Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

“Managers kijken weg bij een slechte werksfeer”

Een gezellige sfeer op de afdeling maakt werken een stuk leuker. Wanneer de sfeer echter flink verpest is, zal een manager niet snel ingrijpen. ” Managers hebben vaak de neiging om weg te kijken als zoiets gebeurd,” zegt Ulrike Wild, trainer bij Schouten en Nelissen en specialist in conflictmanagement.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

“Vaak bestaat een conflict uit een opsomming van kleine dingen en wordt het vervolgens aan één ding opgehangen.” Wild denkt dat de slechte werksfeer veroorzaakt wordt doordat de ander vaak niet weet waar iemand mee zit. “De ergernissen stapelen zich op en ooit ontploft dat. Dan is het te laat. Het is belangrijk om onvrede tijdig te melden.”

Valt nog niet mee
Om te voorkomen dat de boel escaleert, moet er dus idealiter tijdig aan de bel getrokken worden. Maar een simpel zinnetje als ‘ik heb er last van’ kost soms bergen moeite. Toch loont dat. “De meesten zijn bereid zich aan te passen. Misschien een beetje brommend, maar ze doen het wel.” Als dat niet werkt, kan men volgens Wild proberen elkaar zoveel mogelijk uit de weg te gaan. “Maar het is vaak ook een kwestie van relativeren en accepteren dat mensen anders zijn.”

Rol van de manager
Om de sfeer op het werk beter te krijgen, is een belangrijke rol weggelegd voor de manager. “Managers moeten de verslechterde sfeer opmerken. Ze hebben vaak de neiging om weg te kijken. Ook denken ze dat het conflict zichzelf oplost, maar dat gebeurt maar zelden. De manager moet in gesprek gaan met zijn werknemers, plenair of met bilaatjes, om de exacte oorzaak te achterhalen. Dat komt deels neer op intuïtie en vermoeden. Daarna kun je tot een oplossing komen. Dat kan gaan van een teamdag, tot het inhuren van een intermediator of het aannemen van een nieuwe werknemer om de werkdruk te verlagen.”