.nl | .be

Management

Met een spelletje een serieus probleem oplossen

Spelen met LEGO om te leren samenwerken, een brandoefening via een VR-bril: steeds meer bedrijven gebruiken gamification om serieuze problemen aan te pakken. Enige voorwaarde? Een manager die het aandurft.

De gangen waar de monteurs van KLM dagelijks doorheen lopen zijn plotseling gevuld met rook. Een evacuatie is noodzakelijk, maar hoe ging dat ook al weer in z’n werk? Wie doet wat? Waar hangen de brandblussers? Waar zijn de nooduitgangen? Om op die situatie te trainen krijgen 300 KLM-medewerkers een virtual reality-bril op hun neus. Daarop zien ze beelden die eerder zijn gemaakt met een 360 graden camera. Wie vanuit zijn luie stoel beslist dat hij de lift moet nemen, bekoopt dat met een virtuele dood. Volgens Guido Helmerhorst van de IT-afdeling van KLM zorgt de simulatie er niet alleen voor dat het beeld van een brand reëler is voor medewerkers, maar ook dat ze serieuzer meedoen met de training. ‘Als vroeger het brandalarm afging wist iedereen al dat het nep was. Sommige mensen gingen gewoon door met hun werk. Wie naar buiten sjokte rookte een peuk en was geïrriteerd dat hij van z’n werk gehouden werd.’ KLM zet zoals steeds meer bedrijven gamification in om met medewerkers problemen op te lossen. Naast KLM creëerden ook Albert Heijn en LEGO functies speciaal voor het ontwikkelen van games voor op de werkvloer. Van het beter inwerken van medewerkers tot feedbacktraining: het kan opgelost worden met behulp van de kracht, techniek en denkwijze van een spel.