Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Managers zijn geen echte leiders

U mag dan wel manager zijn, dat maakt u nog geen leider.  Maar niet getreurd, in slechts zes stappen bent u naast manager straks ook een leider.

 

"Je hebt geen titel nodig om een leider in het leven te zijn. En al heb je een titel, dan zal die je nog geen leider maken", schrijft Mark Sanborn aan het begin van zijn boek ‘Je hebt geen titel nodig om een leider te zijn'. Hij is het niet eens met mensen die beweren dat leiderschap aangeboren is. Iedereen kan het leren en in dit boek geeft hij de handreikingen hoe u een leider kunt worden. 

Lukt nooit
Wees wel gewaarschuwd: pas in de allerlaatste alinea geeft Sanborn zijn kanttekening prijs.  "Leiderschap onder de knie krijgen is een levenslang proces. We kunnen allemaal leren om beter te leiden, maar niemand krijgt leiderschap ooit echt onder de knie. Maar omdat u toch ergens moet beginnen, hier de zes eigenschappen die u volgens Sanborn een echte leider maken.

1. Zelfbeheersing
Weinig mensen leven hun leven tot de grenzen van hun kunnen. Haal meer uit uw mogelijkheden door te beginnen met het altijd nakomen van gemaakte beloftes. Stimuleer daarnaast uw hersenen door meer na te denken. Klinkt simpel, maar reserveer eens dagelijks een kwartiertje om lectuur buiten uw vakgebied te lezen. Laat u verrassen door de ideeën die u daarmee opdoet. Bewaar deze en andere inzichten door ze op te schrijven. Neem tot slot een probleem voor ogen en los het ook daadwerkelijk op. "Het vestigen van aandacht op een probleem heet ‘klagen'. Een probleem oplossen vraag om leiderschap."

2. Focus
"Focus en vastberadenheid verslaan de hersenen en het intellect altijd." Het advies van Sanborn is dan ook om u te concentreren op de goede dingen. Als u daar vaak aan werkt, boekt u uitzonderlijke resultaten. Een manier om dat te bereiken is door een agenda met korte en lange termijn doelstellingen op te stellen. De bijbehorende actiepunten helpen uw doel voor ogen te houden én te bereiken. Schrap activiteiten die geen waarde toevoegen en besteed in plaats daarvan zestig tot tachtig procent van uw tijd aan de meest waardevolle en nuttige activiteiten.

3. Macht
Dat u manager bent, betekent nog niet dat u de macht over mensen heeft. Leiderschap is macht met mensen, niet over mensen. Het gaat erom dat u mensen tot bloei brengt, ze bemoedigt en helden van hen maakt, aldus Sanborn. Wend de kracht van anderen aan door hen te overtuigen in uw voetsporen te treden. Om dit voor elkaar te krijgen moet u beschikken over karakter, competentie en verbinding. Laat uw waardering zien, vraag wat anderen hen motiveert, werk samen  in teamverband en pas diplomatieke confrontatie toe bij een probleem met een collega.

4. Communicatie
Onderschat uw woordkeus niet. Woorden hebben de kracht om emoties, gedachtes en houding te beïnvloeden en daarmee resultaten te veranderen. Als u geen tijd neemt om duidelijk te communiceren is de kans op onbegrip, en zelfs rampspoed, groot.  Echte leiders weten dan ook wat ze willen bereiken met elk gesprek dat ze voeren. Onderdeel daarvan is bijvoorbeeld het voeren van een ‘feed forward':  preventief feedback geven. Daardoor wordt voor de gesprekspartner duidelijk welke verwachtingen u heeft en welke taak precies moet worden volbracht. Kerneigenschappen om als een echte leider te communiceren: richt u op de andere persoon, vereenvoudig de boodschap en amuseer.  

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

5. Uitvoering
U kunt de meest wilde of prachtige ideeën hebben, zolang u er verder niets mee doet, heeft u er niets aan. Een goede leider weet zijn plannen dan ook goed te implementeren. Dat gaat in vijf stappen. Allereerst droomt u groots, vervolgens plant u in kleine stappen, u verzamelt een team van goede collega's en werknemers om u heen, blijft constant streven naar een goede uitvoering en handelt tot slot stoutmoedig. Laat weerstand van anderen of uw eigen angst nooit een reden zijn om uw uitvoering te stoppen.  

6. Geven
Wees gul. Het aspect van geven wordt vaak over het hoofd gezien, terwijl dit de meest essentiële eigenschap van een leider is. Want uiteindelijk herinnert men u niet om wat u heeft bereikt, maar wat u heeft gegeven. Het gaat hier natuurlijk niet alleen om geld geven aan goede doelen, maar ook aan tijd, ervaring en/of vaardigheden. Het geheim van geven is dat als we iets voor een ander doen, we ook iets voor onszelf doen. Want u kunt nu eenmaal niet aan anderen geven, zonder zelf positief geraakt te worden. Toch moet het motto in beginsel zijn: geef zonder daarvoor beloond te willen worden.