Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Maak meer gebruik van sociale media

Facebook en Twitter worden steeds meer in het bedrijfsleven toegepast. Maar ze benutten nog lang niet alle mogelijkheden van de sociale media. Genereer leads via Twitter.'

 

Dat blijkt uit extern onderzoek van Cisco naar de vraag hoe organisaties social networktools voor consumenten gebruiken om beter samen te werken. Social networktools als Facebook en Twitter verbinden organisaties op talloze manieren met externen. Ze brengen technologie en business bij elkaar, verbinden mensen en informatie, maken nieuwe manieren voor het betreden van markten mogelijk en verhogen de klantenbinding en merkbekendheid.

Leads genereren
Er is een sterke toename van consumentengebaseerde social network-tools in het bedrijfsleven. Driekwart van de ondervraagden ziet dat social mediatools het meest worden gebruikt, en ongeveer de helft merkt ook de populariteit op van microbloggen. Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat de sociale netwerktools binnen bedrijven vooral onderdeel uitmaken van de afdelingen marketing en communicatie, HR en klantenservice. Het midden- en kleinbedrijf gebruikt deze tools ook om leads te genereren. Dat is bij grotere bedrijven veel minder het geval.

In kaart brengen
Het bedrijfsleven bevindt zich echter in de startfase wat betreft het optimaal inzetten van dergelijke tools. Uit het onderzoek blijkt dat menig bedrijf de nieuwe tools langzaamaan omarmt en momenteel bezig is de belangrijkste uitdagingen in kaart te brengen. Op dit moment heeft slechts één op de zeven bedrijven een formeel proces ingevoerd om consumentgebaseerde social network-tools bedrijfsmatig in te zetten. Dat betekent dat veel bedrijven de potentiële gevaren die gepaard gaan met de inzet ervan over het hoofd zien of niet goed begrijpen.

Beleid vormen
Slechts één op de vijf respondenten heeft een beleid gevormd om het gebruik van de tools te reguleren. Mede door het ongestructureerde karakter van sociale netwerken, worstelen bedrijven nog steeds met het opstellen en invoeren van beleidsregels. Het kopiëren van governance-processen van andere, meer gestructureerde bedrijfsonderdelen is daardoor niet mogelijk. Een ander punt waar bedrijven moeite mee hebben, is het vinden van de balans tussen het sociale en persoonlijke karakter van deze tools, en tegelijkertijd het handhaven van een bepaalde mate van bedrijfsmatig overzicht. Het is echter wel belangrijk om hierover een beleid te vormen. Het beste is om de verantwoordelijkheid aan één persoon of afdeling toe te kennen.

Doelgroep
"Bedrijven die succesvol zijn in de 2.0-wereld koppelen tools aan elkaar, maken ze schaalbaar, anticiperen op de continue ontwikkeling van social network-platformen en maken gebruik van de favoriete tools van hun doelgroepen. Deze bedrijven bouwen hun social network-initiatieven rondom een bredere strategie en zijn in staat betekenisvolle relaties aan te gaan met hun communities", zegt Neil Hair, Ph.D., lead researcher en assistant professor marketing van E. Philip Saunders College of Business, Rochester Institute of Technology.

Toekomst
Hoewel ze er nog lang niet allemaal actief mee bezig zijn, erkennen de bedrijven die meededen aan het onderzoek wel dat consumentgebaseerde social network- en collaborationtools zich blijven ontwikkelen, net als de complexiteit ervan. Ook weten ze dat de tools invloed blijven houden op de manier waarop we zaken doen. Het belangrijkste aspect hierin voor organisaties is de manier waarop ze deze tools adopteren en integreren in hun IT-omgeving. Daar is dus nog werk aan de winkel.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Alles wat u moet weten over social media vindt u in het speciale dossier op MT.nl.