Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De 4 voordelen van een persoonlijk mobiliteitsbudget

Medewerkers die zelf bepalen op welke manier ze reizen, binnen de afgesproken kaders van de mobiliteitsregeling van je bedrijf. Hoe voordelig is dat nu echt? De 4 grootste voordelen voor organisaties om medewerkers zelf hun mobiliteit te laten regelen.

persoonlijk mobiliteitsbudget
Foto: Getty

Eerlijk is eerlijk: wie heeft er nou echt een –dure- auto van de zaak nodig? Natuurlijk zijn er beroepsgroepen die veel, soms heel veel zakelijke kilometers maken. Maar dan nog kan zakelijk reizen op veel meer manieren dan met de standaard leaseauto.

Denk aan combinaties van openbaar vervoer, (elektrische) fiets, taxi/Uber, deelauto, private lease of carpoolen. Deze keuzevrijheid betaalt zich direct terug in een hogere medewerkerstevredenheid. Naast een forse besparing op de kosten én een lagere milieubelasting.

In feite is een leasebudget en een kilometervergoeding ook een mobiliteitsbudget. Maar omdat deze budgetten niet flexibel zijn, verliezen ze snel terrein.

Kosten

Het reisgedrag van iedere medewerker is verschillend, dus ook het mobiliteitsbudget. Wat iedereen wel heeft, is keuzevrijheid. Kies jij voor de fiets? Dan wordt er 19 cent per kilometer met je budget verrekend. Zo kun je behoorlijk wat kilometers maken. Een taxiritje mag ook, maar dan slinkt je budget wel een stuk sneller. Wat wel duidelijk is: bij bedrijven die met een persoonlijk mobiliteitsbudget werken, reizen de medewerkers bewuster.

Bewust reisgedrag wordt beloond

De belangrijkste reden hiervan is dat medewerkers het bedrag dat zij maandelijks overhouden zelf mogen houden. Dan wordt carpoolen een financieel aantrekkelijke optie. Net als de fiets. Een beter milieu is voor veel mensen ook een belangrijke stimulans voor bewust reisgedrag. En niet alleen de medewerker profiteert; een persoonlijk mobiliteitsbudget levert ook de werkgever direct veel voordelen op, niet alleen financieel. Vier voordelen voor organisaties:

#1. Lagere CO2-uitstoot en milieuvriendelijk imago

Een persoonlijk mobiliteitsbudget daagt medewerkers uit een afweging te maken tussen economische en milieuvriendelijke mogelijkheden. Komen ze met mooi weer op de fiets naar het werk, dan heeft dat niet alleen een positief effect op de totale CO2-uitstoot van het bedrijf, maar ook op het groene imago.

#2. Aantrekkelijker als werkgever

Nu de economie op volle toeren draait moeten werkgevers extra hun best doen om talentvolle medewerkers aan te trekken. Zeker de jongere generatie, de millenials, bepaalt liever zelf hoe zij hun vervoersbehoefte invullen. Een leaseauto kan daar deel van uitmaken, maar dat hoeft niet. Met een mobiliteitsbudget speel je als werkgever in op hun verlangen naar vrijheid.

#3. Snel inspelen op veranderingen

Een wagenpark met leaseauto’s is een behoorlijke kostenpost. Aan leasecontracten zit je voor langere tijd vast. Moet een organisatie inkrimpen dan zijn dit kosten die doorlopen. Bij het mobiliteitsbudget speelt dit probleem niet. De leaseduur is namelijk gekoppeld aan de duur van de arbeidsovereenkomst.

#4. Organisatorische tijdsbesparing mobiliteitsbudget

Het mobiliteitsbudget verlegt de verantwoordelijkheid voor de mobiliteit naar de medewerkers. Dat scheelt werkgevers veel tijd, tenminste als het administratief en organisatorisch goed wordt geregeld. Dit kan door te kiezen voor een mobiliteitsaanbieder of leasemaatschappij die alle vervoersmiddelen aanbiedt, de administratieve rompslomp uit handen neemt en bijvoorbeeld werkt met een pas of app voor alle vervoersvormen.

Meer weten? Download de gratis whitepaper ‘Zo implementeer je een mobiliteitsbudget met succes’.

Download de whitepaper