Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Legitiem leren liegen (MT Carière)

Een leugen is kostbaar, maar ook de het vertellen van de waarheid kan u duur komen te staan. Wij doen u 14 tips aan de hand waarin u beter uw mond kunt houden. Plus de filosofie van drie ervaringsdeskundigen.

1 Als u, na zelf ontslagen te zijn, weer gaat solliciteren, dan hoeft u natuurlijk niet meteen uw hele hebben en houwen op tafel te leggen bij de headhunter. Grote kans dat hij u namelijk als ‘besmet' zal zien.

2 Als u onderdeel bent van belangrijke besprekingen, dan is het essentieel dat uw gesprekspartners op uw discretie kunnen rekenen. Ook als dat betekent dat u uw team niet precies kunt vertellen welke veranderingen er eventueel op stapel staan.

3 Als u denkt dat u slimmer bent dan uw manager, dan gaat u hem dat vast vertellen. Als u het bent? Dan houdt u uw mond.

4 Als na meerdere arbeidsconflicten een medewerker verstart in zijn houding en u met een eerlijk geweten kunt stellen dat u alle reële mogelijkheden hebt benut, vertel hem dan dat de functie zal vervallen, terwijl u eigenlijk een betere kandidaat op het oog hebt.

5 Als u weet dat uw collega vreemd gaat en zijn partner belt, vertel dan dat u alléén weet dat hij vanmiddag niet op kantoor is.

6 Ook als u absoluut zeker weet dat u volgende week nog niet kunt leveren, vertel de klant dat dan niet, maar zeg dat u hier nog geen exacte uitspraak over kunt doen en vraag of u er later die week een uitspraak over mag doen.

7 Als een opdracht te complex of niet haalbaar lijkt, geef dan aan dat je verwacht het goed in te kunnen vullen maar dat je het nog wel even met interne experts wilt doorspreken en checken.

8 Als de zoveelste advertentieverkoper belt, zeg dan dat het marketingbudget voor de volgende twee jaar vastligt.

9 Als een medewerker bij u komt met een serieus probleem en u hebt de kwestie na drie woorden door en de ‘panklare oplossing' brandt u op de lippen; zeg dit dan niet! Dwing uzelf goed te luisteren en zeg dat u eerst goed na wilt denken en vraag de medewerker dit ook te doen en maak een vervolgafspraak om de mogelijke oplossingen te bespreken.  Wat het u oplevert? A.) u neemt uw medewerker én het probleem serieus. b.) uw spontane oplossing is niet altijd de meest verstandige en c.) misschien komt de medewerker met en simpele oplossing waaraan u nog nooit had gedacht!

10 Soms is het verstandig om de oorzaak van een niet relevante mislukking ergens anders neer te leggen……. Als een boer niet kan zwemmen ligt dat aan het water!

11 Hou rekening met het gegeven dat hoe hoger iemands positie in de organisatie is, hoe groter vaak het ego. Kritisch zijn tegen uw directie is dan ook bloedlink en een subtiel proces. Weet dus wat u doet.

12 Als u mensen wilt coachen, doseer dan uw kritiek. Al uw kritiek in één keer spuien is dan misschien heerlijk oprecht, maar ondoenlijk voor de ander.

13 Als u weet dat u iemand gaat ontslaan of dat iemand ontslagen gaat worden, vertel dit dan pas op het allerlaatste moment en zet hem meteen op non-actief. Natuurlijk wel netjes doorbetalen tot einde contract, maar wel zorgen dat het bedrijf geen schade kan ondervinden van eventuele wraakacties.

14 De behoefte om eerlijk te willen zijn zegt altijd meer over u dan over de ander. Als manager wordt u ervoor betaald om af en toe in uw eentje een last te moeten dragen en die niet te kunnen delen met anderen. Dat is part of the job.

15 Een ouwe getrouwe: "ik heb me niet kunnen voorbereiden op deze vergadering, want ik heb de stukken niet gekregen."

16 Wees voorbereid op de START-techniek. Consequent vragen stellen die het patroon ‘Situatie, Taak, Actie, Resultaat en Terugblik' volgen, zoals ‘Wat deed u?', 'En toen?', ‘Hoe reageerde de ander?'en ‘Wat heeft u daaraan gedaan?' maak het relatief gemakkelijk om leugenaars te ontmaskeren. Aangezien het de kunst is om zo concreet en gedetailleerd mogelijk naar de persoonlijke ervaringen te vragen, kunt u in gevallen van argwanende gesprekspartner maar beter zorgen dat u de leugen heeft ingebed in de waarheid. De kans dat u zich dan verspreekt is vele male kleiner.

Dure waarheid

Michel Emmerik is verandermanager en coach. Hij heeft ooit een hele kostbare leugen vertelt. "Bewust je mond houden is óók liegen. Bij één van de grotere spelers in de voedingsmiddelenindustrie zat ik in het team dat een joint venture moest uitonderhandelen. Tijdens een van de sessies zag ik dat mijn ‘tegenspeler' een grote rekenfout maakte, ter waarde van toch gauw een half miljoen. Hoewel mijn wangen vuurrood werden, heb ik op dat moment niets gezegd. Na afloop van de meeting ging ik met mijn observatie naar mijn baas. Daar werd meteen de champagne ontkurkt. Toen ik voorzichtig vroeg of het toch niet beter was om het spel eerlijk te spelen, werd ik weggehoond. De volgende dag moesten de handtekeningen gezet worden en daar zat ons team. Drie jongetjes op een rij. De andere directeur kwam binnen en ik zweer het je, hij rook dat er iets niet klopte. Hij is het uit gaan zoeken en natuurlijk, het kwam uit. Daardoor ontstond zoveel wantrouwen dat die hele joint venture erop is stuk gelopen." Liegen kan dus heel duur zijn, maar er zijn ook situaties denkbaar waarin de kosten van de waarheid vertellen nog hoger zijn. Waar uw grens ligt, dat is natuurlijk heel persoonlijk. 

"Kantoorpolitiek en volstrekte eerlijkheid gaan gewoonweg niet samen." Michel Hoetmer, oprichter van SalesQuest, houdt er duidelijk een andere filosofie op na. "Mijn belangrijkste les leerde ik toen ik nog erg jong en bij de AMRO-bank werkte op een afdeling met verder alleen maar vrouwen. Op een dag kwam één van mijn collega's in een nieuwe, maar zeer vreemde, outfit vragen of ik het leuk vond staan. Als enige haan in het kippenhok leek het me beter om op dat moment te zeggen dat het haar prima stond. Even later werd ik apart genomen door een andere collega die wilde weten of ik dat echt vond. Naïef als ik was vertelde ik eerlijk wat mijn ware gedachten waren. Die werden linea recta doorgespeeld aan de persoon in kwestie. Zij verliet daarop huilend het pand en heeft nooit meer normaal tegen mij gedaan. Kortom: als je liegt, moet je wél heel goed weten wanneer je je mond moet houden."

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Over de balans tussen leugen en waarheid heeft management consultant Henk Cretier, een mooie oneliner: "Absolute consequentie is de filosofie der dwazen!" Hij illustreert het met een voorbeeld. "Zoals de vader van Theo van Gogh bij zijn begrafenis zo mooi verwoordde: ‘Je moet in Nederland alles kunnen zeggen, maar het is niet verstandig om altijd alles te zeggen!' Je moet je afvragen wat het effect van ‘de waarheid' is. Heeft het nut om altijd de waarheid te vertellen, is men er klaar voor, kan men het aan? Consensus versus confrontatie? Voor een manager in het bedrijfsleven geldt hetzelfde. Hij of zij zal zich altijd af moeten vragen welk effect de boodschap heeft. Welk doel bereik ik met de confrontatie? Je hebt altijd zelf de keuze. Als je altijd liegt word je ooit het slachtoffer van de leugen, maar als je altijd de waarheid spreekt wordt je ooit het slachtoffer van de waarheid."

Hoe verschillend ze verder over dit onderwerp denken, over één ding zijn de drie heren het in ieder geval eens: "Stel van te voren je eigen ethische richtlijnen vast en marchandeer daar nooit mee. Dan kun je jezelf altijd in de spiegel aan blijven kijken."