Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

LinkedIn wil als ‘eerste’ naar de beurs

Waar de headlines de afgelopen weken gedomineerd werden door Facebook, Groupon en Twitter, is het LinkedIn dat in de luwte een beursgang voorbereidt. Nog dit jaar, is de bedoeling.

 

Dat meldt persbureau Reuters woensdag. Linkedin zou concurrent Facebook met een beursgang voor willen zijn, omdat het bedrijf van Mark Zuckerberg alle aandacht naar zich toe zou trekken wanneer het ook naar de beurs gaat. En dat zou best eens snel in het verschiet kunnen liggen.

In september zei Peter Thiel, directielid van Facebook welliswaar dat zij naar verwachting niet eerder dan in 2012 een beursnotering zullen aanvragen. Maar recente ontwikkelingen maken aannemelijk dat dat een stuk eerder zou kunnen gebeuren. De Amerikaanse beurstoezichthouder SEC bekijkt na investeringen van Goldman Sachs en Digital Sky Technologies of Facebook inmiddels niet teveel aandeelhouders heeft, waardoor het verplicht naar de beurs moet.

LinkedIn is in elk geval vast voortvarend bezig. Persbureau Reuters meldt dat bankiers van Morgan Stanley, Bank of America en JPMorgan hun voorstellen voor begeleiding van de beursgang in november aan het internetbedrijf hebben gepresenteerd. Een woordvoerder van de zakelijke netwerksite wil hier woensdag niet op ingaan, maar zegt in een reactie dat ‘een beursgang een van de tactieken is die het bedrijf overweegt.’

Ceo Jeff Weiner zei in een interview met Bloomberg TV het volgende over een notering: “Het is eerst en vooral onze missie om professionals wereldwijd met elkaar te verbinden. Een beursgang, geld ophalen is echt een stap die ons sterkt om deze langetermijndoelstelling te halen."

De sociale netwerksite voor professionals telt momenteel 85 miljoen gebruikers en genereert inkomsten met advertenties en dienstverlening voor betalende leden. Tot de investeerders van de website behoren onder andere Google, Apple, Oracle, Cisco en Goldman Sachs.

Hoeveel geld LinkedIn wil ophalen, is onbekend. De secundaire beurshandel in aandelen van het bedrijf op SharesPost, een handelsplatform voor private bedrijven, wijst op een beurswaarde van circa 2,2 miljard dollar (1,7 miljard euro). Een andere waarde-indicatie kan worden ontleend aan een deal van hedgefund Tiger Global Management, dat deze zomer 20 miljoen dollar betaalde voor een aandeel in LinkedIn. Doorberekend waardeert dit het hele bedrijf op meer dan 2 miljard dollar.  

LinkedIn is niet de enige partij waarvan al een tijdje rondzingt dat er een beursgang aan zit te komen. Ook rond Twitter, spellensite Zynga, kortingsbonnensite Groupon en Facebook klinken al langere tijd dergelijke geluiden. Afgelopen week werd bekend dat de marktwaarde van Facebook op dit moment rond de 50 miljard dollar zou liggen.

 

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Alles wat u moet weten over social media vindt u in het speciale dossier op MT.nl.

 

Lees ook: