Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

“Mensen denken onterecht dat ze gewaardeerd worden”

MT riep op tot het vinden van de beste methode om werknemers te motiveren en te stimuleren. Reacties stroomden binnen. MT toetste de lezerstips bij Peter ter Haak, directeur van Ter Haak trainingen en gespecialiseerd in leiderschap en complimenteren. Dit is deel 2: motiveren en complimenteren in de vorm van vertrouwen geven.

Volgens Ter Haak hoeven werknemers niet gemotiveerd worden. “Ze motiveren zichzelf. Je kunt ze alleen demotiveren door aan de randvoorwaarden te sleutelen. Als iemand ergens aan begint, dan is hij bij voorbaat al gemotiveerd. Het is voor de manager de kunst om ze gemotiveerd te houden.” Dit sluit aan bij de reactie van Carel van Heugten van VHC Van Heugten Consult: “Als de medewerker bij je blijft, dan heb je hem als manager goed ‘beloond’.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Maar hoe houdt u uw werknemer bij u? Een schouderklop of complimentje wordt vaak als ongemakkelijk ervaren, reageert Erno van Vliet van GEOS A.V. Consult op de prijsvraag. “Men vindt het vaak wel fijn om te horen, maar voelt zich ook gegeneerd. Mijn methode is om complimentjes op een wat indirecte manier te geven, zoals: ‘ik laat deze opdracht maar aan jou over, want dan weet ik zeker dat het goed komt’.”

Op deze manier vertrouwen geven vindt Ter Haak wel een vorm van waardering. Helemaal overtuigd is hij er echter niet van, omdat het niet wordt uitgesproken. “Die zekerheid heb je niet. Je moet dus wel even checken of het echt zo ervaren wordt. Het gebeurt namelijk veel dat mensen denken dat ze wel gewaardeerd worden, maar dat het eigenlijk niet zo is en andersom.”