Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Manipulatie, zo voorkom je het

Leer ze uit het hoofd: 5 signalen waardoor je manipulatieve werknemers herkent, en 5 manieren om ze een hak te zetten. 

Natuurlijk, de meeste medewerkers willen gewoon goed hun werk doen. Maar soms (héél soms?) zit er eentje tussen die je probeert te manipuleren. Saleskanon Geoffrey James geeft aan de hand van vijf zinnen een overzicht van de signalen, en tipt hoe je ermee om moet gaan. 

1. "Ik kan mijn baan pas uitoefenen als jij…"

Er zijn altijd momenten waarop een werknemer pas iets kan doen nadat de leidinggevende van de afdeling een knoop heeft doorgehakt. Maar sommige werknemers zijn wel heel erg goed in het opwaarts delegeren van taken. Ze geven de indruk gewoon goed hun best te willen doen, maar zonder dat je er erg in hebt zetten ze nieuwe acties op jouw to do-lijstje. En als jij ze niet meteen afhandelt, kunnen ze verolgens jou de schuld geven voor hun eigen gebrek aan progressie. 

Wat te doen?
Heel simpel: als een werknemer een taak van zijn lijst naar jouw lijst verplaatst, kaats je gewoon de bal terug met de woorden "Nee, zoek jij maar uit hoe dat gedaan moet worden." Als een werknemer daadwerkelijk de taak niet kan uitvoeren, bied dan niet aan om te assisteren, maar om te coachen.

2. "Ik heb je hier al over verteld…"

Werknemers voelen soms de neiging om vervelende of ongemakkelijke feiten te verbergen, en ondertussen net te doen alsof ze er zelf niets mee te maken hebben (of hadden). Ze zetten het bijvoorbeeld op de laatste pagina van een lang en saai rapport die ze naar je sturen in een e-mail met een saaie titel, "achtergrondinformatie" bijvoorbeeld. Zo hopen ze natuurlijk dat je alleen de eerste pagina bekijkt en daarna vrolijk verder gaat met de dagelijkse gang van zaken. Achteraf zeggen ze dan: maar ik had je daar toch over verteld? 

Wat te doen?
Eis een samenvatting van één pagina van ieder lang document en communiceer duidelijk dat de schrijver verantwoordelijk wordt gesteld als er belangrijke zaken ontbreken in die samenvatting. 

3. "Ik ben zó overwerkt…"

Sommige werknemers zijn experts in het nét doen alsof ze heel erg druk zijn. Ze haasten zich altijd om weer naar een volgende vergadering te gaan, hebben altijd een flinke stapel documenten bij zich of lijken aan de lopende band gebeld te worden, juist op momenten waarop ze met de baas in gesprek zijn. Vraag ze hoe het gaat en ze antwoorden – met een gepijnigde blik en een diepe zucht – dat ze totaal in de stress zitten. Ondanks alle klachten over al het werk, lijken ze echter niets te bereiken. 

Wat te doen?
Vraag de medewerker in kwestie te stoppen met waar hij of zij mee bezig is. Geef de medewerker in plaats daarvan een specifiek, discreet en meetbaar project. Zeg er zoiets als het volgende bij: "Doe dit voor aanstaande maandag, en geen excuses." Herhaal het indien nodig. 

4. "Dat werkt niet, want…"

Ze bestaan: mensen die alleen obstakels zien en nooit kansen. Geef ze advies of een richting en ze komen met een argument waarom een bepaald idee totaal niet handig is. Deze types kunnen wel degelijk handig zijn, bijvoorbeeld als je met hoge risico's te maken hebt, maar als ze negativiteit gebruiken om werk te ontwijken, kunnen ze ook voor een enorm gebrek aan productiviteit zorgen. 

Wat te doen?
Zeg zoiets als: "Stop met vertellen wat niet werkt en vertel met wat dan WEL werkt." Als de werknemer dan niet met een oplossing komt, zeg dan: "Prima. Aangezien je zelf niet met een beter plan komt, doen we het op mijn manier. Zorg dat het voor jou ook werkt." Einde discussie. 

5. "Hier zijn drie alternatieven…"

Door jou als manager de illusie te geven dat je een keuze hebt, lukt het werknemers soms om je flink te manipuleren. Je krijgt dan bijvoorbeeld drie keuzes voorgeschoteld, waarvan er twee wel een beetje logisch lijken, maar simpelweg onuitvoerbaar zijn. De werknemer hoopt, natuurlijk, dat je dus voor de derde optie kiest. 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Wat te doen?
Kies het slechtste alternatief. Als de werknemer nog in shock is, zeg je: "Nee, serieus, ik wil drie levensvatbare alternatieven, niet twee absurde en eentje waar waar duidelijk je voorkeur naar uitgaat. Ik verwacht ze morgen op mijn bureau."

Dit artikel verscheen eerder op INC.com. Beeld via Flickr.

Meer over manipulatie?