Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Julius Reuter werd handelaar in nieuws

De slimme Paul Julius Reuter gebruikte 160 jaar geleden paarden en postduiven om de concurrentie te slim af te zijn. Dat lukte. Zijn nieuwsdienst Reuters werd leading in de wereld.


Fax, e-mail, internet, twitter en telefoon. Communicatiemethoden waar men halverwege de negentiende eeuw nog nooit van gehoord had. Ging in Parijs de beurs onderuit, dan moest dat nieuws per koerier op paard of met de trein naar Berlijn worden overgebracht. De Telegraaf had toen al wel zijn intrede gedaan, maar nog lang niet overal waren de lijnen doorgetrokken. Het was in deze tijd dat Paul Julius Reuter voor het eerst naam en faam maakte.NAAM-MAKERS

Als naamgever van hun bedrijf groeiden ze uit tot wereldmerk. In deze serie portretteert MT bekende ondernemers waarvan de naam is vereeuwigd.

Vandaag: Julius Reuter

Reuter en Stargardt

Julius Reuter wordt geboren in 1816 in het Duitse plaatsje Kassel, als zoon van een rabbi. Hij heet dan nog Israel beer Josaphat. Zijn Joodse naam beschouwt hij als belemmering om verder te komen in het leven en daarom verandert hij die na zijn huwelijk in Paul Julius Reuter. Zijn ondernemersdrang komt voor het eerst naar boven drijven wanneer hij zich in 1847 inkoopt in een boekhandel in Berlijn, dat snel daarna ook als uitgeverij gaat opereren. Reuter en Stargardt krijgt vanwege de nogal uitgesproken toon echter moeilijkheden met de Pruisische autoriteiten. Om die reden vertrekt Reuter naar Parijs. Hier begint hij in 1849 een klein agentschap dat koersinformatie en andere financiële berichtgeving over de beurs in Parijs levert. De vertaalde teksten vinden via de postkoets hun weg naar kranten in Pruisen. Als de dienst wegens gebrek aan abonnees failliet gaat, keert Reuter terug naar zijn geboorteland.

Postduiven voor het nieuws

Hij opent een kantoor in Aken, niet ver van het drielandenpunt. De keuze voor deze plek is niet zomaar. Hier eindigt namelijk de telegraaflijn van de Pruisische staat. Via de post verzamelt Reuter koersinformatie uit Parijs die hij doorverkoopt aan bankiers en kooplui uit Pruisen. Om de concurrentie te snel af te zijn, zet hij postduiven in. Die worden in Aken op de trein naar Brussel gezet en vliegen de volgende dag terug met het nieuws dat met een briefje aan een van de pootjes is vastgemaakt. Reuter wint daarmee vijf uur tijd. Later gebruikt hij paarden. Als de telegraaflijn tussen Parijs en Aken uiteindelijk helemaal voltooid is, verliest hij zijn voorsprong.

Koersinformatie uit Londen

Reuter vertrekt in 1851 naar Londen, op dat moment het handelscentrum van de wereld. Hij voorziet de stock exchange aldaar van koersinfo uit de rest van Europa. Daarnaast verkoopt hij informatie over graanmarkten in Rusland. Voor onder meer groothandelaren erg waardevol. Reuter gebruikt de Telegraaf om ook ander nieuws uit continentaal Europa naar Engeland te krijgen. Dat verhandelt hij weer aan de kranten, waaronder The Times en The Telegraph. Voor twintig woorden rekent hij 2,6 shilling. Mits zijn naam onder het stukje wordt genoemd, anders kost hetzelfde bericht 5 shilling. De naam Reuters wordt daarmee snel bekend.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Moord op Lincoln

De echte doorbraak is er in 1865. In de Verenigde Staten wordt Abraham Lincoln vermoord. Nu zouden we dat nieuws vrijwel onmiddellijk via radio, tv en internet krijgen voorgeschoteld. Op het moment dat de Amerikaanse president anderhalve eeuw geleden om het leven wordt gebracht is de trans-Atlantische telegraaflijn echter tijdelijk buiten werking en moet het nieuws via de mailboot naar Europa. Reuters' correspondent in New York regelt onmiddellijk een sleepbootje om het al wegvarende postschip in te halen. De mensen aan boord krijgen de opdracht het verhaal af te leveren bij het Telegraafstation in West-Ierland. Als de Reuters-nieuwsdienst in Londen het nieuws naar buiten brengt, heerst er aanvankelijk ongeloof. Als later blijkt dat de feiten kloppen, is de naam van Reuters definitief gevestigd.

Reuters in de twintigste eeuw

Julius Reuter overlijdt in 1899 als Brits staatsburger. Zijn zoon Herbert heeft het bedrijf dan al enige jaren onder zijn hoede. De twintigste eeuw kent voor het persagentschap hoge pieken en diepe dalen. Vaak is het de snelste met het laatste nieuws, maar levert het ook een felle concurrentiestrijd met de dan moderne media als radio en tv. Diverse topmensen maken er een potje van. Toch overleeft de nieuwsdienst alle stormen die langskomen. In 2007 fuseert Reuters met het Canadese Thomson. Het bedrijf levert vandaag de dag nog altijd nieuws waarbij de focus ligt op financiële data.

Eerder in deze serie: