Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Kiichiro Toyoda zette Japan op de kaart

Kiichiro Toyoda is de grondlegger van ’s werelds grootste autofabrikant. Deze slimme ingenieur bleek zijn tijd ver vooruit. Mede door zijn toedoen werd Japan een economische grootmacht. 


NAAM-MAKERS

Als naamgever van hun bedrijf groeiden ze uit tot wereldmerk. In deze serie portretteert MT bekende ondernemers waarvan de naam is vereeuwigd.

Vandaag: Kiichoro Toyoda“U bent Japanner toch? Deze machines zijn allemaal buiten Japan gemaakt. Zegt u dat niets? Ik ben er trots op dat ik een Japanner ben en zal betere machines uitvinden en die ga ik in Japan maken.” Het is 1890 als de nog maar 23-jarige Sakichi Toyoda tijdens een industrietentoonstelling in Tokio deze woorden aan een groepje oudere mannen richt. Die hebben zich vlak daarvoor geïrriteerd uitgesproken over de aanwezigheid van de jonge en bemoeizuchtige boerenpummel. Ze kunnen zijn opmerking dan ook niet echt waarderen. Maar de heren vergissen zich in deze Sakichi Toyoda. Kort daarna vindt hij het mechanisch aangedreven weefgetouw uit en ontketent daarmee een revolutie in de Japanse textielindustrie. Sakichi Toyoda zal de geschiedenis ingaan als een van de grootste uitvinders in de Japanse geschiedenis.

Zo vader, zo zoon

In 1894 wordt zijn zoon Kiichiro geboren. De jongen heeft net als zijn vader een aangeboren liefde voor machines. In 1920 studeert hij af aan de keizerlijke universiteit van Tokio. De razend ambitieuze Kiichiro reist naar de Verenigde Staten en Europa om daar fabrieken van weefmachines te bezoeken. Hier komt hij voor het eerst in aanraking met de dan nog jonge auto-industrie. Zijn vader moedigt de jongen aan om in de auto-sector voor elkaar te krijgen wat hij eerder met de textielbranche wist te bereiken. Een 100 procent Japanse autofirma die kan opboksen tegen de concurrentie uit het westen.

Al jong de leiding

Als Sakichi in 1927 wordt getroffen door een lichte hersenbloeding, krijgt de dan 33-jarige Kiichiro onverwacht de leiding in handen van de Toyota Automatic Loom Works. Hij besluit om een hoekje van een van de weefmachinefabrieken vrij te maken voor de ontwikkeling van een benzinemotor. Op dat moment rijden er ongeveer 80.000 auto’s in het land, maar slechts een paar honderd daarvan zijn van Japanse makelij. Ford en General Motors beheersen de markt. Japan loopt qua ontwikkeling en inovatie dan nog eeuwen achter op de Verenigde Staten. Met de cashflow-generator die de weefmachinefabrieken dan zijn, kan Kiichiro ingenieurs bij Amerikaanse autofabrieken in Japan wegkapen. In 1935 is dan eindelijk het eerste prototype klaar. De droom van een Japanse personenauto raakt daarna echter in het slop. De machthebbers in het land zinspelen op oorlog en zijn meer geïnteresseerd in trucks en ander militair materieel.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Bijna bankroet

De oorlog komt er. Onder druk van de keizer gaat de in 1937 opgerichte Toyota Motor Corporation volledig over op militaire productie. Vrachtwagens, vliegtuigen, amfibievoertuigen rollen in grote snelheid van de lopende band. Met tegenzin van Kiichiro overigens, die weinig opheeft met al dat wapengekletter en het liefst zo snel mogelijk weer personenauto’s gaat produceren. In de jaren na 1945 komt het bedrijf in grote moeilijkheden. De economie in het platgebombardeerde Japan ligt volledig op zijn gat en in plaats van auto’s zijn de Japanners vooral bezig eerste levensbehoeften als onderdak en voedsel. In 1950 lijkt een bankroet onafwendbaar. De oorlog in Korea blijkt de redding. De Verenigde Staten bestellen in grote aantallen materiaal bij Toyota. Kiichiro raakt echter ziek en trekt zich terug uit het bedrijf.

Na zijn dood

Twee jaar later staat hij op het punt om zijn comeback te maken als ceo. Zover zal het niet komen. Op 27 maart 1952 overlijdt de fabrieksvader aan de gevolgen van een hartaanval. Zijn droom van een eigen, succesvolle Japanse personenauto zal hij niet meer meemaken. Op dat moment is de doorbraak van Toyota echter aanstaande. Op 1 januari 1955 rolt de eerste seriewagen van de lopende band. De Crown wordt een doorslaand succes en in de decennia die volgen groeit Toyota uit tot wereldmerk. Ford en General Motors, ooit mijlenver voor in ontwikkeling, kijken toe hoe Japan het centrum wordt van de mondiale auto-industrie. Sinds 2008 is Toyota ’s werelds zelfs grootste autofabrikant. Het afgelopen jaar produceerde het Japanse merk 8,41 miljoen voertuigen.  

Eerder in deze serie: