Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Maak het perfecte LinkedIn-profiel

Online zakelijk netwerken doet u natuurlijk via LinkedIn. Maar houdt u uw profiel wel voldoende up-to-date? Doorloop deze acht stappen en kijk of er iets moet worden aangepast.

 

1. Public Profile

Dit is in feite de titel van uw LinkedIn-profiel en daarover kunnen we kort zijn. Er is maar één titel de juiste: uw eigen naam. Nicknames zijn iets voor Hyves en Hotmail, op LinkedIn draait alles om vinden en gevonden worden. Dat gaat nu eenmaal tien keer makkelijker wanneer u hier gebruik maakt van uw eigen naam.

2. Professional headline

Nee, over een goede foto gaan we het niet hebben. Dat u zichzelf hier niet presenteert in een tropisch blousje, zonnebril op de neus en een cocktail in de hand mag duidelijk zijn. Snel door naar het belangrijkste onderdeel van het hele profiel: de professional headline. Dit is de tekst onder uw naam en tevens het onderdeel dat in grijze lettertjes onder het zoekresultaat op Google verschijnt. Voor veel mensen is dat een belangrijke trigger om even uw profiel te bekijken. Controleer of de termen die hier staan nog voldoende slaan op uw functie en vaardigheden. Maak op deze plek vooral gebruik van woorden die mensen intikken als ze op zoek zijn naar mensen in uw branche.

3. Summary

Ook al zo’n belangrijk onderdeel van LinkedIn: de summary. Vertel hier kort en bondig wat u doet en welke resultaten u daarmee behaald heeft. Neem de huidige tekst eens onder de loep. Klopt alles nog wat er staat? En minstens zo belangrijk: is het niet te lang? Veel summary’s bevatten te veel onnodige informatie en nodigen daarmee niet uit tot lezen. Het gebruik van bullets doen dat bijvoorbeeld wel. Daarmee brengt u al snel overzicht aan. Stel eerst het bedrijf voor, ga daarna in op uw eigen rol in de organisatie en eindig met een persoonlijk stukje. Denk aan hobby’s en andere interesses.

4. Specialities

Op veel LinkedIn-profielen is dit onderdeel niet ingevuld. Een gemiste kans! Hier deelt u namelijk heel gericht de expertise die u in uw carrière hebt opgebouwd. Denk aan een bepaald diploma of een vaardigheid waarmee u zich onderscheidt van anderen.

5. Experience en Education

In dit blokje vertelt u wat voor werk u momenteel doet, waar u eerder actief bent geweest en welke opleidingen u gevolgd heeft. Kwestie van regelmatig blijven controleren en aanpassen waar nodig. Van baan switchen? Dan meteen even op add position klikken om uw nieuwe functie een plekje te geven.

6. Reccomendations

Het plaatsen van aanbevelingen is in een later stadium aan LinkedIn toegevoegd. Hiermee kunt u mensen uit uw netwerk activeren om iets aardigs over u te vertellen. Gebruik deze functie alleen wanneer zo’n referentie ook enig statuur heeft, want een waslijst met twintig aanbevelingen (waarschijnlijk afkomstig van vriendjes) is weinig geloofwaardig. Kijk eens kritisch in uw contactenlijst en selecteer een paar mensen met veel ervaring in uw vakgebied die waarschijnlijk wel bereid zijn om u te endorsen. Een fraaie aanbeveling is een mooie aanvulling op uw profiel.

7. Applications

Voor de meer ervaren en fanatieke LinkedIn-user is er het blokje Applications. Hier vindt u een lijst aan icoontjes die uw profiel een flinke boost kunnen geven. Het gaat te ver om deze allemaal te behandelen. Interessant is onder meer de optie SlideShare, waarmee u uw netwerk op een PowerPoint presenteert. Een fout die wel eens wordt gemaakt is om dit te verpakken in een verkapte reclamepresentatie van bedrijfsactiviteiten. Niet doen. Houd het kort, informatief en persoonlijk. Prettige bijkomstigheid: SlideShare is een gewilde prooi voor de Google-searchrobots. Wie nog een stapje verder wil gaan kiest voor Google Presentations, een optie waarmee u een video in uw profiel kunt plaatsen. Andere mogelijkheden die u hier heeft zijn het bijhouden van een blog, het volgen en promoten van Events en de Company Buzz. Een tool waarmee u bijhoudt wat er op Twitter over uw bedrijf wordt gezegd. Loop het lijstje eens na en voeg de icoontjes toe die voor u als waardevol gelden.

8. Additional information

Vergeet ook dit onderdeel van edit my profile niet in te vullen. Heeft u inmiddels een eigen website? Dan kunt u dat hier vermelden. Ook biedt LinkedIn tegenwoordig mogelijkheden om een koppeling te maken met uw Twitter-account zodat nieuwe tweets ook door bezoekers van uw LinkedIn-profiel zijn te volgen. Die optie kan worden aangevinkt bij het onderdeel Applications. Wanneer u hiervoor kiest, dan is het wel zaak om uw tweets voornamelijk een zakelijk karakter te geven. Anders voegt het niets toe.

Alles wat u moet weten over social media vindt u in het speciale dossier op MT.nl.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Lees ook:

Interessant boek 'Netwerken werkt' of 'Hoe LinkedIn nu ECHT gebruiken'

> Linkedin MT Mediagroep