Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Maak van een graaier een gever

Ondanks de grote verliezen, ontvangen topbankiers nog steeds torenhoge bonussen. De oplossing is nabij. Maak van graaiers gevers.

De financiële wereld wordt gedomineerd door graaiers. Er is veel ophef over, ook onder de MT-lezers. De vraag luidt veelal hoe deze managers een halt toe kan worden geroepen. Het goede nieuws is dat uit verschillende onderzoeken blijkt dat het wel degelijk mogelijk is om de dollartekens uit de ogen van de topmannen te halen en deze in te ruilen voor een behulpzame en liefdadige variant, meldt Sync.nl.

Woorden inprenten
Het probleem van de graaiers is een instrumentele focus. Ze zien anderen dan niet meer als mensen, maar als instrumenten. Een experiment van de Amerikaanse wetenschapper Kathleen Vohs toonde aan dat wanneer mensen bepaalde woorden krijgen ingeprent, ze hier naar gaan handelen. Een groep proefpersonen werd vijftien woorden ingeprent die allemaal gericht waren op financiële dingen en als oogmerk hadden er zelf beter van te woorden. Toen vervolgens iemand naast hen een set pennen op de grond liet vallen, bleken de proefpersonen een stuk minder behulpzaam te zijn als degenen die niets was ingeprent.

Sociale focus
De vraag is natuurlijk of het andersom ook werkt. Onderzoekers Tom van Laer en Ko de Ruyter van de Universiteit Maastricht hielden daarom eenzelfde soort experiment als Vohs, maar verdeelden de proefpersonen in twee groepen. De ene groep kreeg een instrumentele focus, de andere groep een sociale focus. Het verschil bleek enorm groot te zijn. Van Laer concludeert op Sync.nl: "Je kunt mensen een andere mindset bezorgen op een vrij eenvoudige manier. Als je in een bank alleen al heel groot het woord ‘winst' op een muur zet, heeft dat een ander effect op je medewerkers dan als daar het woord ‘gevoel' staat. Als dit voor de crisis bekend was geweest, was het wellicht niet zo misgegaan."

Geen crisis
Momenteel herhalen de Limburgse onderzoekers het experiment met een groep managers van een grote Belgische financiële instelling. Ze willen hiermee kijken of de klantenfocus inderdaad zichtbaar verbeterd kan worden. Want door de derugeleringswetten in de jaren '80 zijn veel bankiers dat gevoel kwijtgeraakt. Alleen Svenska Handelsbanken heeft haar beleid in de jaren '80 niet aangepast. Waar bankiers wereldwijd massaal begonnen met het doorverkopen van hypotheken, bleef de Zweedse bank zich focussen op de klant en de lange termijnrelatie. En zie hier het resultaat, als enige in Europa heeft deze Zweedse bank geen last heeft van de huidige crisis. 

Lees het hele artikel op Sync.nl

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Lees ook het artikel 'Hoge bonus terecht'.