Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Marketeer: begin de oorlog!

Een grootschalige marketingcampagne met een minimaal budget. Dat wil iedereen. Met guerrillamarketing is het mogelijk. MT geeft vijf exemplaren weg van de handleiding 'Guerillamarketing voor Dummies'.

07.00: Bij het openslaan van de krant valt er een folder uit in de vorm van een hondenbot. Het blijkt een aankondiging te zijn voor een nieuwe reality tv-serie die heel toepasselijk de beste vriend van de mens heet.

08.00: Op weg naar het station valt uw oog op de tientallen aanplakbiljetten die op lege muren en schuttingen zijn geplakt. Uw favoriete bank blijkt deze maand in de stad te spelen. Goed om te weten.

08.45:
Bij het verlaten van de trein krijgt u van een vriendelijke aantrekkelijke jongedame een proefpakketje muesli terwijl ze u een prettige dag wenst.

12.30:
Tijdens de lunchvergadering in een restaurant gaat u snel naar de wc. Bij het handenwassen praat de advertentie aan de muur echt tegen u. Ze zegt dat u er zo goed uitziet en dat u echt deze nieuwe eau de toilette moet uitproberen.

13.45:
De rekening van de lunch gaat gepaard met voor iedereen een apart ingepakt pepermuntje waar duidelijk de merknaam op te zien is. Koopt de restauranteigenaar speciaal dit merk of heeft het merk de eigenaar benaderd voor een promotiedeal?

18.15:
U gaat voor afzakkertje met collega's naar een café. Er is een drankgroothandel aanwezig die allerlei dingen weggeeft zoals T-shirts, petten én gratis drankjes.

Heeft u er wel eens bij stilgestaan hoeveel marketingacties u op een doodgewone dag tegenkomt? Het zijn allemaal zogenoemde guerrillacampagnes. De term is afkomstig uit de oorlogsvoering waar het Spaanse woord guerra (oorlog) in verwerkt zit.

Deze vorm van marketing wordt steeds vaker gebruikt. Wanneer u het goed toepast is het uitermate effectief. Want u bereikt de (toekomstige) klant op een aansprekende en onverwachte manier. En het enige dat u ervoor nodig heeft is uw eigen creativiteit en de middelen die u voor handen heeft.

Voordelen
Waarom zou u zich aan guerrillamarketing wagen? Ten eerste is het doelgericht; door uw merk pal voor uw ideale groep neer te zetten op gerichte tijden en plaatsen, kunt u een boodschap opstellen die zowel sprankelend als effectief is. Daarnaast is het rendabel; u kijkt naar de middelen die beschikbaar zijn en gebruikt ze om de kwaliteit van uw boodschap zo hoog mogelijk te laten zijn, terwijl de kosten zo laag mogelijk worden gehouden. Tot slot is het actueel; door een unieke gebeurtenis te creëren trekt u de aandacht van de media, waardoor u voor een minimaal budget de maximale aandacht krijgt.

Toepassen
In het boek Guerrillamarketing voor Dummies wordt stap voor stap uitgelegd hoe u een goede guerrillacampagne toepast. Ook een effectieve actie plannen? MT mag vijf exemplaren weggeven. (Ga naar actie.mt.nl om kans te maken). Onderstaand vindt u alvast een paar tips om een succesvolle campagne in elkaar te zetten. Klik op een van onderstaande onderwerpen om naar de juiste tips te gaan.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

1. Hoe bedenkt u een guerrillacampagne? Een brainstorm voorbereiden
2. Waar kunt u de guerrillamarketing het beste houden? Locatie uitzoeken
3. Wat moet u weten als u hiervoor een extern bureau wilt benaderen? Bureau inhuren
4. Als u een actie koppelt aan een evenement, wat mag u dan niet vergeten? Evenementenchecklist