Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Jobhopping’ millennials hebben vooral een mentor nodig

Geen groep die meer onderwerp van onderzoek is dan de Millennials. Wat opvalt: de uitkomsten spreken elkaar níet tegen.

In 2020 bestaat de helft van het personeelsbestand uit millennials, die gewilde groep professionals tussen de 18 en 35 jaar. Een poging om een aantal mythes te ontzenuwen of juist te bevestigen.

1. Het zijn 'jobhoppers'

Het gras is vaak groener bij de buren, het zou een lijfspreuk van de Millennial kúnnen zijn. Het beeld dat de millennial sneller geneigd is van werkgever te wisselen, worden in diverse onderzoeken bevestigd: 

Monsterboard bevestigt deze week na uitvoerig onderzoek (ruim 4.100 respondenten) dit beeld: 

  • Meer dan de helft staat open voor een nieuwe baan
  • Een op de vijf is zelfs actief op zoek
  • Een op de drie gaat binnenkort 'actief zoeken'
  • Ze willen werken bij een groot en bekend bedrijf, omdat ze daar meer denken te leren.

Een ander onderzoek van Gallup: ‘Hoe Millennials willen werken en leven’ onder Amerikaanse Millennials bevestigen deze uitkomsten:

  • Het verlooppercentage onder deze groep ligt wel degelijk drie keer hoger dan bij andere groepen. Zo heeft 21% in 2015 een andere baan gezocht en gevonden.
  • 60% staat open voor een andere functie, binnen of buiten de eigen organisatie. Daarmee scoort deze groep hoger dan andere generaties.

Uit recent onderzoek van Tata Consultancy Services: men vindt een nieuwe baan in steeds hogere mate via sociale media. Daarbij worden Facebook en LinkedIn het meest genoemd.

2. Ze zijn 'loyalty-light'

Hun eigen ontwikkelinge vinden ze veel belangrijker dan (de ontwikkeling van) de organisatie. Het gaat misschien te ver om ze onverschillig te noemen, maar ze zijn wel  een stuk kritischer op hun bestaande werkgever en minder betrokken dan eerdere generaties bij de organisatie zelf door bijvoorbeeld zitting te nemen in een Ondernemingsraad of lid te worden van een vakbond.
Uit het Gallup-onderzoek:

  • zeven op de tien voelt zich niet of nauwelijks betrokken bij haar werkgever. Daarmee zijn ze de minst geëngageerde generatie in de VS.
  • de 'geëngageerde Millennial' (17% van de onderzoeksgroep). Zij voelen meer betrokken bij het reilen en zeilen van de organisatie.
  • de 'onverschillige Millennia;' Een grotere groep (47%) voelt deze betrokkenheid echter niet en die zijn veel sneller geneigd van baan te wisselen. Die nieuwe baan vindt men overigens in negen van de tien gevallen bij een andere werkgever en niet intern.

PriceWaterhouseCoopers wist al in 2011 te melden (na onderzoek onder 4364 afstudeerders uit 75 landen) dat de meeste millennials denken tussen de 2 tot 5 werkgevers te hebben.

3. Ze hebben een mentor of coach nodig

Belangrijker nog dan flexibele werktijden, een bonus of een goede werk – en privébalans, is een vooruitzicht om zich bij hun werkgever te kunnen ontwikkelen.

Toegang tot training blijft voor deze groep zeer belangrijk, dus voor talentbehoud is investeren in training nodig. Uit het Monsterboard-onderzoek: eigen ontwikkeling wordt vaak gezocht door een andere werkgever te zoeken. Gian Zandonà, managing director bij Monsterboard over de mentorrol: 'Millennials willen graag vaker feedback, niet alleen eens per jaar in een functioneringsgesprek. Liever continu, zoals op school.'

4. Ze willen (vaak) geld zien

De uitkomsten met betrekking tot salaris zijn wel (enigszins) verschillend. Uit het recente Monsterboard-onderzoek: doorgroeien naar een andere baan bij een andere werkgever, ook al staat er een lager salaris tegenover. Bij Gallup wordt juist salaris gezien als 'dealbreaker' nummer één. Dat wil niet zeggen dat geld geen rol speelt. Zo gaf ongeveer 60% van de ondervraagden aan dat ze tevredener zouden zijn over hun huidige baan als ze wat meer salaris zouden ontvangen.

Ook PwC wist vijf jaar geleden al dat salaris en prestatiebonus een werkgever aantrekkelijk maken.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Bronnen: Monsterboard, Gallup en PriceWaterhouseCoopers
Foto boven: PriceWaterhouseCoopers