Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Leer in 8 stappen echt te luisteren

Echt luisteren naar wat uw collega's en werknemers te zeggen hebben, is er tegenwoordig niet meer bij. Tijd om dat te veranderen.

 

Niet of met een half oor luisteren, kan veel nare gevolgen hebben. Werknemers voelen zich ondergewaardeerd en lopen bij u weg, klanten hebben het gevoel dat u totaal niet doet wat zij willen en uw baas keurt veel plannen af omdat het niet is wat hij in zijn hoofd had. Luisteren is dus wel degelijk belangrijk. En het is een vak apart. Met deze tips uit het boek 'The Mind Gym' van MT Today leert u weer echt luisteren:

1. Stop met multitasken

Effectief luisteren vraagt om een absolute focus, en dat gaat niet samen met multitasken. Als u echt wilt luisteren, stapt u achter uw computer vandaan, zet u uw Blackberry of iPhone uit en zet alle andere zorgen en gedachten even aan de kant. Dat kan namelijk allemaal wel even wachten.

2. Wees onbevooroordeeld

Trek geen overhaaste conclusies. Zorg dat u eerst het hele verhaal aanhoort, alvorens u uzelf een mening over het onderwerp aanmeet.

3. Focus verliezen

Kunt u moeilijk uw gedachten erbij houden en dwaalt u af? herwin uw focus door degene waar u naar luistert goed te observeren. Op welke toon spreekt hij, hoe staat hij erbij, welke kleur ogen heeft hij? Door hier op te letten richt u zich weer helemaal op de spreker. Als u deze details goed onthoudt helpt het u later zelfs bij het herinneren van wat iemand precies heeft gezegd.

4. Gebruik uw lichaam

Gebruik lichaamstaal om uw gesprekspartner te laten weten dat u nog steeds aandachtig luistert. Regelmatig oogcontact en knikken met uw hoofd zorgt al voor een goed gevoel bij degene die u aanspreekt.

5. Stop met praten

Stop met praten, ga meer luisteren. U bent niet degene die zijn verhaal kwijt wil, maar uw gesprekspartner wil zijn hart luchten of zijn wensen kenbaar maken. De meeste mensen willen simpelweg gehoord worden en zo min mogelijk worden onderbroken.

6. Stel vragen

Moet u dan helemaal zwijgen? Nee, dat hoeft niet. Maar houdt het vooral bij het stellen van open vragen. Begin een vraag dus altijd met wie, wat, waar, waarom of hoe of te voorkomen dat iemand met slechts 'ja' of 'nee' kan wegkomen.

7. Luister met uw ogen

Mensen zeggen vaak iets anders dan ze bedoelen. Let dus goed op het tempo waarin iemand spreekt en of hij bijvoorbeeld zijn stem regelmatig verheft. Krijgt u het gevoel dat iemand iets anders zegt dan hij eigenlijk bedoeld, schroom dan niet om te vragen naar de gevoelens achter de woorden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

8. Bewijs dat u luistert

Op het einde van het gesprek kunt u aantonen dat u echt heeft geluisterd en begrijpt wat uw gesprekspartner wil duidelijk maken door de boodschap kort samen te vatten en de kernpunten nogmaals toe te lichten. Zo voelt iemand zich weer begrepen en krijgt u een tevreden, collega, werknemer of klant.

Lees ook het boek De kunst van het luisteren