Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Manager ziet wel iets in BYOD

Werknemers die hun eigen laptop of iPad meenemen naar het werk? Managers zien er wel wat in.

Door  MT Gevraagd naar de belangrijkste thema’s voor hun ict-beleid de komende jaren, scoort BYOD (Bring Your Own Device) onder managers opmerkelijk hoog. Zo’n 5 procent noemt dit thema als key issue. Verder denkt 64 procent van de ict-managers dat BYOD medewerkers productiever maakt. Van de werknemers gelooft 42 procent dat zij hierdoor efficiënter en productiever worden.
De ICT-gids 2012 is uit!

Bestel hier de gids online

Niet gek, want vier op de vijf bedrijven staat BYOD al toe, of zegt dit binnen twee jaar door te voeren, blijkt uit recent onderzoek van ict-dienstverlener BT. Wereldwijd mag al 60 procent van de werknemers eigen apparaten aan het netwerk koppelen, al is dit in de Benelux nog lager (46 procent). Toch worden ook de nadelen onderkend. Zo ziet 83 procent van de door BT ondervraagde ict-managers de 24-uurstoegang die steeds mobielere werknemers hebben tot de bedrijfssystemen als de grootste bedreiging voor hun ict-beveiliging. Logisch dus dat naast BYOD als belangrijkste key issue genoemd wordt: security of veiligheid, met name ook in de cloud.

Vooral outsourcers actief in de cloud

Het zijn met name managers die beslissen over outsourcing die zeggen zich sterk te oriënteren op diensten in de cloud. Van de outsourcingsbeslissers zegt ruim 45 procent druk bezig te zijn met zulke software die niet meer lokaal draait, maar op servers die gebruik maken van internet. Dit is beduidend meer dan de managers op het gebied van kantoorautomatisering, beheer en onderhoud en pakketsoftware. Van hen zegt slechts ongeveer een op de drie actief te zijn met ict-diensten op het wereldwijde web. Bij de security-beslissers, toch een groep managers van wie je zou verwachten dat de cloud een grote zorg is, zegt zelfs de helft weliswaar met de term bekend te zijn, maar desondanks in het eigen bedrijf weinig met de cloud te doen.

Opmerkelijk, al is de reden hiervan uit het onderzoek helaas niet op te maken. Zouden er voor de managers die beslissen over de ict­veiligheid zoveel belangrijker issues zijn? Of zou de veiligheid van de cloud inmiddels voldoende gewaarborgd zijn?

 

 

Tevredenheid over leveranciers

De Nederlandse ict-dienstverleners krijgen van hun klanten een 7,5 als gemiddeld rapportcijfer. Meer dan 10 procent van de afnemers heeft voor de dienstverlening zelfs een 9 of hoger over. Het zal de ict-dienstverleners tot tevredenheid stemmen. Want ondanks alle klachten die vaak over hen te lezen zijn in de media, en ondanks de vele verbeterpunten die ict-beslissers ook nog zien, is het algemeen gevoel dus helemaal niet zo slecht.

En dat geldt eigenlijk over de hele linie, en over alle categorieën die door MT zijn onderzocht in het jaarlijkse ict-onderzoek. Alleen de outsourcers blijven wat achter. Van hun klanten heeft 45 procent een 7,5 of hoger over voor hun diensten en bijna 10 procent een zes of lager. Ook de kantoorautomatiseerders, de webdienstleveranciers en de securitydeskundigen scoren relatief meer onvoldoendes dan de andere leveranciers. Maar het aantal onvoldoendes overschrijdt in geen één categorie de 5 procent, wat toch een mooi eindexamen genoemd mag worden. Ga zo door, ict’ers van Nederland!

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

'Communiceer beter!'

Heldere communicatie wordt als het belangrijkste verbeterpunt genoemd door hun klanten, de beslissers over ict-zaken. Ook ­verwachten veel klanten van hun leveranciers meer vermogen om mee te denken over oplossingen voor de business. Vooral van consultancy- en detacheringsbedrijven wordt daarbij veel verwacht: ruim de helft van hun klanten noemt meedenken als belangrijkste verbeterpunt. Bij detacheerders scoort bovendien het nakomen van gemaakte afspraken bovengemiddeld als verbeterpunt, net als hun bereikbaarheid en beschikbaarheid. Klanten van detacheerders zijn eigenlijk alleen ­tevreden over de technische kennis die ze geleverd krijgen: slechts 15 procent noemt dit als belangrijk verbeterpunt, beduidend minder dan het overall gemiddelde van 19 procent.

Detacheerders vaak aangeraden

Van alle ict-dienstverleners die managers over de vloer krijgen, worden de detacheerders het meest aan anderen aangeraden. Ruim driekwart van de door MT ondervraagden zegt de afgelopen vijf jaar één of meerdere keren door hen ingehuurde detacheerders te hebben aanbevolen. Vooral het aantal mensen dat zegt dat meermaals gedaan te hebben (32 procent) is groter dan bij andere categorieën. Communicatiedienstverleners en ict’ers op het gebied van kantoor­automatisering en pakketsoftware worden daarentegen door nog geen twee op de drie beslissers getipt aan collega’s.

Lees ook: