Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Life – Hoe kom ik in zijn boekje

Bent u op zoek naar een nieuwe uitdaging? Dan kan een headhunter uitkomst bieden. Maar hoe trek je de aandacht? Vijf tips van doorgewinterde koppensnellers. 

1 Neem het initiatief

U kunt natuurlijk wachten totdat u wordt gebeld door een headhunter, maar een beetje eigen initiatief kan geen kwaad. Het is prima om headhunters actief te benaderen. Doe dat wel met beleid. Stuur liever geen e-mail, maar bel. En doe dat niet te veel. "Als je een nieuwe auto wilt kopen bel je ook niet dagelijks de BMW-dealer", zegt Job Holtrigter van SAM Headhunting.

Wilt u toch mailen, stuur dan zeker geen gestandaardiseerde mail. "Zinloos", noemt Jos van Bree van Interselect dat. "Recruiters herkennen zo'n standaard tekst meteen. Het werkt contraproductief. Je moet jezelf marketen als een exclusief product, niet als een massafabrikaat.

2 Wees kritisch

Headhunter is geen beschermd beroep. Ruim 2000 bedrijven houden zich op de een of andere manier bezig met werving en selectie. Een flink deel daarvan kunt u links laten liggen. "Er zijn veel kwakzalvers in onze branche", zegt Holtrigter. "Als ze in het telefonische voorgesprek vragen naar drie sterke en drie zwakke eigenschappen, hang dan meteen op."

De bureaus in het middensegment adverteren gewoon en geven informatie op hun website. Zoek uit welke bureaus actief zijn in de branche waar u zich op richt. In het topsegment gaat er schimmiger aan toe. "Wij adverteren nooit", zegt Ralf Knegtmans van De Vroedt & Thierry. "Toch kennen alle grote talenten bij beursgenoteerde ondernemingen onze naam. Verreweg de meeste mensen waarvoor wij bemiddelen, kennen ons uit hun netwerk.

Het heeft geen zin om u bij zoveel mogelijk headhunters aan te melden, maar het is raadzaam om het niet bij één te laten. Headhunters kunnen niet voor alle bedrijven in dezelfde branche werken, legt Albert Froom van Leaders Trust International/AltoPartners uit: "Je kunt in een branche geen kandidaten weghalen bij bedrijven waarvoor je werkt. Het is daarom goed om als zoekende manager te vragen voor welke partijen een headhunter werkt."

3 Het zijn net mensen

Headhunters bouwen graag een band op met hun ‘talenten'. "Wij zijn gebaat bij regelmatige updates", zegt Froom. "Ik vind het plezierig als kandidaten twee of drie keer per jaar contact zoeken om te vertellen welke stappen ze hebben genomen in hun carrière, of welke nieuwe verantwoordelijkheden ze kregen." Knegtmans: "Wij zijn net mensen. Met een aantal kandidaten heb ik een diepgaande relatie. Die help ik actief. Dat is ook voor mij van belang. Talenten kunnen weer andere talenten aanbrengen."

4 Ken uzelf

"Zelfreflectie is voorbehouden aan de echt grote talenten", denkt Knegtmans. "Die mensen zijn openhartig over hun assets, maar ze kunnen ook vertellen op welke punten ze zichzelf moeten ontwikkelen. Gemiddelde talenten weten precies hun sterke kanten op te noemen, maar als je ze vraagt waar ze minder goed in zijn, vallen ze stil."

Maak een sterkte en zwakte-analyse van uzelf en breng uw prestaties duidelijk voor het voetlicht. Van Bree ergert zich aan de slordige presentatie van veel kandidaten: "Zeventig procent van de cv's is beneden de maat. Vaak zijn het chronologische opsommingen van functies en opleidingen. Het is sterker als je niet alleen je functies vermeldt, maar ook wat je in die functies hebt bereikt. Begin je cv met een beschrijving van je sterke en minder sterke punten."

Knegtmans adviseert om het eigen aandeel in de prestaties van het bedrijf zichtbaar te maken. Leg bijvoorbeeld uit dat er dankzij u meer talent rondloopt.

5 Verzorg uw profiel

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De researchers in dienst van headhunters hebben een dagtaak aan het scouten van talent en het volgen van carrières. "Per bedrijfstak en per land hebben wij de top vijftig van managementtalenten in beeld", zegt Froom. Er zijn verschillende manieren om uzelf in de kijker te spelen van de professionele zoekers. Een goed profiel op LinkedIn of een andere netwerksite kan helpen, net als optredens in de media, maar het allerbelangrijkste blijven uw prestaties. Froom: "Performance, performance, performance. Dat is uiteindelijk wat telt. Wie goed presteert in zijn vakgebied, valt op."