Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Neem als gentleman afscheid van je baas: 6 tips

Iedereen kent het dilemma: je krijgt een droombaan aangeboden, maar wilt netjes afscheid nemen van je baas. 6 tips.

afscheid nemen van je baas is belangrijk

Freelance journaliste Carolyn O’ Hara geeft op Harvard Business Review een aantal tips om als een gentleman afscheid te nemen van je baas. Hoe kun je dit het beste aanpakken? Ga je eerst naar je baas toe met het nieuws? En hoe vertel je het aan collega’s, persoonlijk of per email? En hoe houd je goede contacten met je oud-collega’s die wellicht nog eens van pas kunnen komen?

6 tips om netjes afscheid te nemen van je baas

O’Hara interviewde een aantal experts, waaronder Karen Dillon, schrijver van ‘HBR Guide to Office Politics’. Dillon geeft aan dat weggaan bij je baas met klasse vraagt om zorgvuldige planning, rekening houdend met hoe je het nieuws vertelt tot de timing van het overdragen van je verantwoordelijkheden.

Dillon: “Je wilt dit proces op een gepaste manier uitrollen, zodat het voelt als ‘business as usual’ en onder controle.

#1 Betrek je ‘baas’ bij je vertrek

Als je het nieuws van jouw vertrek brengt op een moment waarop er nog geen plan is voor jouw opvolging, kan dit voor veel onzekerheid zorgen. Geef je collega’s daarom altijd het gevoel dat er al een plan is bedacht. Bespreek daarom vooraf met je manager het plan om je portefeuille, team en klanten over te dragen. Op deze manier kun je eventuele vragen van je collega’s meteen beantwoorden.

#2 Neem persoonlijk afscheid

Dillon: “Hoewel we vandaag de dag gewend zijn om bijna alles via mail of tekstberichten te communiceren, werkt een face-to-face boodschap bij vertrek toch echt veel beter.”

Dit geldt sowieso voor de mensen waarmee je het meest samenwerkt, zoals het team waar je leiding aan geeft, mentoren en bevriende collega’s. Verzoek ze dan om het nieuws circa 2 dagen voor zich te houden, zodat jij de tijd hebt om iedereen tijdig te informeren.

#3 Blijf positief over het bedrijf

Mocht het zo zijn dat jouw vertrek geen positieve reden heeft, zorg er dan voor dat je je inhoudt. Het is misschien verleidelijk om in dit laatste moment nog even te vertellen wat er allemaal mis is met de organisatie, maar doe dit niet.

De manier waarop je vertrekt is een belangrijk moment dat de mensen waarmee je hebt gewerkt zullen herinneren. En je wilt liever gezien worden als iemand die nieuwe kansen en mogelijkheden opzoekt dan iemand die met een ontevreden gezicht vertrekt, aldus Dillon.

#4 Tip collega’s om hun kans te grijpen

De functie die je achterlaat, geeft collega’s kansen om hierop te solliciteren. Je kunt zelfs je collega’s tippen om te solliciteren naar je oude functie. Zorg er wel voor dat je geen beloftes doet die je niet kunt houden. Jodi Glickman, schrijver van ‘Great on the Job’ is van mening dat het voordragen van collega’s om delen van jouw werk over te nemen een uitstekende manier is om te vertrekken.

Case Study: Collega’s stimuleren om hun kansen te pakken

Zeven jaar werkte Antonella Pisani op de marketing & sales afdeling van een grote online bloemen aanbieder. Ze hield van haar baan en haar team, maar ze voelde dat het tijd was voor de volgende stap in haar carrière.

Na het binnenhalen van een nieuwe managementfunctie bij een grote keten in muziekinstrumenten, bracht ze haar bazen een maand van te voren op de hoogte van haar vertrek. Ze wachtte tot na Valentijnsdag, omdat dit een belangrijke tijd was voor het bedrijf en haar collega’s niet afgeleid zouden zijn door haar nieuws. Daarna ging ze een voor een met haar teamleden zitten om ze het nieuws te vertellen.

Volgens Antonella was een van de beste dingen die ze in die laatste weken voor haar vertrek heeft gedaan, een collega benaderen en hem de suggestie doen om haar rol over te nemen, zodat hij zijn vaardigheden kon uitbreiden en meer continuïteit kon bieden voor het team.

Haar collega pakte vervolgens deze kans, ging naar het management en kreeg de baan. Hij en Antonella hebben tot op de dag van vandaag nog goed contact. Het beste nieuws voor Antonella? Het team dat ze zo zorgvuldig had opgebouwd, bleef goed functioneren.

#5 Accepteer dat niemand onmisbaar is

We denken graag dat we onvervangbaar of onmisbaar zijn, maar het tegendeel is waar. De tijd tussen de aankondiging van je nieuws en het moment van vertrek kan ongemakkelijk zijn. Je wordt misschien al minder betrokken in vergadering of strategische overleggen. Kortom; je kunt je buitengesloten gaan voelen. Dat is nergens voor nodig volgens Dillon: “Steek je energie vooral in het goed houden van de relaties met je collega’s.”

#6 Blijf kwaliteit leveren tot op de laatste dag

Houd je reputatie goed tot de laatste snik en zorg ervoor dat je prestaties niet verslappen. Hoe je weggaat, laat indruk achter. Zorg voor een optimale overdracht en neem de tijd om collega’s te bedanken voor de kansen die je hebt gehad. Je komt elkaar vast nog wel een keer tegen en je hebt goede relaties nodig om in je werkende leven succesvol te zijn.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

6 do’s en don’ts van afscheid nemen:

Do’s:

  • Vertel het nieuws persoonlijk in plaats van per email;
  • Weersta de drang om nog bij alle overleggen aanwezig te zijn. Je hebt de keuze gemaakt weg te staan. Blijf daar achter staan en voel je tegelijkertijd niet uitgesloten;
  • Wijs je collega’s op de kansen die met vrijkomen van de functie zich aandienen. Dat helpt bij het met een goed gevoel weggaan;

Dont’s

  • Doe de aankondiging niet op eigen houtje. Betrek je leidinggevende erbij, maak eventueel samen een plan van overdracht en communicatie, zodat iedereen dezelfde informatie heeft;
  • Verslap niet in je prestaties nadat je de aankondiging hebt gedaan;
  • Ga niet je frustraties uiten en laat je niet negatief uit over je baas, je (oud-) collega’s of je klanten.

Hoe neem je netjes afscheid van je werk?

Hoe neem je afscheid van je collega's?

Zorg dat je samen met je baas een plan hebt uitgewerkt. Vertel het nieuws persoonlijk in plaats van per email, in ieder geval aan de collega’s waarmee je vaak samenwerkt. Wijs je collega’s op de kansen die zich aandienen door het vrijkomen van jouw functie. Dat geeft een goed gevoel.

Hoe neem je netjes afscheid van je baas?

Maak ruim voordat je vertrekt met je manager het plan om je portefeuille, team en klanten over te dragen. Op deze manier kun je eventuele vragen van je collega’s wanneer je het aan ze vertelt meteen beantwoorden.

Waarom is netjes afscheid nemen van je werk belangrijk?

Succes in je werk komt door het hebben van goede relaties. De manier waarop je vertrekt is een belangrijk moment dat de mensen waarmee je hebt gewerkt zullen herinneren. En je wilt liever gezien worden als iemand die nieuwe kansen en mogelijkheden opzoekt dan iemand die met een ontevreden gezicht vertrekt.