Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Ivo Matser: ‘Ik wil nieuwe leiders vormen’

Managementopleidingen moeten een maatschappelijk relevante rol spelen, vindt Ivo Matser, ceo van TSM Business School.

Managementopleidingen moeten aansluiten bij de alledaagse realiteit, zegt Ivo Matser. ‘Ik vind dat met name MBA-opleidingen een rol moeten hebben in de veranderingen in de samenleving. Je kunt mensen geen management leren zonder rekening te houden met de context van waar je bedrijf mee bezig is.’ Matser is sinds juli voorzitter van de nieuwe Raad van Toezicht van het NIMA. Daarnaast is hij al jaren ceo van TSM Business School, in 1987 opgericht door de ‘ondernemende’ universiteit Twente, die dit jaar onder lezers van MT het hoogste scoort van alle academische MBA’s in Nederland.

=> Bekijk alle onderzoeksresultaten van MT's opleidingenonderzoek

Nieuwe leiders vormen

Matser heeft de ambitie met TSM niet alleen kennis over te dragen, maar ‘nieuwe leiders te vormen’ die de verandering in de samenleving kunnen schragen, en die bijvoorbeeld het thema duurzaamheid handen en voeten kunnen geven. ‘De hele maatschappij is in transitie’, zegt hij. ‘Maar vanuit het onderwijs gebeurt daar tot nog toe te weinig mee. Bij managementopleidingen is duurzaamheid bijvoorbeeld nog te vaak een apart onderwerp. Het is te weinig geïntegreerd. En dan hebben wij het bij duurzaamheid vaak over duurzame innovatie. Dat is meer dan alleen techniek, maar behelst bijvoorbeeld ook sociale innovatie. Daar moet in de MBA-opleiding allemaal aandacht voor zijn.’

Praktijkgestuurd te werk gaan

Matsers visie ligt in lijn met bijvoorbeeld de kritiek van Henry Mintzberg, die al in 2005 'Managers, not MBA’s' schreef. In dat boek bepleit hij dat business schools afstappen van ‘spreadsheet-onderwijs’ en meer praktijkgestuurd te werk gaan, zodat managers leren van hun eigen ervaringen. ‘Het gaat in feite om change management’, zegt Matser. ‘Het gaat om de vraag hoe je de managementopleidingen zo kunt veranderen dat je die maatschappelijk relevante rol kunt spelen. De mensen die in die programma’s zitten hebben die rol al, zij zitten aan de knoppen, zij kunnen dingen veranderen. Laten wij als opleiders de managers hierbij ondersteunen, laten we ze helpen die knoppen goed te gebruiken.’

The art of management

Volgens Matser moeten managementopleidingen zich minder richten op kennisoverdracht. 'Ik vind bijvoorbeeld dat het goed is om minder aan cognitie te doen en meer aan vaardigheden. Maar dat gaat veel verder dan communicatieve vaardigheden. Met echte managementvaardigheden bedoel ik zaken als besluitvorming en besluitvormingstechnieken, conflictmanagement en verandermanagement. Eigenlijk hebben we het dan over: the art of management.'

Vraagtekens bij kapitalisme 

Matser was in augustus aanwezig bij de jaarlijkse conferentie van de Academy of Management in – opmerkelijk genoeg – Disneyland in de Verenigde Staten. Bijna 9.000 academici en praktijkmensen discussieerden daar rondom het thema 'Capitalism in Question'. 'Daar werd bijvoorbeeld gepleit voor een sharing economy', vertelt Matser. 'Dat vraagt om heel andere benaderingen van economische vakgebieden en heeft grote gevolgen voor curriculumontwikkeling van de managementopleiders.'

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Afrekenen met spreadsheet-opleiders

Hij vertelt ook enige tijd in een ‘wereldwijde denktank’ te hebben gezeten van opleidingsinstituten die een nieuw soort leiders wil creëren. Alles om maar af te rekenen met de spreadsheet-opleiders van weleer. Bij zijn eigen TSM krijgen die ideeën vorm door bijvoorbeeld maatschappelijke projecten in het curriculum van de MBA’s op te nemen. Maar mensen betalen toch geen tienduizenden euro’s voor een opleiding om vervolgens een kinderboerderij op te knappen? ‘Zo moet je het ook niet zien’, zegt Matser.

Uit hun comfortzone

Hoe dan wel? ‘In de setting van een business school kun je veel meer doen dan in de setting van een bedrijf. En je leert er zó verschrikkelijk veel van. Je haalt mensen uit hun comfortzone, waardoor een groter beroep wordt gedaan op al hun managementvaardigheden. Als je managementopleidingen zo weet in te richten, ontstaat veel power om dingen te veranderen, om onze wereld de goede kant op te krijgen. Het gaat erom dat bedrijven beslissingen nemen die ook goed zijn voor de wereld. Als business schools daar een rol in kunnen spelen, is mijn missie geslaagd.’