Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Mark Zuckerberg Man van het Jaar

Facebook-baas Mark Zuckerberg is door Time Magazine tot Persoon van het Jaar 2010 verkozen. De 26-jarige ceo heeft volgens het blad de meeste invloed gehad, waarmee hij WikiLeaks-baas Julian Assange achter zich liet.

De prijs is volgens Time een erkenning van de mogelijkheid dat individuen de wereld kunnen vormen. "Facebook verbindt een twaalfde van de wereldbevolking met elkaar. Door een onvervangbaar, en soms een beetje eng, systeem te creëren om informatie uit te wisselen en door onze manier van leven te veranderen op een optimistische en innovatieve wijze", motiveert het blad.

Onwaarschijnlijk

Het tempo waarin Facebook groeit lijkt onwaarschijnlijk. Het social network telt ­inmiddels een kleine 600 miljoen gebruikers – and counting. En dan besteden gebruikers ook nog eens flink meer tijd aan Facebook dan aan Google, Yahoo! en Bing (Microsoft) bij ­elkaar. Bovendien blijven gebruikers niet alleen lang bij Facebook, ze laten er ook nog eens een schat aan informatie ­achter. Marketeers waren jarenlang al blij met data als ­geslacht en leeftijd. Maar ­Facebook weet veel meer van zijn ­gebruikers. Facebook weet wat je leuk vindt, van welke muziek je houdt, waar je winkelt, waar je gestudeerd hebt en – o ja – Facebook blijft zelfs op de hoogte van je liefdesleven. Stuk voor stuk ­informatie waar adverteerders naar ­snakken, zodat ze hun aanbiedingen op maat kunnen maken.

Zuckerberg is de architect ervan. In zijn spijkerbroek lanceert hij een nieuwe manier van communiceren. Gesprekken worden op Facebook meestal niet meer één op één gevoerd, maar gedachten, foto's en ervaringen worden het web op geslingerd, voor iedereen of in ieder geval zo'n 150 vrienden te zien. Het zijn inmiddels bijna 600 miljoen individuen die hun stem laten horen via het netwerk. Dit levert iedere dag 1 miljard nieuwe items op – een kakofonie van teksten, links naar andere sites, foto's en video's, alles wat iemand maar ook de moeite waard vindt om te delen. "Het is de mix van narcisme en voyeurisme, wat in een ieder van ons schuilt, waardoor sociale media sneller en dieper in onze levens penetreren dan iedere andere ontwikkeling", zegt TIME-verslaggever Richard Stenge tegen de Volkskrant.

Web sociaal maken

Zuckerberg en enkele vrienden lanceerden de site The Facebook, zoals het toen heette, zeven jaar geleden om studenten van de universiteit Harvard met elkaar te verbinden. Inmiddels reikt de ambitie van Facebook vele malen verder; het wil het hele web sociaal maken. Facebook is hard op weg dit doel te bereiken. Het netwerk heeft zijn tentakels ver voorbij het domein Facebook.com uitgespreid. Door Facebook open te stellen zodat externe sites Facebook-elementen aan hun site kunnen toevoegen, is Facebook inmiddels aanwezig op ruim twee miljoen websites. "We staan op het keerpunt van het vormgeven en definiëren van de toekomst van het web", liet een werknemer zich vorige week op een Frans congres ontvallen. "We maken de bouwstenen om nieuwe ervaringen te creëren".

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Rijker dan Steve Jobs

Het levert De Man van het Jaar in ieder geval genoeg vermogen op. Acht jaar voordat Mark Zuckerberg geboren werd, begon Steve Jobs zijn bedrijf. Nu, 34 jaar later, is de oprichter van Facebook de Apple-voorman voorbij op de jaarlijkse Forbes 400 rijkenlijst. Niet slecht voor iemand van 26 jaar.
Met 6,9 miljard dollar eindigt de oprichter van Facebook nu op plaats 35 van de lijst. Dat is dus boven mensen als Jobs (met 6,1 miljard op plek 42) en ‘oude-media’-tycoon Rupert Murdoch (op plek 38).
Zuckerberg, geboren in 1984 in een ­voorstadje van New York, was al vroeg een nerd. Gek op Star Wars en voorman van het schermteam van zijn high school. Hij ­beheerst vijf talen en kwam met een pak academische awards in 2003 aan op ­Harvard. Niet lang daarna begon hij al met Facebook.
Een begenadigd spreker is hij niet, maar af en toe predikt Zuckerberg wel bevlogen hoe hij de wereld meer open wil gooien. “Mensen voelen zich steeds ­comfortabeler bij het ­delen van steeds meer informatie met steeds meer mensen. Dat is een ­sociale norm die aan het evolueren is.”

Lees ook