Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Manager van 21e eeuw is dienende leider

Onze kenniseconomie roept om meer dienende leiders. Hoe wordt u nu eigenlijk zo’n 21e eeuws manager? ‘Het is geen simpele techniek die je even uit een boekje kunt leren’.


De mens als cruciale succesfactor. Voor bedrijven die worden gedreven door kennis is het de realiteit van nu. Zo verandert langzaam maar zeker ook de manier van leidinggeven. Voor de powermanager, die op basis van hiërarchie en kracht op resultaat stuurt, is steeds minder plek. Factoren als ethiek, samenwerken en aanmoedigen rukken op in de pikorde. Een stijl die wordt omschreven als dienend leiderschap. “Vroeger had je als manager duidelijk overzicht op het werk. Je wist meestal heel duidelijk wat mensen op een bepaald moment aan het doen waren. In een kennisorganisatie is dat overzicht een heel stuk minder duidelijk. Dit betekent dat de manager een omgeving moet creëren waarin mensen zich uitgedaagd voelen en boven zichzelf uitstijgen. Dat ze zich intrinsiek gemotiveerd voelen om de kwaliteiten die ze hebben in te zetten”, zegt Dirk van Dierendonck. Hij is als organisatieadviseur verbonden aan de Erasmus Universiteit.

Powermanager versus dienend leider

Waar de powermanager vooral naar winstcijfers en aandeelhouderswaarde kijkt, stelt de dienend leider mensen in zijn organisatie centraal. Met als gedachte dat duurzaam succes daarmee zal volgen. Die benadering sluit aan op een van de basisprincipes uit de psychologie, zegt van Dierendonck. “Contact met mensen vinden we belangrijk. Vanuit het werk betekent dat goed contact met collega’s en zeker ook met je leidinggevende. Mensen hebben in toenemende mate behoefte aan erkenning op het werk. Dat vraagt om een leider die mensen ziet staan, ze de ruimte geeft en aanmoedigt.” Al die managementfacetten samen leiden vervolgens weer tot gemotiveerde medewerkers. Dat heeft ook voor de bedrijfsvoering zijn voordelen. Want, zo stelt Van Dierendonck, een prettige werkomgeving met intrinsiek gemotiveerde medewerkers stimuleert creativiteit en innovatie.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Focus op de mens

Kijkend naar andere soorten van leiderschap schurkt de dienende leider het dichtst tegen de transformationele leider aan. Toch is er een wezenlijk verschil tussen die twee. “Bij transformationeel leiderschap draait het meer om de organisatie. De focus ligt op een visie en als manager probeer je mensen daarvoor te enthousiasmeren. Een dienend leider legt meer nadruk op luisteren. Je bent dan weliswaar de leidinggevende, je stelt jezelf meer naast dan boven de mensen.”

Modegril of blijvend?

Van Dierendonck beschouwt het dienend leiderschap niet als de zoveelste modegril in de lange historie van management-culturen. In steeds meer ontwikkelingsprogramma’s heeft deze vorm van leiding geven een vast plekje verworven. “Het is een soort ideaalrecept, waar iedereen voor zichzelf moet bepalen welke ingrediënten voor hem het beste werken. Het is iets wat je bij jezelf kunt ontwikkelen. Het is namelijk geen simpele techniek die je even uit een boekje kunt leren.” 
 

Lees meer over leiderschap: