Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Maak een conflict met de baas niet persoonlijk

Boos zijn op de baas hoort erbij, u bent immers vaker op kantoor dan thuis te vinden. Maar wat als die boosheid uitdraait op ruzie? En dat uitdraait in een conflict waarvoor inmiddels uw ontslag is aangevraagd? Hier is wat u moet doen.

Ruim een kwart van de Nederlanders heeft afgelopen jaar een conflict gehad. De meeste conflicten zijn gerelateerd aan het werk, blijkt uit de DAS Conflictenbarometer. "Vaak gaat het om dingen als vragen om hoger loon, een concurrentiebeding, verschillen in arbeidsvoorwaarden of over de invulling van de functie. Het conflict begint klein en wordt steeds groter. De discussies en debatten die daarop volgen lopen wisselend af", vertelt Pascal Besselink, senior jurist arbeidsrecht bij DAS. Hij krijgt er in zijn werk dagelijks mee te maken.

De Akzo Nobels
Gelukkig is in 65 procent van de gevallen het probleem inmiddels opgelost. De meeste mensen zijn door dit voorval wel strijdlustiger en harder geworden. "Uiteindelijk kan een conflict zo hoog oplopen dat het leidt tot ontslag. Maar dat is niet altijd zo", benadrukt Besselink. Volgens hem speelt daar ook de grootte van het bedrijf in mee. "Bij een klein mkb-bedrijf waar iedereen elkaar kent zal het sneller persoonlijker worden opgevat, terwijl het bij de ‘Philipsen' en ‘Akzo Nobels' zakelijker wordt bekeken."

Hakken in het zand
 De helft heeft juridisch advies ingewonnen bij een daartoe gespecialiseerde organisatie. Dat lijkt als olie op vuur gooien. Toch kan het geen kwaad, stelt Besselink. "We kijken hoe de partijen ervoor staan en beslissen dan of we ons er actief mee bemoeien of op de achtergrond blijven. Als ik me voorstel als gemachtigde van de werknemer en de werkgever gaat gelijk met de hakken in het zand staan, is het als gemachtigde verstandiger om niet direct mee te gaan. Dan stuur ik de klant met tips op pad om het eerst zelf proberen op te lossen. Maar als de ontslagaanvraag al is ingediend, is het begin van het einde daar. Dan moet je je zo snel mogelijk bekend maken als gemachtigde."

Het voordeel wanneer u een gemachtigde, bijvoorbeeld een advocaat, al wel inschakelt, maar nog niet aan de werkgever voorstelt, is dat de gemachtigde wel volledig op de hoogte is en er snel op kan inspelen mocht het toch de verkeerde kant op gaan. Ook kan een gemachtigde helpen om te voorkomen dat u fouten maakt of domme dingen doet. "Ik hoor mensen vaak na afloop roepen dat ze het een volgende keer heel anders zullen aanpakken."

Dossiervorming
Naast het inschakelen van een advocaat is dossiervorming belangrijk. "Laat alles wat besproken is bevestigen op papier en zorg dat je belangrijke documenten in bezit krijgt, zodat je dat later als onderbouwing aan de rechter kunt leveren." Besselink adviseert goed op te letten wat er gebeurt en mailtjes en ander belangrijk bewijsmateriaal te bewaren. Ieder complimentje, aanprijzing of anderszins positief op te vatten mailtje is een bewijsstuk. "Stel je kreeg vorige maand nog uitgebreid complimenten van klanten en de baas, dan is het een contra-indicatie als hij je nu wil ontslaan. Maar je moet dat wel goed kunnen beargumenteren en onderbouwen voor de rechter. Dat gaat verder dan enkel de uitwerkingen van functioneringsgesprekken laten zien."

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Preventief
Als u altijd in goede harmonie met de baas heeft gewerkt, is het lastig voor te stellen dat er iets mis kan gaan. Toch is het goed om preventief een dossier op te bouwen. "Je moet daar ook niet in doorschieten, maar je weet echt wel wanneer een mailtje de moeite van het bewaren waard is. Je weet nooit wanneer het van pas kan komen."

Lees ook het artikel 'Is uw ontslag wel terecht?'