Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Loyaliteitscrisis bedreigt werkvloer

Steeds minder mensen zoeken een andere baan, blijkt uit onderzoek. Maar met loyaliteit heeft dit weinig te maken. De crisis zadelt u op met steeds meer niet-betrokken medewerkers. Een alarmerende ontwikkeling.

 

Het aantal werknemers dat wel een andere baan wil, maar ontmoedigd door de crisis niet op zoek gaat, is in 2010 met bijna een kwart gestegen ten opzichte van 2009. Dat blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Effectory onder 7200 werknemers. Daarmee dreigt een loyaliteitscrisis op de werkvloer, die de groei van de organisatie stagneert, zegt Guido Heezen, directeur van Effectory en HR-trendwatcher.

De Nederlandse manager denkt echter dat zijn personeel wel oprecht loyaal is, zo bleek recent uit onderzoek van MT. Heezen daarentegen signaleert een aantal zorgelijke ontwikkelingen en waarschuwt.

‘Groei stagneert in alle facetten’

“Een groot probleem van schijnloyaliteit binnen de organisatie is dat posities binnen de organisatie bezet blijven door medewerkers die niet de juiste motivatie voor hun werk hebben en zich niet betrokken voelen bij de organisatie. De groei van de organisatie, qua prestaties en vernieuwing, stagneert hierdoor en betrokken medewerkers hebben minder kansen om door te groeien.”

‘Onvrede en demotivatie nemen toe’

”Dat zorgt voor onvrede en demotivatie bij mensen die de organisatie juist vooruit willen helpen. Zij worden min of meer gedwongen extern naar nieuwe uitdagingen op zoek te gaan als binnen het bedrijf de doorgroeimogelijkheden dichtslibben. En zodra de arbeidsmarkt aantrekt, zijn schijnloyale medewerkers als eerste vertrokken. Daarnaast zijn schijnloyale medewerkers in de regel minder productief en door een negatieve invloed op werksfeer vindt dit ook zijn weerslag op de productiviteit van collega’s.” 

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

‘Voorkomen is beter dan genezen’

“Om schijnloyaliteit en demotivatie te voorkomen, moeten organisaties goed weten wat er op de werkvloer speelt. Het is belangrijk om in de toekomst díe mensen te behouden die juist het verschil maken voor de organisatie. Goed in contact blijven met medewerkers en hen op de hoogte houden van de ontwikkelingen binnen de organisatie en hun eigen rol is van cruciaal belang. Juist tijdens economische zware tijden. Uit de praktijk zien we dat dit vaak een ondergeschoven kindje is”

 
Lees ook het boek Loyaliteitslink of volg de training Met passie aan het werk (01-06)