedrijf?

Het Amerikaanse onderzoeksbureau Gallup geeft aan dat iets meer dan de helft van alle werknemers (51%) op zoek is naar een andere baan. Onder de noemer ‘het gras kan altijd groener’ staat klaarblijkelijk ook een groot deel van jouw medewerkers open voor een nieuwe uitdaging. Er zit echter wel een groot verschil in de mate van openstaan voor een nieuwe uitdaging indien gekoppeld aan de mate van betrokkenheid van de medewerkers: hoe meer gemotiveerd en betrokken, hoe lager het percentage potentiële vertrekkers.

Eén van de gemakkelijkste manieren om je medewerkers te betrekken bij de organisatie is het geven van oprecht persoonlijke aandacht (OPA). Uit mijn NOVOR-onderzoek komt naar voren dat het laten blijken van waardering over de behaalde resultaten een sterk positieve invloed heeft op de mate van betrokkenheid en motivatie van uw medewerkers. Maar het gaat nog veel verder: direct en indirect kun je de winstgevendheid van je organisatie verbeteren door OPA!

 

figuur 1:    Conceptueel model NOVOR-onderzoek

De waarde van waardering

Middels een landelijke enquête hebben honderden leidinggevenden en managers inzicht verschaft in de mate waarin leiderschap invloed heeft op personeel & cultuur, de uitvoering van processen en de verbetering van zowel de operationele als de financiële bedrijfsresultaten.

Uit dit onderzoek komt naar voren dat er een directe positieve relatie is tussen het tonen van waardering door directie en leidinggevenden en de mate van personeelstevredenheid binnen de organisatie, alsmede de mate waarin de medewerkers bereid zijn zich extra in te zetten. Simpel gezegd: hoe meer uiting van waardering, hoe hoger de personeelsbetrokkenheid (+65%) en hoe hoger de inzetbereidheid (+43%).

Daarnaast blijkt dat bij de procesuitvoering binnen de organisatie minder fouten worden gemaakt als er meer uiting van waardering is vanuit de directie (-35%), dat qua operationele resultaten de klanttevredenheid hoger ligt (+44%) en qua financiële resultaten de winstgevendheid beter is (+34%). Dit zijn directe regressieverbanden tussen de verschillende onderdelen.

Daarnaast heeft een stijging van de personeelstevredenheid en de mate van inzetbereidheid binnen personeel & cultuur ook een direct effect op het aantal fouten dat wordt gemaakt (procesuitvoering; +40%), op de mate van klanttevredenheid (operationele resultaten; +35%) en de winstgevendheid (financiële resultaten; +28%). Als de processen beter worden uitgevoerd doordat er minder fouten worden gemaakt, heeft dit eveneens een direct effect op de hogere klanttevredenheid (operationele resultaten; +39%) en de winstgevendheid (financiële resultaten; +28%). En als laatste heeft een hogere klanttevredenheid als operationeel resultaat ook weer een direct positief effect op de winstgevendheid (financiële resultaten; +30%).

Hoe vaak doe jij het?

Ken Blanchard vertelt het verhaal van de manager die maar drie keer één minuut nodig heeft om zijn personeel naar betere resultaten te leiden. Eén van die drie minuten gaat over de blijk van waardering: als je je personeel betrapt op het feit dat ze iets goed doen, overlaad ze dan één minuut lang met complimenten en waardering! Je zal merken dat dit een bijna onmogelijke opgave is. Probeer het thuis maar eens met je eigen partner, één minuut lang louter complimenten en waardering te geven. Je zal heel vreemd aangekeken worden…

Maar je kunt het niet vaak genoeg doen. Mits je waardering oprechte persoonlijke aandacht is richting je medewerkers, zal de sfeer binnen je  organisatie verbeteren, de werkzaamheden beter uitgevoerd worden en zowel de operationele als ook de financiële resultaten zullen stijgen.

Het vinden van goed personeel is een dure aangelegenheid; een headhunter vraagt tussen de 20 en 30 procent van het jaarsalaris van de nieuw aangetrokken medewerker als fee voor zijn werk. Dus het vertrek van een productieleider of verkoopmanager met een jaarsalaris van € 60.000 kost al snel € 15.000 om te vervangen. Het schouderklopje gaat echt niet al het groene gras wegmaaien bij de buurman, maar zorgt er zeker wel voor dat je personeel zich meer wil richten op jouw bedrijf. Allemaal redenen voor het vaker blijk te geven van waardering voor je personeel.

NOVOR: Nationaal Onderzoek ter Verbetering van Organisatie Resultaten. Je kunt hier meedoen aan het onderzoek. 

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dit artikel is geschreven door onderzoeker en leraar bedrijfskunde Alex Klein.