Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

“Managers neem uw verantwoordelijkheid”

Veel managers schuiven hun verantwoordelijkheid af op externe consultants. Dat werkt niet, stelt consultant Cees Min.

Hoewel Min al geruime tijd consultant is, geeft hij nu toch af op zijn eigen beroepsgroep. Uit Amerikaans onderzoek dat hij zelf coördineerde blijkt namelijk dat 80 procent van de grote veranderingstrajecten bij bedrijven mislukt, terwijl de betrokken adviseurs kapitalen hadden gekost. "Adviesbureaus zijn erin gespecialiseerd om zichzelf onmisbaar te maken, om managers te vertellen dat verandertrajecten veel te ingewikkeld zijn om zelf te doen", vertelt Min in Intermediair.

Niet durven
Min schreef onlangs het boek 'Bye Bye Consultants'. Volgens hem gebeurt er iets raars met mensen zodra ze manager worden. Ze gaan zich anders kleden, anders gedragen, anders denken. Beter gezegd: ze durven niet meer zelf te denken. Want het argument ‘ik heb mijn gezond verstand gebruikt', daar kun je niet mee aankomen als het misgaat. En dus halen ze dure consultancybureaus binnen die prestigieuze organisatiemodellen implementeren.

Zelf uitvoeren
Maar hoe moet u als manager zijnde zonder consultants een groep met verschillende belangen aansturen? Gebruik uw boerenverstand en probeer individuele belangen en bedrijfsdoelen te combineren, luidt het advies van Min. Bedrijven moeten veranderingstrajecten dan ook vooral zelf uitvoeren. "Medewerkers van een bedrijf weten zelf namelijk heel goed wat er slecht loopt en wat er moet gebeuren, daar hoeft een externe ‘deskundige' ze echt niet voor te interviewen."

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Implementeren
Om het traject zelf goed uit te voeren, geeft Min in Intermediair een aantal tips. De impliciete kennis van werknemers gebruikt u "door heldere doelstellingen aan te geven: 20 procent kostenbesparing bijvoorbeeld. En duidelijke randvoorwaarden: geen extra investeringen in ict, de klantentevredenheid moet op peil blijven en alle medewerkers moeten erachter staan." Laat uw medewerkers zelf bedenken hoe ze dat voor elkaar kunnne krijgen. U zult er versteld van staan hoe snel duidelijk wordt waar er geld verspild wordt en waar er geluierd wordt. Bijkomend voordeel is dat medewerkers veel minder weerstand tonen, omdat ze de veranderingen zelf mogen bedenken. En u bespaart natuurlijk tonnen op consultants.

Lees meer over zijn boek 'Bye Bye Consultants' in het artikel 'U kunt het ook zonder consultants af'.