Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Laat uw product niet ter ziele gaan

Marketeers vragen zich dagelijks af of het product waar ze voor werken zijn beste tijd heeft gehad. Blaas het nieuw leven in.

Veel bedrijven zijn erop gericht om hun gedateerde producten een laatste zetje te geven zodat ze vroegtijdig sterven. Dit vanwege de voortdurende druk van buitenaf om te blijven innoveren en nieuwe producten te bedenken. Natuurlijk is het goed om met de tijd mee te gaan, maar vaak duurt het even voordat een nieuw product daadwerkelijk in de markt is gesetteld. Ondertussen kunnen innovaties op basis van oude technieken uw bedrijf helpen overleven, stelt professor Mary Tripsas in een artikel in de New York Times.

e-reader
Neem bijvoorbeeld de uitgeverijbranche. In de begin jaren '90 van vorige eeuw werden de eerste e-readers op de markt gebracht. Dankzij onder meer de recente hype rond de Kindle kent haast iedereen deze digitale manier om boeken te lezen en te verzamelen. Desondanks wordt slechts vijf procent van alle boeken in de vorm van een e-book verkocht.

Bekrompen
Tripsas erkent dat de meeste technologieën uiteindelijk ter ziele gaan. Maar de meeste managers gaan er veel eerder dan nodig is vanuit dat hun product niet langer levensvatbaar is. "Door regelmatig technologische verbeteringen door te voeren kunt u de houdbaarheid van een product verlengen. Vanwege de aantrekkelijke marges die vaak aan deze al aan deze grotendeels ontwikkelde en in de markt gezette producten zit, kan dit een zakelijk zeer slimme zet zijn. Het is dus lang niet al tijd een teken van bekrompenheid."

Brug
Maar hoe verlengt u de houdbaarheid van uw product? Eén mogelijkheid om de levensduur te verlengen is door elementen van het nieuwe product toe te passen in het oude product. Daardoor kan het ook een brug vormen tussen het oude en het nieuwe product doordat het gelijke elementen bevat. Als voorbeeld wordt de hybride auto's genoemd. Deze wordt door autofabrikanten gebruikt als overbrugging tussen de traditionele auto's en de volgende generatie voertuigen met alternatieve brandstof.

Valkuil
Aan een dood paard moet niet worden getrokken, dus wanneer is het tijd om het product daadwerkelijk ter ziele te laten gaan? Het draait allemaal om balans, legt Tripsas uit. "De toekomst van een bedrijf hangt af van haar nieuwe successen. Dat betekent niet dat oude producten enkel als een melkkoe moeten worden gezien of als de oorzaak dat er niet vernieuwd wordt." Daarnaast moet u niet in de valkuil trappen door vast te blijven houden aan een verjaard product wat al lang en breed door de concurrent is verbeterd en bovendien goedkoper wordt aangeboden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Sterk merk
Overigens roepen sommige producten zo'n sterk sentiment op, dat het zonde is om hier niets mee te doen. Sommige ondernemers spelen hier op in door op zoek te gaan naar ‘gepensioneerde merken' en deze voor een prikkie op te kopen. Vervolgens blazen de investeerders het product nieuw leven in. Dat leidt tot een succes doordat veel mensen zijn opgegroeid met het merk en product, waardoor ze er een waardevolle band mee behouden. De truc zit hem er vervolgens in om het product opnieuw relevant te maken voor de hedendaagse consument. In Amerika is er op die manier succesvol nieuw leven geblazen in Prell shampoo, Fabergé cosmetics en Comet cleanser.