Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Autodelen: mobiliteit anno 2030

Mobiliteit is als kleding: je trekt aan wat je voor vandaag passend vindt of wat lekker zit. Daartoe heb je meerdere broeken of jurken in de kast hangen. Maar buiten staat maar één autotype waaruit je kunt kiezen. Met deelauto's is dit probleem verleden tijd. Zowel zakelijk als privé.

Nee, we gaan niet zweverig doen over de deel-economie. Maar autodelen is goed voor jou persoonlijk, je bedrijf en ja… ook goed voor het milieu. Zakelijke auto’s zijn vooral duur omdat ze stom worden ingezet. Veel leaseauto’s staan 60 tot 80 procent van de dag stil. Leaseauto’s schrappen levert een besparing op, maar flexibiliseren van je wagenpark is veel effectiever. Autodelen is een middel om dat doel te bereiken. Als kleding Je zou bij autodelen grofweg een indeling kunnen maken tussen privé en zakelijk gebruik, maar dat is te eenvoudig. Daarom gebruikt men begrippen uit de ICT: peer2peer (gebruikers onderling) en client-server (centrale distributie) systemen. De naam is onbelangrijk: het gaat erom dat jij en jouw medewerkers de beste mobiliteit kiezen die op dat moment nodig is. Net als kleding, dus. # Peer to peer Hier bied jij jouw privéauto aan of maak je gebruik van een privéauto van een ander. Jullie maken rechtstreeks of via een app contact, spreken een prijs af en rijden maar. De apps en diensten worden geleverd door providers als SnappCar of Mywheels. Een mooie VW Golf doet al snel € 50,- per dag, waarvan de verhuurder zo’n 35 euro overhoudt. Jij zet jouw auto online of je kiest zelf voor zakelijke of privé ritten uit het type auto dat daarvoor geschikt is: een Clio voor de stad en een stationcar om een kast op te halen. De sleuteloverdracht gaat rechtstreeks of via de buren, maar de apps waarmee de betalende huurder jouw auto kan openen en starten komen er aan. Toch zijn er ook nadelen: gebruikers van deze P2P autodeeldiensten ergeren zich geregeld aan verhuurders die laat of niet op een reservering reageren of er is onenigheid over meer of minder kilometers. # Client-server benadering In dit gat springen professionele providers zoals Car2Go, Greenwheels of Witkar en Private Share. Achter deze bedrijven schuilen in meer of mindere mate respectievelijk de autofabrikanten Daimler (Smart), Volkswagen en verhuurgigant KAV. Zij koppelen niet eens zozeer hun automerken, maar veel meer hun marketingkracht en kennis van mobiliteit aan grote autoverhuurders. De autoconcerns willen geen ‘Kodakje doen’ en verzetten op tijd hun bakens van autoproducenten naar mobiele dienstverleners. Grote steden Car2Go (Daimler) is een voorbeeld van hoe het werkt: je zoekt en reserveert een vol-elektrische 2-persoons Smart via een eigen app, die het gebruik van de auto later afrekent. Dit kan alleen nog in Amsterdam. Daar pioniert automerk Hyundai sinds kort ook met zijn elektrische model Ioniq. Hier zijn de belangrijkste assets een ruime 5-persoons auto én een gereserveerde parkeer/laadplaats. Wie zakelijk in Amsterdam moet zijn, pakt dus (liefst buiten de spits) de trein, de OV-fiets of de Felyxc e-scooter voor het centrum of een Smart of Hyundai als hij in Noord of West moet zijn. Witkar van KAV rolt een vergelijkbaar concept uit in steden zoals Rotterdam en Groningen. Bedrijvenparken Het Nederlandse bedrijf Greenwheels was en is de eerste autodeler die landelijk werkt. Nou ja, in Veendam of Valkenburg zul je de rode auto’s met het groene logo op de deuren vergeefs zoeken. In de Randstad struikel je bijna over de vaste parkeerplaatsen in woonwijken, bij NS stations en op bedrijvenparken. Daar haal je ze op en daar moet je ze ook weer terugbrengen. Leasebedrijf Athlon zet deelauto’s bij bedrijvenparken neer en andere lease- en verhuurbedrijven zullen waarschijnlijk snel volgen. Kietelen Het is dus hoog tijd om jouw leasebedrijf eens te kietelen met de vraag wat zij aan autodelen (gaan) doen. De meesten hebben inmiddels een app of systeem om binnen jouw leasewagenpark deelauto’s toe te wijzen. In dat geval gebruiken geautoriseerde medewerkers een stilstaande leaseauto voor zakelijke ritten. Waak ervoor dat de auto’s niet privé worden gebruikt, want dat kan gedonder geven met de Belastingdienst (bijtelling). Bovendien: je wilt toch juist dat de zakenauto’s meer zakelijk worden gebruikt? Carpoolen Carpooling is een ‘eeuwenoude’ vorm van autodelen, die -naarmate de deeltrend zich versterkt- zeker zal opleven. Een dienst als Blablacar is populair bij liftende vakantiereizigers en festivalgangers, maar wordt steeds meer ingezet voor woon-werk en zakelijk verkeer. Alle P2P autodeel-providers verkopen zich graag als een sociaal contact medium (“Fijn om de buren eens te spreken als zij jouw autosleutels aan de huurder overdragen”) en dat is natuurlijk best zo, maar uiteindelijk besparen alle gebruikers van autodelen gewoon flink op hun mobiliteitskosten.
Deelauto's Foto: Getty Images

Nee, we gaan niet zweverig doen over de deel-economie. Maar deelauto’s zijn goed voor jou persoonlijk, je bedrijf en ja… ook goed voor het milieu. Zakelijke auto’s zijn vooral duur omdat ze stom worden ingezet. Veel leaseauto’s staan 60 tot 80 procent van de dag stil. Leaseauto’s schrappen levert een besparing op, maar flexibiliseren van je wagenpark is veel effectiever. Autodelen is een middel om dat doel te bereiken.

Als kleding

Je zou bij autodelen grofweg een indeling kunnen maken tussen privé en zakelijk gebruik, maar dat is te eenvoudig. Daarom gebruikt men begrippen uit de ICT: peer2peer (gebruikers onderling) en client-server (centrale distributie) systemen. De naam is onbelangrijk: het gaat erom dat jij en jouw medewerkers de beste mobiliteit kiezen die op dat moment nodig is. Net als kleding, dus.

Peer to peer

Hier bied jij jouw privéauto aan of maak je gebruik van een privéauto van een ander. Jullie maken rechtstreeks of via een app contact, spreken een prijs af en rijden maar. De apps en diensten worden geleverd door providers als SnappCar of Mywheels. Een mooie VW Golf doet al snel € 50,- per dag, waarvan de verhuurder zo’n 35 euro overhoudt. Jij zet jouw auto online of je kiest zelf voor zakelijke of privé ritten uit het type auto dat daarvoor geschikt is: een Clio voor de stad en een stationcar om een kast op te halen. De sleuteloverdracht gaat rechtstreeks of via de buren, maar de apps waarmee de betalende huurder jouw auto kan openen en starten komen er aan. Toch zijn er ook nadelen: gebruikers van deze P2P autodeeldiensten ergeren zich geregeld aan verhuurders die laat of niet op een reservering reageren of er is onenigheid over meer of minder kilometers.

Client-server benadering

In dit gat springen professionele deelauto providers zoals Car2Go, Greenwheels of Witkar en Private Share. Achter deze bedrijven schuilen in meer of mindere mate respectievelijk de autofabrikanten Daimler (Smart), Volkswagen en verhuurgigant KAV. Zij koppelen niet eens zozeer hun automerken, maar veel meer hun marketingkracht en kennis van mobiliteit aan grote autoverhuurders. De autoconcerns willen geen ‘Kodakje doen’ en verzetten op tijd hun bakens van autoproducenten naar mobiele dienstverleners.

Grote steden

Car2Go (Daimler) is een voorbeeld van hoe het werkt: je zoekt en reserveert een vol-elektrische 2-persoons Smart via een eigen app, die het gebruik van de auto later afrekent. Dit kan alleen nog in Amsterdam. Daar pioniert automerk Hyundai sinds kort ook met zijn elektrische model Ioniq. Hier zijn de belangrijkste assets een ruime 5-persoons auto én een gereserveerde parkeer/laadplaats. Wie zakelijk in Amsterdam moet zijn, pakt dus (liefst buiten de spits) de trein, de OV-fiets of de Felyxc e-scooter voor het centrum of een Smart of Hyundai als hij in Noord of West moet zijn. Witkar van KAV rolt een vergelijkbaar concept uit in steden zoals Rotterdam en Groningen.

Bedrijvenparken

Het Nederlandse bedrijf Greenwheels was en is de eerste autodeler die landelijk werkt. Nou ja, in Veendam of Valkenburg zul je de rode deelauto’s met het groene logo op de deuren vergeefs zoeken. In de Randstad struikel je bijna over de vaste parkeerplaatsen in woonwijken, bij NS stations en op bedrijvenparken. Daar haal je ze op en daar moet je ze ook weer terugbrengen. Leasebedrijf Athlon zet deelauto’s bij bedrijvenparken neer en andere lease- en verhuurbedrijven zullen waarschijnlijk snel volgen.

Kietelen

Het is dus hoog tijd om jouw leasebedrijf eens te kietelen met de vraag wat zij aan autodelen (gaan) doen. De meesten hebben inmiddels een app of systeem om binnen jouw leasewagenpark deelauto’s toe te wijzen. In dat geval gebruiken geautoriseerde medewerkers een stilstaande leaseauto voor zakelijke ritten. Waak ervoor dat de auto’s niet privé worden gebruikt, want dat kan gedonder geven met de Belastingdienst (bijtelling). Bovendien: je wilt toch juist dat de zakenauto’s meer zakelijk worden gebruikt?

Carpoolen

Carpooling is een ‘eeuwenoude’ vorm van autodelen, die -naarmate de deeltrend zich versterkt- zeker zal opleven. Een dienst als Blablacar is populair bij liftende vakantiereizigers en festivalgangers, maar wordt steeds meer ingezet voor woon-werk en zakelijk verkeer. Alle P2P autodeel-providers verkopen zich graag als een sociaal contact medium (“Fijn om de buren eens te spreken als zij jouw autosleutels aan de huurder overdragen”) en dat is natuurlijk best zo, maar uiteindelijk besparen alle gebruikers van autodelen gewoon flink op hun mobiliteitskosten.

 

Wil je nog meer tips om geld te besparen op je mobiliteit? Lees dan het whitepaper.