Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Management buy-in in 7 stappen

Duizenden bedrijven in Nederland wachten tot iemand het roer ­overneemt. Waarom zou u dat niet kunnen zijn? De 7 stappen naar een geslaagde management buy-in.


Veel managers dromen van het ondernemerschap maar vergeten dat je daarvoor niet per se zelf een bedrijf hoeft op te starten. Wie een bedrijf koopt, kan meteen beginnen met wat hij of zij het beste kan: managen. En de timing is goed. Een groeiend aantal bedrijven staat te koop.

In tegenstelling tot bij een ­management buy-out (managers kopen zelf de afdeling of het bedrijfsonderdeel waar ze werken) gaat het bij een buy-in om bedrijven waar de manager in ­kwestie nog niet werkt, maar zich als buitenstaander inkoopt, in de regel ­samen met een financier. Voor zo’n vliegende start is veel te ­zeggen. Het kopen van een bestaand ­bedrijf biedt managers de kans hun ­expertise direct aan het werk te zetten. Er zijn al klanten, er is omzet, naams­bekendheid en als het goed is enige winst. Het bedrijf kan tot nieuwe, grote hoogten worden gestuwd. Vaak, zo blijkt uit onderzoek van EIM uit 2007, zijn zogenoemde koop-starters veel ­succesvoller dan reguliere starters (zie tabel).

Overnemers doen het beter dan ‘verse’ starters

Vergelijking prestaties van verschillende typen nieuwe bedrijven
  overnemer herstarter starter (ervaring branche) starter (geen ervaring) alle starters
 Werkgelegenheidsgroei     23%      7%         11%               6%       11%
 Omzetgroei     47%    28%         37%             43%       38%
 Omzetdaling     14%    18%         18%             20%       19%
 Winst in startjaar     56%    55%         57%             38%       53%
 Winst na 3-5 jaar     67%    57%         66%             62%       65%

BRON: Overnemen vaak beter dan vers starten, EIM 2007

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Ruim aanbod

Het aanbod is ruim en groeiend. ­Komende jaren gaat de babyboom-­generatie en masse met pensioen, en de ondernemers onder hen hebben lang niet allemaal een opvolger klaar staan. Volgens de studie van het EIM waren er in 2007 185.000 bedrijven met een ­ondernemer boven de 55 jaar oud. ­Vooral in de industrie, de detailhandel en de groothandel blijkt de balans ‘oude’ versus ‘nieuwe’ ondernemers zwaar naar de eerste groep door te slaan.

De Brookz-overnamebarometer (een halfjaarlijks onderzoek naar het ­sentiment op de mkb-overnamemarkt) geeft aan dat 2011 het eerste jaar na de kredietcrisis wordt van herstel in de markt voor bedrijfsovernames. Directeur/grootaandeelhouders (dga’s) stelden de afgelopen jaren de verkoop van hun bedrijf massaal uit vanwege de beroerde marktomstandigheden. Nu durven ze weer. Brookz schat dat het aantal transacties de eerste 3 maanden van 2011 is verdubbeld ­vergeleken met een jaar geleden. Voor veel van de dga’s is het verkoopproces urgent, want het bedrijf is hun pensioen. Met andere woorden: ­verkopers zijn gebrand op een goed ­onderhandelingsresultaat, maar willen ook graag zaken doen. Onder invloed van de recessie zijn bovendien de prijzen gedaald.

De 7 stappen naar een geslaagde MBI: