Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

MT Carriere – U komt zo hogerop!

U wilt hogerop. Zo snel mogelijk. Maar hoe vindt u de juiste route naar de top van de apenrots? Drie experts wijzen u met elf tips de weg.

 

1. Socialize

"Uiteindelijk draait alles in deze wereld om gunnen", zegt Roel Wolbrink. Haal daarom af en toe koffie voor collega's en neem de tijd voor ze. Die kleine gesprekjes zijn belangrijker dan u denkt. Let hierbij op dat u niet de veelgemaakte fout maakt door alleen naar boven toe te socializen, aldus Pieter de Vries. "Jonkies besteden veel tijd aan hun baas, maar vergeten hun medewerkers. Terwijl het juist de werknemers zijn die hun manager omhoog duwen."

2. Kom goed voor de dag

Alles wat u presenteert moet er goed uitzien. Dat geldt natuurlijk ook voor uzelf. Slechts 7 procent draait om inhoud en 55 procent om uiterlijk. "Zorg daarom dat het uiterlijk saai, maar goed is. Elimineer die 55 procent, zodat er meer aandacht is voor de inhoud", stelt Wolbrink. Laat ook in uw gedrag zien dat u de volgende stap al aankunt door u bijvoorbeeld te kleden als het echelon boven u. Neem ook het zelfverzekerde loopje van de manager over. Loop echter niet te hard van stapel door er alvast als ceo bij te gaan lopen, want dan schiet u uw doel voorbij.

3. Ga naar een stemcoach

De stem is een belangrijk instrument om uw baas en collega's te overtuigen, in de juiste stemming te brengen en om ideeën te delen, stelt Wolbrink. Zorg ervoor dat uw stem niet monotoon, te zacht of te hakkelig is, maar helder en rustig. Mannen die vooral rust in hun stem leggen en vrouwen die enthousiasme in hun stem laten weerklinken, komen het aangenaamst over. De stevigheid van de stem bepaalt de autoriteit die u uitstraalt. Spreek echter nooit te hard, want daarmee laat u zien dat u dominant dan wel onmachtig bent.

4. Wees kwetsbaar

"Je mag wel zeggen dat je ambitie hebt om hogerop te komen, maar wees ook eerlijk door te zeggen dat je nog niet alles kunt", zegt Gelanda Knorren. Wees geen superman door te zeggen dat u ‘zo geweldig' bent, maar de andere kant van de zaak is een te onderdanige opstelling, door te zeggen dat u niets kunt. Geloof in uw succes, maar wees realistisch. Een slimme zet is werknemers om feedback te vragen. Stel dat u dominante trekjes heeft, dan is het geen schande om werknemers aan te sporen u hierop aan te spreken op momenten dat deze negatieve trek weer onbewust opspeelt.

5. Maak een carrièreplan

Einddoel: ceo. Dat is duidelijk. Maar net zoals bij een trap meerdere treden bewandeld moeten worden om de hoogste trede te kunnen bereiken, wordt iemand ook niet gelijk van schoonmaker tot ceo gepromoveerd. En dus moet u, onder het motto ‘een goede voorbereiding is het halve werk', voor uzelf opschrijven welke fasen doorlopen moeten worden en wat daarvoor nodig is. Willekeurig carrière maken, leidt ongetwijfeld tot een burnout.

6. Verbeter uw talent

Vindt uit wat uw talent is. Dit moet iets zijn wat u wilt én kunt. "In tegenstelling tot wat veel mensen denken moet je je bekwamen in datgene waar je al goed in bent", stelt De Vries. Zorg vooral dat u steengoed wordt in uw vakgebied. Overigens is om de top te bereiken een rijpingsproces nodig. Dat omvat een levenslange scholing, in de breedste zin van het woord. Denk aan cursussen, opleidingen, netwerken, vakbladen lezen en de opgedane ervaring tijdens het carrière maken. "Uiteindelijk moet het totaalpakket kloppen. Je komt er niet dankzij die paar uitzonderlijke prestaties die je gedaan hebt", aldus Knorren.

7. Geef uzelf leiding

In het begin van een carrière luistert u veel naar leidinggevenden en doet enkel wat er van u verlangt wordt. Maar naarmate kennis en kunde groeit, moet u steeds minder gaan leunen op leidinggevenden. Ontwikkel een eigen stijl, dat maakt u authentieker. Zorg dat u steeds minder afhankelijk wordt van de omgeving. Op een gegeven moment creëert u een situatie waarbij u meer gaat geven dan halen bij uw leidinggevende. Dan drukt u een eigen stempel, waardoor mensen zien dat u zelfstandig kunt werken en klaar bent voor die volgende stap.

8. Maak fouten

Kleine mensen maken kleine fouten, grote mensen grote fouten. Het is een life long learning. En dat is niet erg. Want niet de besten komen aan de top, maar degenen die het snelste groeien. "Fouten maken mag, maar als je er niets van leert, word ik wel boos", hield De Vries zijn werknemers altijd voor. Een veelgemaakte fout die u daarentegen beter achterwege kunt laten, is er een project van te maken een baas te willen veranderen. "Meestal zijn de bazen waar je het meest allergisch voor bent, degenen waar je het meest van kunt leren", weet Knorren. Veel werknemers vergeten wat ze er zelf van kunnen leren, bijvoorbeeld door ermee te leren omgaan en eigen kwaliteiten en valkuilen te herkennen en erkennen.

9. Spiek zoveel mogelijk

Op school vertelde de leraar altijd dat spieken niet mag. Vergeet dat. Spieken moet! Het is verstandig ongelooflijk veel te spieken bij oudere mensen. Het voorkomt dat u zelf opnieuw het wiel moet uitvinden en laat een hoop kinderziektes aan u voorbij gaan, zodoende tijd besparend om de top in recordtempo te bereiken. Een mentor onder de arm nemen, is een handig hulpmiddel bij het spieken. Dat kan iemand binnen het bedrijf zijn, maar nog beter is een mentor buiten het bedrijf te zoeken. Het hoeft niet iemand met dezelfde expertise te zijn, als diegene maar veel levenservaring heeft en u zich er kwetsbaar bij durft op te stellen. "Overigens hoe hoger je komt hoe meer het gaat om levenservaring in plaats van kunde", verklaart De Vries. Durf ook appèl te doen op mensen. "Hypo's blijven vaak zwemmen met betonnen blokken, terwijl de senior collega ernaast staat te springen om advies te geven." Hypo's zijn vaak te trots om te vragen en senioren willen niet ongevraagd hun visie geven. Maar het kan een hoop geneuzel en daarmee tijd besparen om wel even bij een collega langs te lopen.

10. Blijf uzelf, met mate

"Natuurlijk mag u zichzelf zijn, maar u bent niet alleen op de wereld", zegt Wolbrink treffend. U moet wel zichzelf blijven, maar het is belangrijk gedrag aan te passen aan de omgeving. U moet passen bij of binnen de groep om geaccepteerd en gehoord te worden. Dat betekent niet dat u uw eigenwaarde overboord moet gooien. U bent dan niet meer voorspelbaar en maakt mensen onzeker. Andersom kunt u er ook uw voordeel mee doen, door de omgeving naar uw hand te zetten. Stel u heeft een heel goede boodschap voor uw leidinggevende, als die er niet voor openstaat, komt het ook niet over. Kies daarom de juiste locatie en het juiste moment uit, bereid het gesprek goed voor, zorg dat er ruim de tijd is en dat ú het gesprek onder controle heeft. En ondanks dat emoties soms de boventoon willen voeren, reageer enkel op inhoud. Stabiele mensen worden als stressbestendig gezien en maken daardoor makkelijker carrière.

11. Balans

Hoewel de verleiding groot is om enkel te focussen op het einddoel, is dat niet verstandig. Juist degenen die ontzettend veel werken, putten zichzelf uit. Einde carrière. "Geniet daarom ook van de kleine stappen en successen die je maakt", raadt Knorren aan. U mag best van tijd tot tijd overwerken en meer energie in het werk stoppen, maar let op dat u niet te vel uit balans raakt. Alleen jongleurs die hun privé- gezondheids- en zakelijke ballen in de lucht weten te houden, bereiken de top.

Pieter de Vries (46) Directeur Business-Refreshment
Auteur van Code 959

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Gelanda Knorren (36) Partner & coach leiderschap, loopbaan en vitaliteit ZONgroep

Roel Wolbrink (37)
Medeoprichter New Tailor Auteur van Businessetiquette