Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

“Motivatie moet uit de werknemers zelf komen”

Wordt het een complimentje of toch de spreekwoordelijke schop: wat is de beste methode om werknemers te motiveren en stimuleren? Management Team gaat op zoek naar het antwoord en laat vandaag Adine Beets van De Baak en student bedrijfswetenschappen Bram Schaper aan het woord.

Volgens Adine Beets, programmamaker bij De Baak, vinden managers het lastig om werknemers te motiveren. “Maar ik kijk er tegenaan als iets wat je kan leren.” De beste methode daarbij is om eerst naar jezelf te kijken, zegt Beets. “Je kunt niet goed leidinggeven, als je niet bij jezelf hebt onderzocht wat je zelf van een manager verwacht en wat je motiveert. Pas als je dat weet, kan je naar een ander gaan kijken. Ieder mens is anders, maar je kan wel leren ontdekken wat je zelf belangrijk en lastig vindt.”

Er is niet één officiële manier om medewerkers te motiveren volgens Beets, aangezien elke persoon anders is en eigen krachten heeft. De kunst voor de manager is om van deze individuele eigenschappen gebruik te maken. Dat vindt ook Bram Schaper, die voor zijn studie bedrijfswetenschappen een pre-masterscriptie schreef over het veranderen van medewerkergedrag. “De ene medewerker houdt van drop, terwijl de ander het haat. Het type werknemer waar je mee te maken hebt is het belangrijkste punt bij het veranderen van gedrag. Dat vergt een individuele aanpak. De keerzijde daarvan is dat het veel tijd kost om in kaart te brengen wie waarvoor warm draait.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Ontbrekende motivatie
Ook belangrijk is volgens Schaper om niet te wachten met het belonen van werknemers. “Vaak worden bonussen pas aan het einde van de maand uitgekeerd. Het is moeilijk om dat nog te koppelen aan het specifieke gedrag van de medewerker. Zo kan een direct gegeven dropje waar de werknemer dol op is, sterker werken dan een kleine bonus aan het einde van de maand.”

Het kan natuurlijk altijd voorkomen dat het u ondanks alle tips niet lukt om een werknemer te prikkelen. Dat hoeft niet altijd aan u te liggen, zegt Beets. “Het gebeurt altijd tussen twéé mensen. Het kan voorkomen dat je eindeloos aan iemand trekt, vraagt wat de persoon wil, vraagt hoe je hem of haar blij kan maken en toch niets terug krijgt. Die reactie kan je ook terugkaatsen naar de medewerker. Laat die persoon maar vertellen waarom de motivatie ontbreekt. Je kan het bij mensen naar boven halen, maar uiteindelijk moet het uit de mensen zelf komen.”