Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Maak een mobiliteitsplan op maat

De Nederlandse wegen slibben dicht. "De werknemer besteedt onnodig veel werktijd in de auto." Maak hier een einde aan met een gedegen mobiliteitsplan.

 

Het verkeer in Nederland slibt dicht. Volgens berekeningen van het Centraal Planbureau neemt van 2007 tot 2020 het personenvervoer met ongeveer 20 procent toe en het goederenvervoer, afhankelijk van de economische ontwikkeling, met 15 tot 80 procent. Er moet dus iets gebeuren, want als werkgevers geen actie ondernemen staat het verkeer over tien jaar helemaal vast, waarschuwt David Prins, directeur van D&B Mobility, gespecialiseerd in het oplossen van mobiliteitsproblemen. "We moeten het fileprobleem gezamenlijk oplossen."

Mobiliteitsplan

Een veelgehoorde oplossing voor het fileprobleem is meer thuiswerken. Maar volgens Prins is dat niet per definitie noodzakelijk. "Niet alle werknemers kunnen thuiswerken. En u kunt ook best een plan opstellen waarin mensen gewoon vier a vijf dagen in de week naar kantoor komen." Zijn voorstel is om werknemers een aansprekend mobiliteitsplan aan te bieden. "Dat biedt enorme kansen om de mobiliteit en het milieu te verbeteren, zonder drastische maatregelen."

Op maat gemaakt

Hoe ziet een mobiliteitsplan eruit? Prins: "Je moet per individu een maatoplossing zien te vinden. Er zijn veel alternatieven voor de auto: dat gaat van een fiets tot het openbaar vervoer en een mix ervan. Veel bedrijven zitten bijvoorbeeld op een industrieterrein waar na negen uur de bus nog maar één keer per half uur rijdt. Dan is het aan het bedrijf om een shuttleservice aan te bieden." Prins erkent dat veel werknemers niet willen dat de werkgever aan hun heilige koe komt, maar ziet vooral een mogelijkheid bij nieuwe, vaak jonge werknemers. "De jongere generatie is veel meer gewend om met het openbaar vervoer te reizen, dit deden ze in hun studententijd ook al. Zij zullen dan ook eerder openstaan voor een alternatief. Daarnaast zijn ze tegenwoordig al meer bewust van het milieu."

Parkeerplekken

Daarnaast moeten werkgevers ook hun parkeerbeleid eens stevig onder de loep nemen. Het aantal parkeerplekken is vaak schaars en het is een kostbare investering voor de werkgever. Hoewel menig werknemer een aantal rondjes moet rijden alvorens een plekje te hebben gevonden, zijn zoveel parkeerplekken helemaal niet nodig, vindt Prins. "Iemand die op 10 kilometer van het bedrijf woont, komt vaak op de fiets. Maar zodra het regent pakt diegene nu toch vaak de auto. Je moet je afvragen of je als werkgever daarvoor een parkeerplek wilt regelen. De consequentie kan zijn dat u diegene zelf op zoek laat gaan naar een parkeerplek in de buurt. Helaas resulteert dat weer vaak tot veel overlast."

Voordelen

Natuurlijk brengen werknemers grotendeels onder privétijd in de file door. Desondanks is het toch slim een mobiliteitsplan op te stellen. Waarom? Prins geeft vier redenen: "Het niet hebben van een goed mobiliteitsplan heeft effect op hoeveelheid beschikbare parkeerplaatsen, het heeft effect op het terugdringen van het aantal gereden kilometers van de werknemer, het zorgt voor een betere bereikbaarheid van het bedrijf en zeker werknemers die voor de zaak veel onderweg zijn krijgen ook overdag te maken met files die u dus wel degelijk geld en tijd kosten."

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Enthousiasmeren

Hoe logisch het opstellen van een individueel mobiliteitsplan ook klinkt, de kans dat het door het gros van de werknemers met groot enthousiasme wordt ontvangen is klein. "Het is wel belangrijk hoe je het brengt", legt Prins uit. "Je moet met een plan komen waar werknemers zich mee kunnen identificeren. Ga gezamenlijk het gesprek aan en creëer draagvlak. Als werkgever moet je ook wel met goede alternatieven komen. Hiervoor zijn veel mogelijkheden. Zelfs de overheid is bereid in bepaalde gevallen een subsidie toe te kennen."

Ernstig

Maar Prins kan niet genoeg benadrukken dat het uiteindelijk een problematiek van iedereen is. "De hoeveelheid auto's blijft de komende jaren in Nederland alleen maar toenemen. Als er niets gebeurt, zullen de wegen in Nederland steeds verder dichtslibben." Prins sluit dan ook niet uit dat als we niets doen we net zo eindigen als Beijing tijdens de Olympische Spelen. Daar was een rijverbod van kracht wat de ene dag voor auto's met even nummers op de kentekenplaat gold, en op de andere dag gold het voor de oneven nummers. "We zijn er hard naar op weg", waarschuwt Prins.